Företag i fokus:

Tidigare partitopp krävs på över 100 000 kronor

Statens-tjanstepensionsverk

Bild: Statens Tjänstepensionsverk.

Den tidigare socialdemokratiske profilen Tommy Waidelich får sin inkomstgaranti för 2022 reglerad med 100.000 kronor. Skälet, enligt Riksdagens arvodesnämnd, är att han inte har gjort tillräckligt för att återgå i arbete.

Waidelich har en bakgrund som brevbärare och politisk tjänsteman i Södertälje innan han valdes in i riksdagen. I riksdagen hade han bland annat rollen som partiets ekonomiskt-politiska talesperson och tjänstgjorde även under en tid i EU-parlamentet.

Beviljad inkomstgaranti i cirka 14 år.
Efter valet 2014 lämnade Tommy Waidelich riksdagen, och enligt en sammanställning utförd av Altinget, har han rätt till inkomstgaranti utbetald från Statens Tjänstepensionsverk fram till och med augusti 2028, då han fyller 65 år.

Enbart förra året landade de totala utbetalningarna på 515.000 kronor.

Ett av kraven för att erhålla inkomstgaranti, som han enligt arvodesnämnden i praktiken har försörjt sig på de senaste åren, är att vidta tillräckliga åtgärder för att återgå till arbete. Huvudsakligen har han rapporterat åtgärder genom sitt eget bolag, från vilket han som 55-åring har tagit ut ett antal mindre löner.

Krävs tillbaka på stort belopp.
Efter en utredning framgår det att bolaget under de första åren hade en låg omsättning. Emellertid ökade omsättningen under åren 2018 och 2019, för att sedan återgå till mycket låga nivåer att han inte kunnat ta ut någon lön.

Nu väljer Riksdagens arvodesnämnd att reglera och kräva tillbaka cirka 20 procent av fjolårets utbetalning från Statens Tjänstepensionsverk, vilket fastställts till 100.000 kronor. Skälet, enligt nämnden, är att Waidelichs bolag inte förväntas vara lönsamt på lång sikt, och därför anser de att han inte har vidtagit tillräckliga åtgärder för att återgå till arbete.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 oktober 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 oktober 2023 02:39

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors