Företag i fokus:

DEBATT: Företagen bygger välfärden

Södertälje

Arkivbild

Att vara företagare handlar i mångt och mycket om att driva saker framåt, förvalta men samtidigt vilja mer. En företagare förväntas leverera service, varor och tjänster som efterfrågas utan att göra avkall på prisattraktivitet, konkurrenskraft och kvalité.

Regionens dryga 320 000 företag skapar inte bara alla produkter och tjänster som vi medborgare efterfrågar, utan de är även jobbskapare som lägger grunden till skatteunderlaget som omvandlas till offentlig välfärd såsom skola, vård, äldreomsorg och kollektivtrafik. I grund och botten kräver således välfärdssamhället framgångsrika företag som har rätt förutsättningar för att starta, växa och driva företag.

I Stockholm har vi ett företagslandskap som inte återfinns på många andra platser i vårt land. Vi har den lilla trädgårdsfirman med endast ett fåtal anställda och vi har världsledande företagsgiganter med hundratals eller tusentals anställda som gör affärer med hela världen. Vare sig det gäller det mindre eller det stora företaget har ni alla en lika viktig roll att spela.

Olle Karstorp. Regionchef Stockholm, Svensk Näringsliv. Foto: Ulf BörjessonErnst Henry Photography AB

Tillsammans bygger alla företagen den välfärd vi nyttjar. Tillsammans genererar företagandet i regionen skatteintäkter på drygt 278,5 miljarder kronor. Skatteintäkter som ser till att du och jag kan uppsöka en läkare vid behov, att vi kan lämna våra barn på förskolan eller pengar som går till nya vägprojekt som ska se till att vi snabbare, säkrare och smidigare kan ta oss till och från jobbet. För att regionen fortsättningsvis ska ligga i framkant där nya företag kan startas och befintliga kan frodas krävs det dock att politiker och tjänstemän runt om i hela regionen lyssnar, uppmärksammar och prioriterar företagens åsikter och synpunkter.

Här kommer därför en önskelista från företagen runt om i regionen:

  1. Minskad brottslighet och ökad trygghet
    Brottsligheten, som de senaste åren seglat upp som en av de viktigaste politiska frågorna, drabbar i stor utsträckning även företag. Bara förra året kostade brottsligheten företagen i Stockholmsregionen över 31 miljarder kronor. Här behöver kommunen tydligt kroka arm och samarbeta med näringslivet för att strukturerat arbeta för att få bukt med detta stora samhällsproblem.
  2. Bättre dialog mellan kommunen och företagen
    Precis som med så mycket annat så är kommunikation avgörande för att undvika missförstånd och exkludering samt spara tid och resurser. Blir kommunen bättre och tydligare i sin dialog med företagare så ökar nöjdheten och således attraktiviteten.
  3. Förbättrad lokal infrastruktur
    Att både underhålla och förbättra den redan befintliga infrastrukturen och samtidigt satsa klokt i nya projekt är en förutsättning för att regionen ska behålla sin konkurrenskraft.

Vi kan inte enbart spara ihop pengar till välfärden – vi måste också tjäna in dem och det är företagen och deras anställda som gör jobbet. Kan man som kommun arbeta med serviceinriktad och effektiv myndighetsutövning, välja bort verksamheter som kan bedrivas av företagare och ha rim och reson i kravställningar i upphandlingar kommer man en bra bit på vägen.

Vi alla tjänar på att det går bra för våra företag. Det är i den vardagliga slentrianen, den oförutsägbara framtiden och den ständigt accelererande konkurrensen mellan företag som grunden till vår gemensamma välfärd skapas.

Vår uppmaning är därför till kommunen: säkerställ ett gott företagsklimat i hela regionen som gör att fler företag kan starta, växa, utvecklas och anställa – det vinner vi alla på!

Olle Karstorp. Regionchef Stockholm och Gotland

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 oktober 2023 04:50
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Kortköpsproblem hos flera matbutiker

Kort-Babs-terminal-PEXELS

Foto: Pexels

Flera av Axfoods butiker, inklusive Hemköp och Willys, har just nu problem med kortköp. Teknikstrulet påverkar även Snabbgross.

Axfoods dagligvarubutiker, såsom Hemköp och Willys, har drabbats av problem med kortköp. Enligt uppgifter till Telgenytt har även Snabbgross i Södertälje, som också tillhör Axfood, påverkats av tekniska störningar.

Enligt Johanna Eurén, presskontakt på Willys som Aftonbladet varit i kontakt med, handlar det om problem med blipp-funktionen i kortterminalerna. Störningen är tillfällig och påverkar troligtvis butiker i hela landet.

Problemen beror på tekniska problem hos bolagets betaltjänstleverantör.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 13:23
Senast uppdaterad: 17 maj 2024 15:22

Kommun lanserar kampanj mot bortförande av barn

Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Södertälje kommun

Södertälje kommun har inlett en omfattande kampanj för att bekämpa bortförande av barn och ungdomar, med särskilt fokus på äktenskapstvång och könsstympning.

– Vi måste göra vårt yttersta för att inga barn eller ungdomar riskerar att föras ut ur landet för att ingå barnäktenskap eller könsstympning, säger Annika Rådström, socialdirektör Södertälje kommun.

Södertälje kommun har startat en viktig kampanj riktad mot bortförande av barn och ungdomar, ofta relaterat till hedersvåld. Kampanjen, som kallas #bortförd, sträcker sig från vecka 17 till precis innan sommarlovet börjar. Den synliggörs i stadsmiljöer, skolor, fritidsgårdar, bibliotek och på kommunens sociala medier, platser där barn och ungdomar ofta befinner sig.

– Varje medborgare och alla medarbetare i kommunen behöver individuellt och gemensamt ta ansvar för att värna om barn som utsätts för den här typen av brott, säger Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

(Annonslänk)

– Om vi hjälps åt kan vi bättre upptäcka och förebygga att barn förs bort. Barns välbefinnande är allas vår angelägenhet, arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck är prioriterat, säger han.

Kampanjen, som pågår fram till den 12 juni, syftar till att öka medvetenheten och stärka barns rättigheter inför sommarlovet. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om riskerna med barnäktenskap, omvändelseförsök och könsstympning, särskilt inför sommaren då dessa handlingar är mer frekventa.

Den svenska lagstiftningen har skärpts gradvis, med ett nyligt infört utreseförbud från 2020 för att skydda barn från att föras utomlands i syfte att ingå i tvångsäktenskap eller utsättas för könsstympning. Från och med 1 juli 2024 kommer detta förbud att utvidgas för att ytterligare skydda barn mot skadliga traditioner även under utlandsvistelser.

Kampanjen har även som mål att uppmuntra barn och ungdomar att söka hjälp om de känner sig hotade eller utsatta. Kunskap om och uppmärksamhet kring de komplexa formerna av hedersrelaterat våld är avgörande för att kunna skydda unga individer och främja deras rätt till självbestämmande och integritet.

– Barn och ungdomar måste känna tillit till oss vuxna och förstå att samhället står upp för deras rättigheter. Loven måste kunna kännas trygga för barnen, vi vill inte ha tomma stolar i skolan på grund av att barn och ungdomar inte återvänt från sin utlandsvistelse, säger Ingela Hamlin, utbildningsdirektör Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 23:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors