Företag i fokus:

Hyllade Södertäljeprofilen Joshy har avlidit – ”Stor sorg”

0ABFE837-6D79-4263-9A69-F52D9791BBA0

Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Södertäljeprofilen och den hyllade restaurangägaren, Jashim ”Joshy” Uddin, har avlidit i sviterna av en längre tids sjukdom. – Det är med stor sorg i våra hjärtan som vi måste meddela att Joshy tagit sitt sista andetag. Han kämpade så länge han kunde, men tillslut blev det för mycket, meddelar familjen.

Jashim, mer känd som Joshy, öppnade sin allra första sushirestaurang Minako i Södertälje för över 20 år sedan i nuvarande Teso-lokalen vid Dalparken. Han var den första som öppnade en japansk restaurang, i en tid då sushi-trenden ännu inte hade slagit igenom i Sverige.

Efter att ha tillbringat sju år i Tokyo, dit han flyttade från Bangladesh för att studera, hade han förmånen att få några av världens mest framstående sushikockar som sina mentorer. Det stärkte hans självförtroende när han sedan öppnade sin första restaurang i Sverige.

I Sverige blev framgången ett faktum.
Hans japanska restaurang i Södertälje blev snabbt väldigt populär, och allt fler Södertäljebor introducerades för konceptet där ris och rå fisk kombinerades och serverades i bitar. Efter en relativt kort tid växte han ur sin ursprungliga lokal och flyttade till en större och mer modern lokal i centrala Södertälje, närmare bestämt i de gamla lokalerna som tidigare tillhört Sparbanken. Idag huserar den lokalen en libanesisk restaurang.

Jashim ”Joshy” Uddin, avled i sviterna av en längre tids sjukdom. Foto: Erik Svensson.

I flera år var Minako en av Södertäljes främsta och mest besökta restauranger, men år 2016 bar det av mot Stockholm och Odenplan där han tog sitt sushikoncept till nya nivåer. I huvudstaden valde han att investera i lokal med mindre sittplatser för att lägga fokus på kunderna som serverades råvaror av allra högsta kvalité.

Och väldigt snabbt spreds ryktet om en man som, från näst intill ingenstans för många, serverade sushi som ingen annan någonsin gjort. Till och med konkurrenter kunde inte hålla fingrarna borta från hans mat i världsklass.

En av många som ofta besökte Minako, var den svenska stjärnan Benjamin Ingrosso. Här poserar han tillsammans med Joshy efter ett besök förra året. Foto: Privat

Ganska snabbt vallfärdade svenskar från hela landet till Odenplan för att avnjuta Joshys matlagning. Restaurangen besöktes bland annat av Aftonbladet och ”Uppdrag mat,” som reste runt i landet för att utse Sveriges bästa sushirestauranger och ställde Minako mot bland annat Sushi Sho, som prisats av Michelinguiden. När Aftonbladet fick säga sitt, var det tydligt att Minako och Södertäljebons restaurang var överlägsen som Sveriges allra bästa.

På internationell nivå besöktes Joshy av en ansedd och bekräftad restaurangguide för några år sedan, som utsåg Minako till en av världens tio bästa sushirestauranger.

Men så en dag kom beskedet att den hyllade Södertäljeprofilen Jashim Uddin hade diagnosticerats med cancer. En kamp som han i veckan förlorade. Joshy blev 56 år gammal och efterlämnar fru och fyra barn. Restaurangen kommer att drivas vidare i samma anda av äldsta dottern, Katarina Uddin.

– Joshys önskan var att Minako ska leva vidare, så jag kommer ta över och föra vidare hans dröm. Ingen kommer kunna ta hans plats, men vi kommer att göra vårt bästa, meddelar hans äldsta dotter Katarina.

Sushin på Minako serveras på japanskt traditionellt vis. Jashim Uddin blev 56 år gammal. Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 21:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 13:10

Undersköterskorna med nyckelroll i nytt projekt

kad-studie-avdelning-20-sodertalje-sjukhus

Åsa Stålgren, samordnare avdelning 20, Aysel Kulbay, doktorand, Ibolya Juhász, undersköterska avdelning 20 och Anja Eklund, vårdenhetschef avdelning 20. Foto: Södertälje sjukhus

Har en patient som haft kvarliggande urinkateter oftare bakterier i urinen efter kateterborttagningen än en patient som inte har haft kateter? Det undersöker nu en studie på Södertälje sjukhus.

Patienter som har haft en kvarliggande urinkateter (KAD) verkar ha fler bakterier i urinen så länge katetern sitter kvar, men det är oklart vad som händer när den tas bort. I studien jämförs patienter som har haft KAD under de senaste fyra veckorna med en kontrollgrupp utan KAD.

Undersköterskorna på avdelningen har en nyckelroll i projektet genom att ta prover och registrera mätresultat. Som en del i studien mäts blåsvolym för att upptäcka eventuell urinretention. Uppskattningsvis 20-30 procent av patienterna på rehabiliteringsavdelning 20 har KAD. Patienterna som deltar i studien kommer både med och utan kateter.

– Många patienter tackar ja till att delta i studien, trots att det inte kommer att hjälpa dem personligen utan gynna framtida patienter, säger undersköterskan Ibolya Juhász.

Hos en patient med en KAD bildas biofilm i och på katetern efter en tid. I biofilmen kan resistenta bakterier ta skydd från kroppens immunförsvar och från antibiotika, men man vet inte om samma bakterier finns i urin när patienten kissar.

Studien är en del av doktorandprojektet för sjuksköterskan Aysel Kulbay som arbetar på Vårdhygien Stockholm.

– Som en del i studien genomförs blåsvolymmätning av urinblåsan med bladder scan. Det har hänt att vi har hittat patienter som har urinretention, alltså har kvar för mycket urin i blåsan efter att de har kissat. Urinretention är inte bra och därför är det positivt att vi upptäckt det, säger Aysel.

Hon hoppas resultaten ska ge underlag för förbättrade rutiner kring katetrar och minskad risk för infektioner.

Skribent: Lucas

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 13:53
Senast uppdaterad: 21 december 2023 14:22

DEBATT: – ”Ett hån mot alla assyrier/syrianer”

Godner

Foto: Lucas T

Är Boel i chocktillstånd, kan man undra? Plötsligt talar hon om ”vårt kristna folk” och besöker kyrkor i hopp om försoning när kritiken växt sig stark. Men min vilda gissning är att Godner, precis som några andra skrev, har skjutit sig själv i foten.

Hennes svar på insändare som kritiserar henne är synonym med svamligt och fokusförflyttning. Istället för att svara sakligt och bemötande, så bortförklarar hon sin frustration över att bli kritiserad.

Att Södertäljeborna är trötta på svartmålningen känns konstaterat.
Samma vecka som Boel var på SNS-seminariet, där hon aggressivt pekade ut läkare, advokater, mäklare och vårdanställda, och där rapporten bland annat också pekar på att kriminella verkar inom restauranger, frisörer, caféer, livsmedelsbutiker, bilverkstäder, hotell, gjorde hon också flera andra besök för att, som många upplever det, svartmåla Södertälje och i bemärkelsen, assyrier/syrianer. Samma vecka medverkade ”experten” Godner i Agenda på SVT och åkte till Västerås för att kraftfullt smutskasta Södertälje.

För att förtydliga, jag är för att den organiserade brottsligheten kraftfullt motarbetas.

Men i hennes senaste svar skrev Godner att hon var i SNS-seminariet för att kommentera en forskningsrapport som tagits fram av ”andra”. Men för läsarna är det också bra att veta att det är Södertälje kommun, tillsammans med polisen, som lagt fram underlaget för rapporten. Samma kommun och samma polismyndighet som pekade ut den assyriska/syrianska folkgruppen i Tore 2-rapporten som BRÅ 2021 sammanställde.

Så här stod det i BRÅ-rapporten:
”Hypotesen illustrerades bland annat med en pyramid där centrala personer var indelade i olika nivåer. Kriminaliteten ansågs vara samhällshotande utifrån ett antagande om att sociala strukturer i de assyriska/syrianska folkgruppen.”

Så att antyda att smutskastningskampanjen inte handlar om folkgruppen är ett hån mot alla assyrier/syrianer. Det hjälper inte längre att finslipa i kanten och undvika att tydligt nämna folkgruppen, och det är för övrigt olagligt att kartlägga minoriteter, vilket med stor sannolikhet görs av polisen i samarbete med Södertälje kommun.

Hon vill ha total kontroll över Södertälje

Men att Godners förtroende är förbrukat handlar inte enbart om svartmålningen och att minoriteter känner sig starkt utpekade. Det handlar också om hennes agerande genom åren. Hon vill ha total kontroll över Södertälje. Ett förslag hon vill ha igenom är att ingen ska få köpa hus eller fastighet om inte kommunen godkänner det först. ”Kommunal förköpsrätt för alla fastigheter”, skrev hon i DN.
Det innebär att om du, som bor inom Södertälje kommuns gränser, vill köpa hus eller fastighet i kommunen så måste du ha hennes godkännande först.

Hon kritiserades för övrigt av ”För Initiativet Tryggare Södertälje” som representerar tiotusentals medlemmar i Södertälje för att vara rasistisk i artikeln.

Många minns också Hovsjö-affären där hon sålde hundratals lägenheter till familjen Månsson, trots att ett mycket högre bud fanns på bordet. Att hon sedan lade sekretess över handlingarna låter jag vara osagt. Och nu senast där kommunen med bröt mot Europakonventionen och regeringsformen.

Listan är lång och i en annan kommun hade kritiken stått med tuschpenna på plakat utanför stadshuset. Men istället har Godner påbörjat försoningskampanjen ”vårt kristna folk”, som hon tror kommer vända på skutan.

Det låter bara patetiskt och desperat i mina öron.

A.S

Läs även:
DEBATT: ”Rasismen i samhället har blivit alltmer normaliserad”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors