Företag i fokus:

Granberg, RP: – ”Noll koll kring bakgrundskontroll”

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet

I grunden är det en usel organisation som behöver bakgrundskontroll, åtminstone en kompetenskontroll För tänk om myglet i stadshuset helt enkelt främst beror på en usel organisation som bäddar för trubbel, och inte att Södertälje har fler kriminella anställda än andra kommuner.

Den absolut bästa åtgärden för att förebygga och stoppa oegentligheter, mygel, misstag och svågerpolitik är att bygga upp strukturer, kontrollsystem och rutiner som gör det närmast omöjligt att exempelvis sälja av kommunens bilar billigt till polare, eller ”swisha” i väg några miljoner extra för ett P- hus intill stadshuset och så vidare.

Faktum är att av de 8471 anställda som nu kontrolleras så är det en liten andel som sitter på positioner där de kan försnilla skattemedel eller ge kompisar förmåner, dessa möjligheter är betydligt större hos styrande politiker och topptjänstemän.
Södertäljes största ekonomiska haverier och förluster av skattemedel har genom åren främst orsakats av politiker och höga tjänstemän, inte vanliga anställda.

”Det känns som att man gör detta för att flytta fokus”

Det känns som att man gör detta för att flytta fokus ifrån sina egna tillkortakommanden och framstå som handlingskraftiga fast det i realiteten inte alls minskar det stora behovet av en rejäl organisatorisk ”Do over” och inte bara som nu en ”Make over”.

Boel Godner och Elof Hansjons (S) initiativ till bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda bröt mot lagen. Det avslöjade SVT Nyheter Södertälje.

Missförstå mig inte, det är klart att vi skall kolla upp de som ska arbeta med barn och inom andra känsliga områden som att hantera ekonomiska frågor, det är inte konstigt om en arbetsgivare begär ut en kopia av brottsregistret innan man blir anställd, utdraget beställer man på polisens hemsida och är dessutom gratis. Djupare kontroller än så motiveras endast för de personer som hanterar ekonomi och andra känsliga uppdrag.

Enligt SVT reportage så får Nordic Aigis AB 900 kr per kontroll trots att andra företag i samma bransch tar ca 300 kronor per kontroll. Kostnaden för bakgrundskontrollerna är uppskattad till 9 miljoner kronor, men nya uppgifter pekar på att det inte räcker – Varför detta överpris?

”Kommunens dataskyddsombud Marcus Broman ville övervaka processen att införa kontrollerna för att se till så att kommunen inte bryter mot lagen, men han nekades insyn.”

Det stannar inte där, det fanns inget personuppgiftsbiträdandeavtal innan kontrollerna drog i gång som GDPR lagen kräver och nu riskerar kommunen miljonböter och stämningar ifrån fackförbund.
Södertälje kommuns dataskyddsombud Marcus Broman ville övervaka processen att införa kontrollerna för att se till så att kommunen inte bryter mot lagen, men han nekades insyn.
I stället lämnas en vanlig USB -sticka med tusentals personuppgifter över till företaget Nordic Aigis AB som är ett 2 mans brevlådebolag startat 2020 och nu med vår kommun som huvudinkomst.

I två veckor sökte SVT:s Clara Fritzon ägarna till Nordic Aigis AB utan framgång, hon besöker till slut bolagets adress och upptäcker då att bolaget endast hyr en postbox och helt saknar kontor.

Enligt kommunen så skall personuppgifterna förvaras säkert och inlåst, men ingen har brytt sig om att säkerställa att det finns en ”säker plats” och vart den ligger?
Slutsatsen är att kommunen inte har en aning om vart personuppgifterna nu befinner sig.

Jag fick en ”uppdrag granskning” känsla när jag såg SVT-klippet med Clara Fritzon, när hon äntligen når en av bolagsägarna per telefon så vägrar han svara på frågor och ber henne mejla igen – som hon redan gjort tidigare utan svar.

Folk som har något att dölja vill inte träffas eller svara på frågor, exakt så uppträder bolaget som har tillgång till personuppgifterna för kommunens all personal… – Hur känns det?

En sak är säker, kommunledningen har gjort bort sig, igen!

Joakim Granberg,
Realistpartiet

Läs mer om ämnet: Kommunens misstänka brottshandling

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 oktober 2023 15:04
Senast uppdaterad: 18 oktober 2023 15:47

Brand utbröt på Scania – Flera räddningsenheter ryckte ut

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

På fredagsförmiddagen utbröt en brand på Scania, vilket ledde till snabb evakuering. Både polis, räddningstjänsten och ambulans tillkallades till platsen.

Vid 09:30-tiden mottog SOS Alarm ett larm om en brand på Scania, belägen på Hertig Carls Väg. Polis och räddningstjänst skyndade till platsen, där en brand hade brutit ut i en maskin.

Vid ankomsten upptäcktes att det brann i en svarv, vilket ledde till att personalen snabbt evakuerade byggnaden. En ambulans kallades till platsen, men polisen bekräftar att ingen person skadades i händelsen.

Räddningstjänsten lyckades släcka branden effektivt och stannade kvar en kort stund för att vädra ut området. Dessutom har polisen påbörjat en förundersökning gällande eventuellt arbetsmiljöbrott i samband med branden.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 10:58
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 10:58

Mellström utses till ordinarie VD för Telge Bostäder

IMG_8594

Krister Mellström. Foto: Telge/Alexander Isa

Efter en framgångsrik period som tillförordnad vd för Telge Bostäder, har Krister Mellström nu klivit in i rollen som bolagets ordinarie vd. – Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på, säger Krister Mellström.

Krister Mellström, som har varit en del av Telgekoncernen sedan 2017 i olika ledande roller, har nyligen accepterat en permanent position som vd för Telge Bostäder. Denna förändring sker efter att han framgångsrikt hanterat rollen som tillförordnad vd sedan juni 2023, parallellt med sitt uppdrag som vd för Telge Fastigheter.

(Annonslänk)

Helena Forslund, styrelseordförande för Telge Bostäder, uttrycker sin tillfredsställelse över Mellströms accepterande av rollen och betonar hans kompetens och engagemang som haft stor betydelse för företaget. Likaså uttrycker Lars Greger, styrelseordförande för Telge Fastigheter, sin uppskattning för Mellströms arbete och ser positivt på den smidiga övergången inom koncernen.

– Jag är glad över att han blir kvar i koncernen, det möjliggör också en bra övergång. För Telge Fastigheters del så träffas styrelsen inom kort för att påbörja processen för rekrytering av ny vd, säger Lars Greger.

Mellströms karriär inom Telgekoncernen är imponerande; från projektchef till ledande befattningar inom Telge Nät och Telge Inköp, innan han tog över som vd för Telge Fastigheter. Hans erfarenhet och ledarskapskvaliteter har varit avgörande för hans framgång i dessa roller.

Han lämnar sitt nuvarande uppdrag som ordinarie vd för Telge Fastigheter när han den 1 april tillträder sin nya roll.

– Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på. Jag ser stora möjligheter för Telge Bostäder framåt som tillexempel arbetet kring nybyggnationer och fastighetsutveckling, säger Krister Mellström.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 02:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors