Företag i fokus:

Granberg, RP: – ”Noll koll kring bakgrundskontroll”

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet

I grunden är det en usel organisation som behöver bakgrundskontroll, åtminstone en kompetenskontroll För tänk om myglet i stadshuset helt enkelt främst beror på en usel organisation som bäddar för trubbel, och inte att Södertälje har fler kriminella anställda än andra kommuner.

Den absolut bästa åtgärden för att förebygga och stoppa oegentligheter, mygel, misstag och svågerpolitik är att bygga upp strukturer, kontrollsystem och rutiner som gör det närmast omöjligt att exempelvis sälja av kommunens bilar billigt till polare, eller ”swisha” i väg några miljoner extra för ett P- hus intill stadshuset och så vidare.

Faktum är att av de 8471 anställda som nu kontrolleras så är det en liten andel som sitter på positioner där de kan försnilla skattemedel eller ge kompisar förmåner, dessa möjligheter är betydligt större hos styrande politiker och topptjänstemän.
Södertäljes största ekonomiska haverier och förluster av skattemedel har genom åren främst orsakats av politiker och höga tjänstemän, inte vanliga anställda.

”Det känns som att man gör detta för att flytta fokus”

Det känns som att man gör detta för att flytta fokus ifrån sina egna tillkortakommanden och framstå som handlingskraftiga fast det i realiteten inte alls minskar det stora behovet av en rejäl organisatorisk ”Do over” och inte bara som nu en ”Make over”.

Boel Godner och Elof Hansjons (S) initiativ till bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda bröt mot lagen. Det avslöjade SVT Nyheter Södertälje.

Missförstå mig inte, det är klart att vi skall kolla upp de som ska arbeta med barn och inom andra känsliga områden som att hantera ekonomiska frågor, det är inte konstigt om en arbetsgivare begär ut en kopia av brottsregistret innan man blir anställd, utdraget beställer man på polisens hemsida och är dessutom gratis. Djupare kontroller än så motiveras endast för de personer som hanterar ekonomi och andra känsliga uppdrag.

Enligt SVT reportage så får Nordic Aigis AB 900 kr per kontroll trots att andra företag i samma bransch tar ca 300 kronor per kontroll. Kostnaden för bakgrundskontrollerna är uppskattad till 9 miljoner kronor, men nya uppgifter pekar på att det inte räcker – Varför detta överpris?

”Kommunens dataskyddsombud Marcus Broman ville övervaka processen att införa kontrollerna för att se till så att kommunen inte bryter mot lagen, men han nekades insyn.”

Det stannar inte där, det fanns inget personuppgiftsbiträdandeavtal innan kontrollerna drog i gång som GDPR lagen kräver och nu riskerar kommunen miljonböter och stämningar ifrån fackförbund.
Södertälje kommuns dataskyddsombud Marcus Broman ville övervaka processen att införa kontrollerna för att se till så att kommunen inte bryter mot lagen, men han nekades insyn.
I stället lämnas en vanlig USB -sticka med tusentals personuppgifter över till företaget Nordic Aigis AB som är ett 2 mans brevlådebolag startat 2020 och nu med vår kommun som huvudinkomst.

I två veckor sökte SVT:s Clara Fritzon ägarna till Nordic Aigis AB utan framgång, hon besöker till slut bolagets adress och upptäcker då att bolaget endast hyr en postbox och helt saknar kontor.

Enligt kommunen så skall personuppgifterna förvaras säkert och inlåst, men ingen har brytt sig om att säkerställa att det finns en ”säker plats” och vart den ligger?
Slutsatsen är att kommunen inte har en aning om vart personuppgifterna nu befinner sig.

Jag fick en ”uppdrag granskning” känsla när jag såg SVT-klippet med Clara Fritzon, när hon äntligen når en av bolagsägarna per telefon så vägrar han svara på frågor och ber henne mejla igen – som hon redan gjort tidigare utan svar.

Folk som har något att dölja vill inte träffas eller svara på frågor, exakt så uppträder bolaget som har tillgång till personuppgifterna för kommunens all personal… – Hur känns det?

En sak är säker, kommunledningen har gjort bort sig, igen!

Joakim Granberg,
Realistpartiet

Läs mer om ämnet: Kommunens misstänka brottshandling

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 oktober 2023 15:04
Senast uppdaterad: 18 oktober 2023 15:47

Stor donation: ”Många tror att katter klarar sig i det vilda”

Katt Pressbild, Mjau

Pressbild, Mjau

Den välkända tillverkaren av kattmat, Mjau, har än en gång tagit initiativ till att stödja hemlösa katter genom att distribuera över 10 ton kattmat till 45 olika katthem runtom i Sverige.

– Vi hoppas att maten mättar många hungriga kattmagar, säger Lisa Müller, marknadschef på Mjau.

(Annonslänk)

Denna gång inkluderar donationerna en anmärkningsvärd mängd på 220 ton kattmat specifikt till Södertälje Katthem, vilket bidrar till en betydande lättnad för katthemmens dagliga arbete.

Genom sin Gåvoshop, som lanserades 2020, fortsätter Mjau att engagera sig för välfärden hos hemlösa katter. Plattformen möjliggör för allmänheten att köpa matpaket som direkt går till katthem i behov, samtidigt som Mjau bidrar med ytterligare donationer av kattmat. Sedan starten har initiativet lett till distribution av hundratals ton mat, motsvarande över 638 310 portioner, vilket stödjer katthemmens insatser över hela landet.

Denna senaste donation understryker Mjaus åtagande att stötta katthemsarbete och adressera problemet med hemlöshet bland katter. Med över 100 000 hemlösa katter i Sverige, spelar dessa donationer en kritisk roll i att förbättra situationen för många djur.

– Många tror att katter klarar sig i det vilda – det är en bedrövlig missuppfattning. Precis som hundar behöver de vård, mat och omsorg för att må bra. Hemlösa katters liv kantas av skador, sjukdomar och svält. För dem kan en plats på ett katthem vara skillnad mellan liv och död, avslutar Lisa Müller.

Leveransen av den nyligen donerade kattmaten till de utvalda katthemen är planerad till vecka 12.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 09:20

Busschaufför aktiverade överfallslarm i centrum

IMG_760ADFD7DA52-1

Läsarbild

Polisen ryckte ut till centrala Södertälje tisdagskvällen efter att en busschaufför aktiverade överfallslarmet på grund av ett bråk ombord.

Strax efter klockan 19 larmades polisen till en pågående situation på en buss, där chauffören hade tvingats utlösa överfallslarmet. Två polispatruller agerade omedelbart och lyckades stoppa bussen på Nyköpingsvägen, vid stadshuset, varpå en utrymning följde enligt uppgifter till Telgenytt.

(Annonslänk)

Väl på plats visade det sig att larmet berodde på bråk ombord. Denna oväntade utveckling satte busschauffören i en sådan position att denne såg sig tvungen att larma polisen för att hantera situationen. Trots det initiala tumultet, kunde polisen kort efter insatsen bekräfta att situationen var under kontroll och att lugn hade återställts på platsen.

– Vi har två polisenheter på plats, men det är lugnt på platsen, berättade polisens presstalesperson Ola Österling tidigare under kvällen till Telgenytt.

Det fanns inga rapporter om fysiska skador på någon av passagerarna eller andra inblandade, och vid tidpunkten för polisens första uttalande hade ingen formell brottsanmälan upprättats i samband med händelsen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 22:16
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 22:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors