Företag i fokus:

Assyriska vinner serien och säkrar avancemang

IMG_5408

Skärmdump, Assyriska FF

Efter en lång och utmanande säsong har Assyriska FF äntligen nått en betydande milstolpe. Under lördagen besökte de Hallunda för att möta Arameisk-Syrianska, och en övertygande seger har nu säkrat klubbens avancemang till en högre division.

Lördagen den 21 oktober blev en minnesvärd dag för Assyriska FF och deras dedikerade fans. Klubben, som tidigare har kämpat i division 2, visade prov på imponerande talang och ihärdighet när de ställdes mot Arameisk-Syrianska på bortaplan.

Redan från början var det tydligt att Assyriska FF var inställda på att vinna. De dominerade matchen från första avspark och skapade målchanser med precision och uthållighet. Publiken, som samlats i stort antal för att stötta sitt lag, blev bortskämda med ett fantastiskt föreställning på planen.

Målen rullade in för Assyriska, och lagets offensiva spel var imponerande. Bland annat svarade Anderson Da Silva för hälften av målen med sin hattrick. Efter 90 minuter stod det 6-1 till förmån för Assyriska FF, och segern var tryggad.

Efter slutsignalen firade spelarna och tränarna tillsammans med fansen och visade sin tacksamhet för det stöd de fått under hela säsongen.

Denna seger innebär inte bara att Assyriska FF lämnar division 2 bakom sig, utan den markerar också en ny era för klubben när de tar klivet upp till division 1.

Assyriska vinner serien med hela 58 poäng, vilket är fyra poäng mer än Sleipner som hamnade på andra plats.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 oktober 2023 20:30
Senast uppdaterad: 21 oktober 2023 20:39

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors