Företag i fokus:

Hyllade Södertäljeprofilen Joshy har avlidit – ”Stor sorg”

0ABFE837-6D79-4263-9A69-F52D9791BBA0

Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Södertäljeprofilen och den hyllade restaurangägaren, Jashim ”Joshy” Uddin, har avlidit i sviterna av en längre tids sjukdom. – Det är med stor sorg i våra hjärtan som vi måste meddela att Joshy tagit sitt sista andetag. Han kämpade så länge han kunde, men tillslut blev det för mycket, meddelar familjen.

Jashim, mer känd som Joshy, öppnade sin allra första sushirestaurang Minako i Södertälje för över 20 år sedan i nuvarande Teso-lokalen vid Dalparken. Han var den första som öppnade en japansk restaurang, i en tid då sushi-trenden ännu inte hade slagit igenom i Sverige.

Efter att ha tillbringat sju år i Tokyo, dit han flyttade från Bangladesh för att studera, hade han förmånen att få några av världens mest framstående sushikockar som sina mentorer. Det stärkte hans självförtroende när han sedan öppnade sin första restaurang i Sverige.

I Sverige blev framgången ett faktum.
Hans japanska restaurang i Södertälje blev snabbt väldigt populär, och allt fler Södertäljebor introducerades för konceptet där ris och rå fisk kombinerades och serverades i bitar. Efter en relativt kort tid växte han ur sin ursprungliga lokal och flyttade till en större och mer modern lokal i centrala Södertälje, närmare bestämt i de gamla lokalerna som tidigare tillhört Sparbanken. Idag huserar den lokalen en libanesisk restaurang.

Jashim ”Joshy” Uddin, avled i sviterna av en längre tids sjukdom. Foto: Erik Svensson.

I flera år var Minako en av Södertäljes främsta och mest besökta restauranger, men år 2016 bar det av mot Stockholm och Odenplan där han tog sitt sushikoncept till nya nivåer. I huvudstaden valde han att investera i lokal med mindre sittplatser för att lägga fokus på kunderna som serverades råvaror av allra högsta kvalité.

Och väldigt snabbt spreds ryktet om en man som, från näst intill ingenstans för många, serverade sushi som ingen annan någonsin gjort. Till och med konkurrenter kunde inte hålla fingrarna borta från hans mat i världsklass.

En av många som ofta besökte Minako, var den svenska stjärnan Benjamin Ingrosso. Här poserar han tillsammans med Joshy efter ett besök förra året. Foto: Privat

Ganska snabbt vallfärdade svenskar från hela landet till Odenplan för att avnjuta Joshys matlagning. Restaurangen besöktes bland annat av Aftonbladet och ”Uppdrag mat,” som reste runt i landet för att utse Sveriges bästa sushirestauranger och ställde Minako mot bland annat Sushi Sho, som prisats av Michelinguiden. När Aftonbladet fick säga sitt, var det tydligt att Minako och Södertäljebons restaurang var överlägsen som Sveriges allra bästa.

På internationell nivå besöktes Joshy av en ansedd och bekräftad restaurangguide för några år sedan, som utsåg Minako till en av världens tio bästa sushirestauranger.

Men så en dag kom beskedet att den hyllade Södertäljeprofilen Jashim Uddin hade diagnosticerats med cancer. En kamp som han i veckan förlorade. Joshy blev 56 år gammal och efterlämnar fru och fyra barn. Restaurangen kommer att drivas vidare i samma anda av äldsta dottern, Katarina Uddin.

– Joshys önskan var att Minako ska leva vidare, så jag kommer ta över och föra vidare hans dröm. Ingen kommer kunna ta hans plats, men vi kommer att göra vårt bästa, meddelar hans äldsta dotter Katarina.

Sushin på Minako serveras på japanskt traditionellt vis. Jashim Uddin blev 56 år gammal. Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 21:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 13:10

Brist på valfrihet för äldre inom hemtjänsten i Södertälje

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Ett väntat förslag om fördelningen mellan kommunala och privata aktörer inom hemtjänsten för 2024, som skulle ha presenterats i september, uteslöts oväntat från mötets dagordning. Detta uppger Liberalerna, som nu kräver ett utförligare svar från den styrande majoriteten.

– Det är synd att vi inte fått några tydliga besked från majoriteten om vad de egentligen tycker om valfrihet, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

När året lider mot sitt slut har fortfarande inget nytt ärende i frågan tagits upp i kommunstyrelsen, kommunfullmäktige eller äldreomsorgsnämnden. Enligt Liberalerna är man kritisk till hanteringen av ärendet och ser detta som en stor brist på framsteg, vilket orsakar oro kring valfriheten inom hemtjänsten det kommande året.”

Trots förväntningar om ett förslag från majoriteten i kommunstyrelsen angående fördelningen mellan kommunala och privata aktörer, togs ärendet oväntat bort från dagordningen. Sedan dess har ingen ny information eller något beslut presenterats, vilket har väckt oro bland politiska partier.

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho, vill se ett utökat utbud för Södertäljes äldre inom hemtjänsten.

I nuläget domineras hemtjänsten av kommunen med 67%, medan endast två privata bolag delar på resterande 33%. Denna fördelning anses otillräcklig för att skapa sund konkurrens och äkta valfrihet. Liberalerna uttrycker skepticism och besvikelse över hanteringen av ärendet, som skulle kunna leda till en mer balanserad och konkurrenskraftig hemtjänstmarknad.

– Högkvalitativ och produktiv hemtjänst betyder olika saker för olika personer. Äldres behov, önskemål och preferenser är inte likformiga. Det är just därför det är så viktigt med valfrihet. Så att den som brukar hemtjänsten har möjlighet att välja vad som är högkvalitativ hemtjänst för sig själv. Det är det som är själva poängen med valfrihet, att den enskilde hemtjänstbrukaren vet bättre än kommunfullmäktiges politiker vad som är högkvalitativ hemtjänst för just sig själv, säger Hawsho (L).

I en interpellation, en fråga som kräver ett utförligare svar, ställde Liberalerna frågan till den styrande majoriteten om det kommer att bli en ny fördelning mellan privata och kommunala aktörer inom hemtjänsten. De frågade även om dröjsmålet i beslutet är relaterat till ideologiska skillnader inom kommunledningen.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, har besvarat interpellationen och meddelat att ett uppdrag givits till stadsdirektören för att utarbeta ett förslag fokuserat på kvalitet, produktivitet, kompetensförsörjning och ekonomisk stabilitet inom hemtjänsten. Godner betonar att majoriteten är enig om vikten av en produktiv och högkvalitativ hemtjänst, oavsett ideologiska skillnader.

Men när ett konkret förslag kommer att presenteras är ännu oklart.

– Det är synd att vi inte fått några tydliga besked från majoriteten om vad de egentligen tycker om valfrihet, men en sak är säker, Liberalerna kommer alltid försvara äldres rätt att bestämma över sin egen tillvaro, säger Metin Hawsho.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 22:43

Stor framgång för Telgenytt – ”Glädjande siffror”

Södertälje

Arkivbild

Telgenytt har nått en milstolpe i sin digitala närvaro. Tidningen har passerat 30 000 aktiva följare på sociala medier och noterat över 120 000 personer nådda inom loppet av bara 24 timmar, vilket markerar ett historiskt rekord.

– Jag kan inte uttrycka min tacksamhet tillräckligt för alla som stöttar, följer oss och besöker Telgenytt för nyheter, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare.

I en värld där nyhetskonsumtion alltmer flyttar till digitala plattformar har Telgenytt visat sig vara en främjande kraft inom lokaljournalistiken. Med en imponerande siffra på över 120 000 visningar på sina sociala mediekanaler under de senaste 24 timmarna, har det tidigare rekord slagits och dessutom passerar Telgenytt 30 000 aktiva följare på samtliga sociala plattformar.

– Telgenytt har etablerat sig stenhårt i Södertälje. Det som är särskilt spännande är att vi under årets lopp tydligt har märkt att vi når en publik även utanför kommunens gränser. Telgenytt har i genomsnitt över 250 000 visningar per månad, vilket talar sitt tydliga språk. Södertälje har omkring 100 000 invånare, och bland dessa finns många barn och äldre som inte använder internet lika frekvent, säger ansvarig utgivare.

Med den senaste bedriften på sociala medier, stärker Telgenytt sin position som en ledande källa för lokala nyheter.

– Det är glädjande siffror vi ser, men jag upprepar det jag ofta säger; vi har fortfarande en lång väg kvar, avslutar Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 22:38
Senast uppdaterad: 18 december 2023 22:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors