Företag i fokus:

Södertälje-representanter på plats vid historisk invigning

680D5070-E0EE-4BC2-97AF-79E0721BB10F

Foto: S:t Afrems Kyrka/ Creative Commons

Under söndagen invigdes den första nybyggda syrisk-ortodoxa kyrkan i Turkiet på cirka 100 år. På plats fanns representanter från flera församlingar från Södertälje för att närvara under ceremonin.

Den syrisk-ortodoxa kyrkan S:t Ephrem som invigdes i Istanbul i Turkiet under helgen är den första kristna gudstjänstlokalen som byggts i landet sedan republiken grundades år 1923. När byggets inleddes 2019 lades den allra första grundstenen av Turkiets president, Tayyip Erdogan.

– Vi är en nation som har styrt över den här regionen i nästan ett årtusende – och över Istanbul i 566 år. Genom denna långa historia har vår region alltid varit hjärtat av religiös, etnisk och kulturell mångfald, och viktigast av allt, av mänsklighetens samvete. Jag ser Mor Ephrems syriska kyrka som en ny rikedom för Istanbul, sade Turkiets president Erdogan, vid ett tidigare tillfälle enligt turkiska medier.

Kyrkan i Istanbul invigdes föregående vecka. Foto: S:t Afrems Kyrka

När kyrkan öppnade sina dörrar för allmänheten i en ceremoni förra veckan var Erdogan återigen närvarande.
På plats i Istanbul fanns även representanter från både S:t Afrems Kyrka och från S:t Jacob av Nsibin i Södertälje på plats för att bevittna det historiska ögonblicket.

Tidigare förbud för att bygga nya kyrkor
Omkring 17.000 syrisk-ortodoxa kristna bor idag i Istanbul som tidigare vänt sig till mindre kyrkor. Nybyggen har sedan en lång tid tillbaka vart otillåtet av de turkiska myndigheterna, dock har kristna minoriteten fått tillstånd att renovera kyrkor. Tillståndet att bygga en ny kyrka i Istanbul ses där som en milstolpe för den kristna minoriteten som idag är bosatt i Istanbul.

Den nya kyrkan, som byggt stadsdelen Yesilköy som ligger i den västra delen av Istanbul, har kapacitet att rymma ungefär 700 besökare och inkluderar församlingslokaler samt en underjordisk parkeringsanläggning.

Foto: S:t Afrems Kyrka

Foto: S:t Afrems Kyrka

Mor Ephrems syriska kyrka i stadsdelen Yesilköy. Foto: S:t Afrems Kyrka

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 oktober 2023 08:30
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 02:23

Larmade om att tända eld på sin lägenhet – Satt på lokal pub

9FD130F5-3A2C-4402-A113-14E66688C067

Foto: Arkivbild / Pxfuel

En man fick polisen att rycka ut efter att ha ringt in och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet, men istället hittades han på en pub i centrala Södertälje. Nu dömds han till böter för det falska larmet

Den 30 januari i år hände en händelse som ledde till onödig utryckning av flera polispatruller. En 50-årig man hade ringt in till larmcentralen och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet. Efter att polisen snabbt svarade på larmet upptäcktes dock att mannen inte befann sig i sin lägenhet, utan istället var på en pub i centrala Södertälje.

Det visade sig att hans uppgifter om den hotande eldsvådan var falska. Att ringa in falska larm är allvarligt och kan få allvarliga konsekvenser för både polisens resurser och för de personer som kan ha behövt hjälp samtidigt som resurserna var upptagna med det falska larmet. Som ett resultat av den oriktiga uppgiften har mannen nu åläggts att betala böter för sitt handlande.

Mannen är tidigare dömd för hot mot tjänsteman och penningtvättsbrott och bötfälls nu till böter för falskt larm på 6600 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:50

Räddningstjänsten ryckte ut – Pojke fastnade i löpband

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild

Räddningstjänsten tillkallades till Geneta efter att larm om ett räddningsuppdrag. Väl på plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband.

Händelsen inträffade på måndagseftermiddagen i området Geneta strax efter klockan 17:00. Olyckan utspelade sig i en lägenhet i Geneta strax efter klockan 17:00. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen för att bistå med hjälp efter larm från SOS.

På plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband, men lyckligtvis hade pojken själv lyckats befria sig från löpbandet innan räddningstjänsten anlände, och ingen extern hjälp krävdes för att befria honom.

Trots att pojken hade mindre blödningar till följd av händelsen bedömdes skadorna vara lindriga och inget besök på sjukhus var nödvändigt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 19:29
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors