Företag i fokus:

Södertälje-representanter på plats vid historisk invigning

680D5070-E0EE-4BC2-97AF-79E0721BB10F

Foto: S:t Afrems Kyrka/ Creative Commons

Under söndagen invigdes den första nybyggda syrisk-ortodoxa kyrkan i Turkiet på cirka 100 år. På plats fanns representanter från flera församlingar från Södertälje för att närvara under ceremonin.

Den syrisk-ortodoxa kyrkan S:t Ephrem som invigdes i Istanbul i Turkiet under helgen är den första kristna gudstjänstlokalen som byggts i landet sedan republiken grundades år 1923. När byggets inleddes 2019 lades den allra första grundstenen av Turkiets president, Tayyip Erdogan.

– Vi är en nation som har styrt över den här regionen i nästan ett årtusende – och över Istanbul i 566 år. Genom denna långa historia har vår region alltid varit hjärtat av religiös, etnisk och kulturell mångfald, och viktigast av allt, av mänsklighetens samvete. Jag ser Mor Ephrems syriska kyrka som en ny rikedom för Istanbul, sade Turkiets president Erdogan, vid ett tidigare tillfälle enligt turkiska medier.

Kyrkan i Istanbul invigdes föregående vecka. Foto: S:t Afrems Kyrka

När kyrkan öppnade sina dörrar för allmänheten i en ceremoni förra veckan var Erdogan återigen närvarande.
På plats i Istanbul fanns även representanter från både S:t Afrems Kyrka och från S:t Jacob av Nsibin i Södertälje på plats för att bevittna det historiska ögonblicket.

Tidigare förbud för att bygga nya kyrkor
Omkring 17.000 syrisk-ortodoxa kristna bor idag i Istanbul som tidigare vänt sig till mindre kyrkor. Nybyggen har sedan en lång tid tillbaka vart otillåtet av de turkiska myndigheterna, dock har kristna minoriteten fått tillstånd att renovera kyrkor. Tillståndet att bygga en ny kyrka i Istanbul ses där som en milstolpe för den kristna minoriteten som idag är bosatt i Istanbul.

Den nya kyrkan, som byggt stadsdelen Yesilköy som ligger i den västra delen av Istanbul, har kapacitet att rymma ungefär 700 besökare och inkluderar församlingslokaler samt en underjordisk parkeringsanläggning.

Foto: S:t Afrems Kyrka

Foto: S:t Afrems Kyrka

Mor Ephrems syriska kyrka i stadsdelen Yesilköy. Foto: S:t Afrems Kyrka

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 oktober 2023 08:30
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 02:23

Knarkbeslag i Järna – Värde på 130 miljoner kronor

Tullverket

Foto: Tullverket

Över 800 kilo narkotika har beslagtagits med kopplingar till Stockholmsområdet och flera länder. Minst 200 kilo av dessa beslagtogs vid en razzia i Järna

– Den organiserade brottsligheten tjänar enorma belopp på smuggling och försäljning av narkotika. I det här fallet handlar det om avancerad brottslighet där personer och företag från flera länder misstänks vara inblandade, säger Kristian Johansson, chef Tullverkets kriminalenhet öst.

Det var sommaren 2022 som Tullverket genomförde ett spaningsarbete där de lyckades spåra en lastbil som visade sig vara central i en omfattande narkotikasmuggling. Genom att följa lastbilen kunde polisen slå till mot lokaler i Danderyd, Kungsängen, Huddinge och Järna.

Totalt beslagtogs över 820 kilo på samtliga platser, varav 200 kilo i Järna. 603 kilo av bestod av cannabis, 196 kilo amfetamin, 18 kilo kokain och två kilo 3-CMC samt över 50 000 narkotikaklassade tabletter.

Nu åtalas sju män och en kvinna med kopplingar till flera länder och företag för synnerligen grov narkotikasmuggling. Ingen av de misstänkta personerna är från Södertälje, men två av dem är skrivna i Strängnäs. Det stora narkotikabeslaget kopplas enligt polisen till den kriminella organisationen som leds av den så kallade ”kurdiska räven”.

– Det är ett mycket omfattande utredningsarbete som nu lett hela vägen fram till åtal. Att nysta upp en sådan här stor härva är ett bidrag i kampen mot de kriminella nätverk som ligger bakom de senaste årens våldsvåg. Här har Tullverket en viktig roll att spela, säger Kristian Johansson.

Beslagen ska enligt Tullverket ha en beräknad gatuvärde på över 130 miljoner kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 13:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 14:05

Sjukhuset häver sista begränsningar för covid-19

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

Södertälje sjukhus slopar de sista restriktionerna till följd av pandemin. – Glada över att vi nu kan avveckla smittbegränsande åtgärder, säger chefläkaren Lena Sunnermalm.

Södertälje sjukhus tar steg mot återgång till en normalliknande vårdmiljö genom att ta bort besöksbegränsningar som följde av covid-19 från och med den 22 augusti 2023. Sjukhuset förblir dock i linje med Region Stockholms rekommendationer.

– Vi är glada över att vi nu kan avveckla smittbegränsande åtgärder för covid-19 på hela sjukhuset men vid förändringar i smittspridning kan det bli aktuellt att återinföra restriktioner, säger chefläkare Lena Sunnermalm.

Vidare har sjukhuset även beslutat att upphäva smittbegränsande åtgärder för besök på specifika vårdavdelningar, inklusive geriatriska vårdavdelningar, palliativa vårdavdelningar och avancerad sjukvård i hemmet (ASIH). Flera tidigare krav, såsom kravet på munskydd och två meters avstånd, har också tagits bort. Vårdpersonal inom dessa avdelningar behöver inte längre använda munskydd vid patientnära arbete.

För patientbesök på Södertälje sjukhus gäller fortfarande tider mellan kl. 14.00 och 18.00 varje dag, och högst två besökare per patient. Personer med symptom ombeds stanna hemma vid symptom och följa hygienåtgärder samt personalens anvisningar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 08:15
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 20:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors