Företag i fokus:

Hyllade Södertäljeprofilen Joshy har avlidit – ”Stor sorg”

0ABFE837-6D79-4263-9A69-F52D9791BBA0

Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Södertäljeprofilen och den hyllade restaurangägaren, Jashim ”Joshy” Uddin, har avlidit i sviterna av en längre tids sjukdom. – Det är med stor sorg i våra hjärtan som vi måste meddela att Joshy tagit sitt sista andetag. Han kämpade så länge han kunde, men tillslut blev det för mycket, meddelar familjen.

Jashim, mer känd som Joshy, öppnade sin allra första sushirestaurang Minako i Södertälje för över 20 år sedan i nuvarande Teso-lokalen vid Dalparken. Han var den första som öppnade en japansk restaurang, i en tid då sushi-trenden ännu inte hade slagit igenom i Sverige.

Efter att ha tillbringat sju år i Tokyo, dit han flyttade från Bangladesh för att studera, hade han förmånen att få några av världens mest framstående sushikockar som sina mentorer. Det stärkte hans självförtroende när han sedan öppnade sin första restaurang i Sverige.

I Sverige blev framgången ett faktum.
Hans japanska restaurang i Södertälje blev snabbt väldigt populär, och allt fler Södertäljebor introducerades för konceptet där ris och rå fisk kombinerades och serverades i bitar. Efter en relativt kort tid växte han ur sin ursprungliga lokal och flyttade till en större och mer modern lokal i centrala Södertälje, närmare bestämt i de gamla lokalerna som tidigare tillhört Sparbanken. Idag huserar den lokalen en libanesisk restaurang.

Jashim ”Joshy” Uddin, avled i sviterna av en längre tids sjukdom. Foto: Erik Svensson.

I flera år var Minako en av Södertäljes främsta och mest besökta restauranger, men år 2016 bar det av mot Stockholm och Odenplan där han tog sitt sushikoncept till nya nivåer. I huvudstaden valde han att investera i lokal med mindre sittplatser för att lägga fokus på kunderna som serverades råvaror av allra högsta kvalité.

Och väldigt snabbt spreds ryktet om en man som, från näst intill ingenstans för många, serverade sushi som ingen annan någonsin gjort. Till och med konkurrenter kunde inte hålla fingrarna borta från hans mat i världsklass.

En av många som ofta besökte Minako, var den svenska stjärnan Benjamin Ingrosso. Här poserar han tillsammans med Joshy efter ett besök förra året. Foto: Privat

Ganska snabbt vallfärdade svenskar från hela landet till Odenplan för att avnjuta Joshys matlagning. Restaurangen besöktes bland annat av Aftonbladet och ”Uppdrag mat,” som reste runt i landet för att utse Sveriges bästa sushirestauranger och ställde Minako mot bland annat Sushi Sho, som prisats av Michelinguiden. När Aftonbladet fick säga sitt, var det tydligt att Minako och Södertäljebons restaurang var överlägsen som Sveriges allra bästa.

På internationell nivå besöktes Joshy av en ansedd och bekräftad restaurangguide för några år sedan, som utsåg Minako till en av världens tio bästa sushirestauranger.

Men så en dag kom beskedet att den hyllade Södertäljeprofilen Jashim Uddin hade diagnosticerats med cancer. En kamp som han i veckan förlorade. Joshy blev 56 år gammal och efterlämnar fru och fyra barn. Restaurangen kommer att drivas vidare i samma anda av äldsta dottern, Katarina Uddin.

– Joshys önskan var att Minako ska leva vidare, så jag kommer ta över och föra vidare hans dröm. Ingen kommer kunna ta hans plats, men vi kommer att göra vårt bästa, meddelar hans äldsta dotter Katarina.

Sushin på Minako serveras på japanskt traditionellt vis. Jashim Uddin blev 56 år gammal. Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 21:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 13:10

Mordrättegången mot 13 personer är avslutad

IMG_7255

Efter mordet på 41-åringen i Ronna, tog de misstänka personer in på hotell i Täby där de fångades av hotells övervakningskameror. Foton: Ur polisens förundersökning.

Rättegången mot 13 åtalade för mordet på en 41-åring i Ronna har avslutats. Nyckelbevis inkluderar de misstänktas rörelser, chatkonversationer och det misstänkta vapnet som hittades i ett garage.

Totalt står 13 personer åtalade för inblandning i mordet på en oskyldig 41-årig man i Ronna förra året. Den huvudmisstänkte skytten, en 17-åring som misstänks vara äldre än vad han uppger, tros ha varit skytten när 41-åringen sköts till döds på Enhörnaleden den 1 oktober 2022.

De tolv andra personerna har åtalats för att på olika sätt ha hjälpt till före eller efter mordet, eller för att de underlåtit att informera polisen om planerna. Enligt åklagaren tros mordet på Enhörnaleden vara en hämndaktion för mordet på en 19-åring vid Rösbergas Fritidsgård dagen innan. Men gärningsmannen på elsparkcykeln tros ha skjutit en oskyldig 41-årig man, som inte hade några kriminella kopplingar.

Mördaren fångades på bild på elsparkcykel i riktning mot Lina Hage, strax efter dödsskjutningen. Foto: polisen

Polisens förundersökning avslöjar detaljer, inklusive de misstänktas rörelser och chatkonversationer. Efter händelsen lämnade flera medlemmar av Saltskogfalangen Södertälje och tog in på Scandic Hotel i Täby, under misstankar om att de hade haft ett möte i Stockholm innan de anlände.

Under den stora utredningen efter mordet kunde polisen lokalisera ett garage i Lina Hage. Vid en genomsökning hittades en påse med bland annat en ansiktsmask, kläder, handskar och det misstänkta mordvapnet. Dessutom hittades elsparkcykeln som användes under mordkvällen.

Försvararna ifrågasätter dock polisens bevismaterial och menar att det inte går att fastställa vem som sköt natten då 41-åringen sköts till döds.

– Problemet är att det är över ett 50-tal olika människor som ingår i det som polisen har beskrivit som en särskild falang. Det finns ett 15-tal olika DNA-träffar på de här olika klädesplaggen. Så det går inte att avgöra vem som har avsatt vilken DNA-profil vid vilket tillfälle. Dessutom är det inte ens klarlagt i målet att de här kläderna har använts vid mordet, säger försvarsadvokaten Jonas Granfelt till SVT.

Läs även: Mordfallet i Ronna – ”Ska inte vila förrän alla är döda”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 18 december 2023 03:26

NY STATISTIK: Trångboddheten ökar bland barn i Södertälje

drönare 21 Södertälje

Foto: Alexander Isa

Nästan fyra av tio barn i flerbostadshus i Södertälje kommun lever i trångboddhet. Det visar ny statistik från SCB som visar att andelen trångbodda barn i kommunen ökar.

Trångboddhet innebär att det bor fler än två personer i något av lägenhetens sovrum. I Södertälje kommun är totalt 13 300 personer trångbodda, vilket motsvarar 23,5 procent av invånarna i flerbostadshus. Den siffran är ungefär densamma som för tio år sedan, men bland barn ser det annorlunda ut.

– I Södertälje kommun var 39 procent av barnen som bor i flerbostadshus trångbodda år 2022. Det är en ökning från 36 procent sedan 2012, säger Malin Forsberg, statistiker på SCB.

Trångboddheten är störst bland utrikesfödda. I Södertälje kommun är 17 procent av de svenskfödda trångbodda, medan hela 41 procent av de som är födda i Afrika lever trångbott.

Situationen i Södertälje följer den nationella trenden, där allt fler barn tvingas bo trångt. Utvecklingen går däremot åt olika håll i olika kommuner.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 01:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors