Företag i fokus:

Hyllade Södertäljeprofilen Joshy har avlidit – ”Stor sorg”

0ABFE837-6D79-4263-9A69-F52D9791BBA0

Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Södertäljeprofilen och den hyllade restaurangägaren, Jashim ”Joshy” Uddin, har avlidit i sviterna av en längre tids sjukdom. – Det är med stor sorg i våra hjärtan som vi måste meddela att Joshy tagit sitt sista andetag. Han kämpade så länge han kunde, men tillslut blev det för mycket, meddelar familjen.

Jashim, mer känd som Joshy, öppnade sin allra första sushirestaurang Minako i Södertälje för över 20 år sedan i nuvarande Teso-lokalen vid Dalparken. Han var den första som öppnade en japansk restaurang, i en tid då sushi-trenden ännu inte hade slagit igenom i Sverige.

Efter att ha tillbringat sju år i Tokyo, dit han flyttade från Bangladesh för att studera, hade han förmånen att få några av världens mest framstående sushikockar som sina mentorer. Det stärkte hans självförtroende när han sedan öppnade sin första restaurang i Sverige.

I Sverige blev framgången ett faktum.
Hans japanska restaurang i Södertälje blev snabbt väldigt populär, och allt fler Södertäljebor introducerades för konceptet där ris och rå fisk kombinerades och serverades i bitar. Efter en relativt kort tid växte han ur sin ursprungliga lokal och flyttade till en större och mer modern lokal i centrala Södertälje, närmare bestämt i de gamla lokalerna som tidigare tillhört Sparbanken. Idag huserar den lokalen en libanesisk restaurang.

Jashim ”Joshy” Uddin, avled i sviterna av en längre tids sjukdom. Foto: Erik Svensson.

I flera år var Minako en av Södertäljes främsta och mest besökta restauranger, men år 2016 bar det av mot Stockholm och Odenplan där han tog sitt sushikoncept till nya nivåer. I huvudstaden valde han att investera i lokal med mindre sittplatser för att lägga fokus på kunderna som serverades råvaror av allra högsta kvalité.

Och väldigt snabbt spreds ryktet om en man som, från näst intill ingenstans för många, serverade sushi som ingen annan någonsin gjort. Till och med konkurrenter kunde inte hålla fingrarna borta från hans mat i världsklass.

En av många som ofta besökte Minako, var den svenska stjärnan Benjamin Ingrosso. Här poserar han tillsammans med Joshy efter ett besök förra året. Foto: Privat

Ganska snabbt vallfärdade svenskar från hela landet till Odenplan för att avnjuta Joshys matlagning. Restaurangen besöktes bland annat av Aftonbladet och ”Uppdrag mat,” som reste runt i landet för att utse Sveriges bästa sushirestauranger och ställde Minako mot bland annat Sushi Sho, som prisats av Michelinguiden. När Aftonbladet fick säga sitt, var det tydligt att Minako och Södertäljebons restaurang var överlägsen som Sveriges allra bästa.

På internationell nivå besöktes Joshy av en ansedd och bekräftad restaurangguide för några år sedan, som utsåg Minako till en av världens tio bästa sushirestauranger.

Men så en dag kom beskedet att den hyllade Södertäljeprofilen Jashim Uddin hade diagnosticerats med cancer. En kamp som han i veckan förlorade. Joshy blev 56 år gammal och efterlämnar fru och fyra barn. Restaurangen kommer att drivas vidare i samma anda av äldsta dottern, Katarina Uddin.

– Joshys önskan var att Minako ska leva vidare, så jag kommer ta över och föra vidare hans dröm. Ingen kommer kunna ta hans plats, men vi kommer att göra vårt bästa, meddelar hans äldsta dotter Katarina.

Sushin på Minako serveras på japanskt traditionellt vis. Jashim Uddin blev 56 år gammal. Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 21:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 13:10

INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Kommun stadshus

Arkivbild

Inom samhällsbyggnadskontoret i stadshuset arbetar 80-90 % av de anställda som konsulter, alla från samma firma, med sina saftiga löner. Inte konstigt att alla våra skattepengar tar vägen.

Till exempel: utemiljöchefen Evert Sjöstrand, som är över 70 år och arbetar som konsult, har en lön på minst 90 000 kr/mån. Dessutom delar han ut generösa löner till vanliga parkchefer (3 st) som bara sitter i kontoret och fikar/pratar med varandra. De ”fiskar och jagar” och får ca 51 000 kr/mån, vilket innebär en löneförhöjning på ca 6 000 kr/mån. Varje chef har också en ”dräng” som tjänar över 40 000 kr/mån för ”planering”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Detta är helt sjukt! Vanliga parkarbetare, som utför allt arbete, tjänar runt 30 000 kr/mån och får en löneförhöjning på 300-400 kr varje år. Inte konstigt att alla gator och annat är i dåligt skick, nästan som i Ryssland.

Allt som Evert Sjöstrand rör vid verkar misslyckas, vilket har hänt många gånger, senast på Farstanäs och tydligen snart även inom driftenheten.

Måste kalla rörmokare, kan finnas skit inom ledningen.

En med insyn

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Nobina utökar med fler bussavgångar och hållplatser

Buss

Foto: Alexander Isa

I början av månaden lanserades Mörkötrafiken, en ny form av anropsstyrd kollektivtrafik på Mörkö, som en del av satsningen ”Framtidens kollektivtrafik i Södertälje”.

Med dubbelt så många hållplatser och avgångar hoppas man underlätta resande för Mörköbor. Den nya Mörkötrafiken kommer att ersätta nuvarande linje 785 och köras med mindre bussar som trafikerar stora delar av Mörkö och delar av Tullgarn. Antalet hållplatser blir dubbelt så många och avståndet till närmaste hållplats minskar, samtidigt som antalet möjliga avgångar ökar markant.

Resor bokas smidigt via en app eller genom att ringa SL:s kundtjänst. Bussen anländer normalt inom 20-30 minuter efter beställning. Mörkötrafiken körs vardagar 06-10 och 12-20, samt helger 08.30-12 och 14-17.30. Den ansluter till linje 784 och 784X i Hölö för vidare färd mot Norrvrå och Södertälje centrum.

Satsningen är resultatet av en avsiktsförklaring mellan Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm, i syfte att förbättra kollektivtrafiken i Södertälje på flera sätt framöver. Man hoppas att Mörkötrafiken ska underlätta för boende på landsbygden att resa kollektivt.

Skribent: Lucas T

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 20 december 2023 00:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors