Företag i fokus:

Södertälje-representanter på plats vid historisk invigning

680D5070-E0EE-4BC2-97AF-79E0721BB10F

Foto: S:t Afrems Kyrka/ Creative Commons

Under söndagen invigdes den första nybyggda syrisk-ortodoxa kyrkan i Turkiet på cirka 100 år. På plats fanns representanter från flera församlingar från Södertälje för att närvara under ceremonin.

Den syrisk-ortodoxa kyrkan S:t Ephrem som invigdes i Istanbul i Turkiet under helgen är den första kristna gudstjänstlokalen som byggts i landet sedan republiken grundades år 1923. När byggets inleddes 2019 lades den allra första grundstenen av Turkiets president, Tayyip Erdogan.

– Vi är en nation som har styrt över den här regionen i nästan ett årtusende – och över Istanbul i 566 år. Genom denna långa historia har vår region alltid varit hjärtat av religiös, etnisk och kulturell mångfald, och viktigast av allt, av mänsklighetens samvete. Jag ser Mor Ephrems syriska kyrka som en ny rikedom för Istanbul, sade Turkiets president Erdogan, vid ett tidigare tillfälle enligt turkiska medier.

Kyrkan i Istanbul invigdes föregående vecka. Foto: S:t Afrems Kyrka

När kyrkan öppnade sina dörrar för allmänheten i en ceremoni förra veckan var Erdogan återigen närvarande.
På plats i Istanbul fanns även representanter från både S:t Afrems Kyrka och från S:t Jacob av Nsibin i Södertälje på plats för att bevittna det historiska ögonblicket.

Tidigare förbud för att bygga nya kyrkor
Omkring 17.000 syrisk-ortodoxa kristna bor idag i Istanbul som tidigare vänt sig till mindre kyrkor. Nybyggen har sedan en lång tid tillbaka vart otillåtet av de turkiska myndigheterna, dock har kristna minoriteten fått tillstånd att renovera kyrkor. Tillståndet att bygga en ny kyrka i Istanbul ses där som en milstolpe för den kristna minoriteten som idag är bosatt i Istanbul.

Den nya kyrkan, som byggt stadsdelen Yesilköy som ligger i den västra delen av Istanbul, har kapacitet att rymma ungefär 700 besökare och inkluderar församlingslokaler samt en underjordisk parkeringsanläggning.

Foto: S:t Afrems Kyrka

Foto: S:t Afrems Kyrka

Mor Ephrems syriska kyrka i stadsdelen Yesilköy. Foto: S:t Afrems Kyrka

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 oktober 2023 08:30
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 02:23

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

”Beklagligt att kommunen väljer att kapa banden”

Pressbild

Nina Beckmann, museichef Grafikens Hus. Pressbild: Anna Henriksson 

Under torsdagen meddelade kommunen att de stoppar etableringen av Grafikens Hus i Södertälje. Ett beslut som nu skapar oro över den långsiktiga visionen för Grafikens Hus, som snart kommer att stå utan lokaler att verka i.

– Nu när beslutet är taget kraftsamlar vi oss för vad som blir nästa steg. Vi behöver ha ett nytt hus snart, säger Anna Jönsson, biträdande museichef på Grafikens Hus.

I december 2021 nådde kommunen och Gjuteriet en överenskommelse om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal, som skulle undertecknas före den 31 december 2023. I förhoppning om en säker framtid investerade Grafikens Hus i en ny maskinpark för konstgrafik och även hunnit etablerat samarbeten med bland annat Kungl. Konsthögskolan.

Gjuteriet stötte dock på hinder för sina framtida planer på grund av ekonomiska svårigheter. En fortsatt samverkan, enligt Södertälje kommun, skulle nämligen resultera i nedskärningar för andra lokala kulturverksamheter.

Under torsdagen meddelade kommunen det slutgiltiga beslutet – samarbetet med Grafikens Hus förlängs inte.

– Det är beklagligt att Södertälje kommun efter snart åtta år väljer att kapa banden med Grafikens Hus, som inte bara blivit en viktig del av Södertäljes lokala konstscen, utan också är en nationell och internationell aktör, säger Martin Sundin, styrelseledamot i Grafikens Hus.

Läs även: – Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:28
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors