Företag i fokus:

Granberg, RP: – ”Noll koll kring bakgrundskontroll”

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet

I grunden är det en usel organisation som behöver bakgrundskontroll, åtminstone en kompetenskontroll För tänk om myglet i stadshuset helt enkelt främst beror på en usel organisation som bäddar för trubbel, och inte att Södertälje har fler kriminella anställda än andra kommuner.

Den absolut bästa åtgärden för att förebygga och stoppa oegentligheter, mygel, misstag och svågerpolitik är att bygga upp strukturer, kontrollsystem och rutiner som gör det närmast omöjligt att exempelvis sälja av kommunens bilar billigt till polare, eller ”swisha” i väg några miljoner extra för ett P- hus intill stadshuset och så vidare.

Faktum är att av de 8471 anställda som nu kontrolleras så är det en liten andel som sitter på positioner där de kan försnilla skattemedel eller ge kompisar förmåner, dessa möjligheter är betydligt större hos styrande politiker och topptjänstemän.
Södertäljes största ekonomiska haverier och förluster av skattemedel har genom åren främst orsakats av politiker och höga tjänstemän, inte vanliga anställda.

”Det känns som att man gör detta för att flytta fokus”

Det känns som att man gör detta för att flytta fokus ifrån sina egna tillkortakommanden och framstå som handlingskraftiga fast det i realiteten inte alls minskar det stora behovet av en rejäl organisatorisk ”Do over” och inte bara som nu en ”Make over”.

Boel Godner och Elof Hansjons (S) initiativ till bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda bröt mot lagen. Det avslöjade SVT Nyheter Södertälje.

Missförstå mig inte, det är klart att vi skall kolla upp de som ska arbeta med barn och inom andra känsliga områden som att hantera ekonomiska frågor, det är inte konstigt om en arbetsgivare begär ut en kopia av brottsregistret innan man blir anställd, utdraget beställer man på polisens hemsida och är dessutom gratis. Djupare kontroller än så motiveras endast för de personer som hanterar ekonomi och andra känsliga uppdrag.

Enligt SVT reportage så får Nordic Aigis AB 900 kr per kontroll trots att andra företag i samma bransch tar ca 300 kronor per kontroll. Kostnaden för bakgrundskontrollerna är uppskattad till 9 miljoner kronor, men nya uppgifter pekar på att det inte räcker – Varför detta överpris?

”Kommunens dataskyddsombud Marcus Broman ville övervaka processen att införa kontrollerna för att se till så att kommunen inte bryter mot lagen, men han nekades insyn.”

Det stannar inte där, det fanns inget personuppgiftsbiträdandeavtal innan kontrollerna drog i gång som GDPR lagen kräver och nu riskerar kommunen miljonböter och stämningar ifrån fackförbund.
Södertälje kommuns dataskyddsombud Marcus Broman ville övervaka processen att införa kontrollerna för att se till så att kommunen inte bryter mot lagen, men han nekades insyn.
I stället lämnas en vanlig USB -sticka med tusentals personuppgifter över till företaget Nordic Aigis AB som är ett 2 mans brevlådebolag startat 2020 och nu med vår kommun som huvudinkomst.

I två veckor sökte SVT:s Clara Fritzon ägarna till Nordic Aigis AB utan framgång, hon besöker till slut bolagets adress och upptäcker då att bolaget endast hyr en postbox och helt saknar kontor.

Enligt kommunen så skall personuppgifterna förvaras säkert och inlåst, men ingen har brytt sig om att säkerställa att det finns en ”säker plats” och vart den ligger?
Slutsatsen är att kommunen inte har en aning om vart personuppgifterna nu befinner sig.

Jag fick en ”uppdrag granskning” känsla när jag såg SVT-klippet med Clara Fritzon, när hon äntligen når en av bolagsägarna per telefon så vägrar han svara på frågor och ber henne mejla igen – som hon redan gjort tidigare utan svar.

Folk som har något att dölja vill inte träffas eller svara på frågor, exakt så uppträder bolaget som har tillgång till personuppgifterna för kommunens all personal… – Hur känns det?

En sak är säker, kommunledningen har gjort bort sig, igen!

Joakim Granberg,
Realistpartiet

Läs mer om ämnet: Kommunens misstänka brottshandling

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 oktober 2023 15:04
Senast uppdaterad: 18 oktober 2023 15:47

Knivattack mot tonåring – Misstänkt kvinna greps

polis

Arkivbild

En kvinna i 60-årsåldern är misstänkt för försök till grov misshandel efter att ha attackerat en tonåring med en kniv.

(Annonslänk)

Händelsen utspelade sig i centrala Södertälje tidigare i veckan, på onsdagseftermiddagen, då en ung man blev attackerad av en kvinna beväpnad med kniv. Incidenten inträffade strax efter att tonåringen hade lämnat en massagesalong.

Kvinnan, i 60-årsåldern, ska enligt uppgifter till Telgenytt ha sprungit aggressivt efter mannen och försökt attackera honom med kniven, men mannen lyckades undvika dådet.

Polisen tillkallades till platsen, och kvinnan kunde gripas. Hon misstänks nu för försök till grov misshandel. Motivet bakom attacken är ännu okänt.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 15:06
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 15:12

Inspektion avslöjar brister i arbetsmiljön på äldreboende

Äldre hemtjänst

Foto: Pexels

Arbetsmiljöverket har genomfört en inspektion vid Mariekällgårdens äldreboende i Södertälje och identifierat flera brister i hanteringen av personalens trygghet och säkerhet. Krav har nu ställts på kommunen att förbättra sina rutiner.

Arbetsmiljöverket genomförde den 24 april en detaljerad inspektion av arbetsmiljön vid Mariekällgårdens Äldreboende. Inspektionen avslöjade att äldreboendet inte uppfyller lagkraven gällande rutiner för att hantera risker för våld och hot, vilket är avgörande för personalens säkerhet och välbefinnande.

Under besöket kunde det konstateras att äldreboendet saknar adekvata skriftliga rutiner för att regelbundet undersöka och bedöma riskerna med våld eller hot mot sina anställda. Detta bristfälliga säkerhetsarbete kan leda till att personal drabbas av ohälsa eller olycksfall innan förebyggande åtgärder hinner implementeras.

(Annonslänk)

Arbetsmiljöverket har ställt krav på att äldreboendet omedelbart utvecklar och implementerar tydliga rutiner för att undersöka och hantera dessa risker. Dessa rutiner ska inkludera specifikationer om när och hur riskbedömningarna ska genomföras, vilka som ska delta och vem som är ansvarig för att de utförs. Dessutom måste resultatet av riskbedömningarna dokumenteras skriftligt, och det ska göras en bedömning av riskernas allvarlighetsgrad.

En uppföljning är planerad den 28 juni, där äldreboendet förväntas visa hur de uppfyllt de uppställda kraven och hur de involverat både skyddsombud och arbetstagare i processen. Om bristerna inte åtgärdas tillfredsställande kan Arbetsmiljöverket vidta ytterligare åtgärder, inklusive föreläggande eller förbud, vilka kan innebära ekonomiska sanktioner.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 00:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors