Företag i fokus:

Trots sina första insläppta mål – damlaget vann komfortabelt igen

ROBERT JOHANSSON

SSK:s damlag har varit överlägsna sitt motstånd hittills, huvudtränare Robert Johansson (till höger i bild) syns tillsammans med assisterande tränare Tomas Holmberg Foto: Patric Gill

Damlaget i Södertälje Sportklubb har än så länge varit helt överlägsna sina motståndare i Nationella Damhockeyligan Östra. De fyra första omgångarna hade laget fortfarande inte släppt in något mål.

Med en förkrossande målskillnad, +41 (43 gjorda och 2 insläppta) har SSK gott fram som en ångvält så här långt. I den femte omgången av serien så fick dock SSK se sig släppa in sina två första för säsongen, ej träningsmatcherna inräknade.

Team Uppsala var laget som på torsdagskvällen 19:e oktober gästade Scaniarinken och suddade ut SSK:s nolla i kolumnen för insläppta mål. En motståndare som är det lag som hittills förmått att få iväg flest mot SSK:s mål (18) men också det lag kvällens hemmalag i sin tur fått iväg flest avslut på (74). Siffror som vittnar om att segermarginalen kunde blivit mycket större.

– Vi måste spela hela matchen i 60 minuter, sedan kommer det vara skillnad i prestation men inte så stor som idag och någon mer match vi har haft, säger Robert Johansson till Telgenytt.

74 skott och 7 mål låter väldigt ineffektivt.

– Vi vill göra det lilla extra med ett extra pass istället för att ta avslut och jobba på returer.

Att det skiljer i kvalité på SSK och motståndarna så här långt är tydligt när man ser segersiffrorna för SSK-Dam och i övrig statistik. Ett annat tecken på det är att damlagets tränare inte är riktigt nöjd med helheten över 3 perioder:

– Tycker vi kommer ut bra i första perioden och följer gameplan med snabba omställningar och att spela ett rakt spel mot mål och det ger 3-0. Resten av matchen är delvis bra men vi är inte tillräckligt noggranna, åker inte tillräckligt med skridskor, tar lite långsamma beslut.

(Annonslänk)

– Sista halvan av matchen slutar 2-2 det är inte tillräckligt bra hel enkelt, fortsätter Johansson något missnöjd med prestationen sett över 3 perioder.

Hur jobbar ni för att förbereda er för tuffare motstånd längre fram, kan inte det bli svårt nu när det går lite för lätt att vinna matcherna?

– Vi behöver hitta sätt att få upp vår lägsta nivå och en del är att vara mer konsekventa och göra det vi är överens om.

Johansson påpekar också vikten av kravställning och att hela tiden påminna varandra i gruppen om goda vanor, ge energi, tävla på träning och matcher, hela tiden göra varandra bättre.

– Vi söker även utmaningar med träning och matchspel mot våra U-lag i klubben för att driva tempo och kampmoment till en annan nivå, avslutar han.

Nästa match för SSK:s damlag är 29:e oktober 16:00 då de möter serietvåan Haninge Anchors på hemmaplan.

De statistiska siffrorna är hämtade från Swehockey

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 oktober 2023 04:30
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 20:25

Vännernas nära möte med den sällsynta gästen i Maren

EADB4BAF-EF03-4EAD-9BAC-DD282A15D284

Liam Shamoon och vännerna fick en överraskande syn vid Maren. Foto: Privat

När vännerna hade samlats vid Maren för en avkopplande dag med fiske överraskades de av ett nära möte med en sällsynt gäst – en lekfull säl som visade upp sin nyfångade måltid.

Det som skulle ha varit en vanlig dag vid vattnet förvandlades till en minnesvärd händelse när gästen plötsligt dök upp precis framför vännerna Liam, Chamoun och Gabriel.

En säl, som tidigare har visat upp sig för Södertäljeborna vid flera tillfällen. Denna gång var sälens närvaro i Maren inte bara en snabb skymt från avstånd – den kom riktigt nära och gav vännerna en närgången och unik upplevelse.

På väldigt nära håll fick vännerna se sälens naturliga beteende när den, med en nyfångad fisk i sitt grepp, åt upp sitt byte.

– Plötsligt såg vi något som kom simmande mot oss. Det tog ett tag att inse att det verkligen var en säl. Det var jättehäftigt att se den så nära, den var inte blyg. Extra kul var att se den äta fisk på så nära håll, säger en glad Liam Shamoon till Telgenytt.

Sälen i Maren under tisdagen

Inte första gången som sälen iakttagits av Södertäljebor.
Det verkar vara samma säl som tidigare har visat sig för Södertäljeborna. Sommaren 2021 blev sälen fångad på bild vid Gästhamnen när den lekte vid kanalen och i närheten av båtbryggorna. Dess närvaro har även noterats utanför Pershagens kust.

I början av sommaren, den 11 juni, kunde den också fångas på bild på den andra sidan av kanalen, nära Mälarbron. Dess frekventa rörelser i området kan troligtvis härledas till den rikliga förekomsten av småfisk, som utgör dess huvudsakliga föda.

Även om det är känt att sälen vistas i Södertälje, är det däremot första gången som det är dokumenterat att den visar sig på så nära håll.

Se även: Här leker sälen vid Södertälje Gästhamn

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 08:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:06

Befolkningen minskar för första gången sedan 2009

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Efter 14 år av ökande befolkning minskade antalet invånare i Södertälje under andra kvartalet 2023. Det visar SCB:s senaste statistik.

Södertälje tillhör de 140 kommuner i riket vars befolkning minskade under andra kvartalet. Bland de 26 kommunerna i Stockholms län minskade befolkningen i sex. Fler föddes än dog i Södertälje kommun under andra kvartalet 2023 – men fler flyttade från än till kommunen. Befolkningen minskade med 18 personer jämfört med kvartalet innan. Därmed har Södertälje 102.606 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 544 personer. Södertälje har haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal sedan millennieskiftet, men det är första gången befolkningen minskar sedan fjärde kvartalet 2009.

Under det andra kvartalet flyttade 1669 personer till Södertälje, medan 1838 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett negativt flyttnetto. Det har oftast inte varit fallet historiskt sett. Det är det största negativa flyttnettot under ett kvartal på hela 2000-talet i Södertälje.

Av de 1669 som flyttade in kom de flesta från Stockholms län – 838 personer – medan 485 flyttade in från andra län i Sverige och 346 invandrade från andra länder. Av de 1838 som lämnade kommunen flyttade 1150 till övriga Stockholms län, 498 till andra län och 190 till utlandet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors