Företag i fokus:

Södertälje-representanter på plats vid historisk invigning

680D5070-E0EE-4BC2-97AF-79E0721BB10F

Foto: S:t Afrems Kyrka/ Creative Commons

Under söndagen invigdes den första nybyggda syrisk-ortodoxa kyrkan i Turkiet på cirka 100 år. På plats fanns representanter från flera församlingar från Södertälje för att närvara under ceremonin.

Den syrisk-ortodoxa kyrkan S:t Ephrem som invigdes i Istanbul i Turkiet under helgen är den första kristna gudstjänstlokalen som byggts i landet sedan republiken grundades år 1923. När byggets inleddes 2019 lades den allra första grundstenen av Turkiets president, Tayyip Erdogan.

– Vi är en nation som har styrt över den här regionen i nästan ett årtusende – och över Istanbul i 566 år. Genom denna långa historia har vår region alltid varit hjärtat av religiös, etnisk och kulturell mångfald, och viktigast av allt, av mänsklighetens samvete. Jag ser Mor Ephrems syriska kyrka som en ny rikedom för Istanbul, sade Turkiets president Erdogan, vid ett tidigare tillfälle enligt turkiska medier.

Kyrkan i Istanbul invigdes föregående vecka. Foto: S:t Afrems Kyrka

När kyrkan öppnade sina dörrar för allmänheten i en ceremoni förra veckan var Erdogan återigen närvarande.
På plats i Istanbul fanns även representanter från både S:t Afrems Kyrka och från S:t Jacob av Nsibin i Södertälje på plats för att bevittna det historiska ögonblicket.

Tidigare förbud för att bygga nya kyrkor
Omkring 17.000 syrisk-ortodoxa kristna bor idag i Istanbul som tidigare vänt sig till mindre kyrkor. Nybyggen har sedan en lång tid tillbaka vart otillåtet av de turkiska myndigheterna, dock har kristna minoriteten fått tillstånd att renovera kyrkor. Tillståndet att bygga en ny kyrka i Istanbul ses där som en milstolpe för den kristna minoriteten som idag är bosatt i Istanbul.

Den nya kyrkan, som byggt stadsdelen Yesilköy som ligger i den västra delen av Istanbul, har kapacitet att rymma ungefär 700 besökare och inkluderar församlingslokaler samt en underjordisk parkeringsanläggning.

Foto: S:t Afrems Kyrka

Foto: S:t Afrems Kyrka

Mor Ephrems syriska kyrka i stadsdelen Yesilköy. Foto: S:t Afrems Kyrka

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 oktober 2023 08:30
Senast uppdaterad: 17 oktober 2023 02:23

TikTok stänger av pengaflödet för koranbrännaren

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Plattformen Tiktok har stängt av gåvofunktionen på kontot för den uppmärksammade koranbrännaren Salwan Momika, det rapporterar Sveriges Radio.

Salwan Momika och Salwan Najem har gjort sig kända genom att bränna koraner samtidigt som de har tjänat pengar genom livesändningar på TikTok, främst genom gåvor från tittarna på plattformen. Detta är något som TikTok på senare tid har kritiserats för.

Momika har också lagt ut flera videor där han kritiserar islam och flera muslimska ledare. Tidigare under augusti månad har han legat högt på Tiktoks veckovisa ranking som listar de som har fått flest diamanter.

TikTok bekräftar nu för Sveriges Radio att de stänger av möjligheten att tjäna pengar för koranbrännaren.

Läs även: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 16:30
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 16:43

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors