Företag i fokus:

Amanda Zahui lämnar basketlandslaget i protest – anklagar förbundet för rasism

200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium.
Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån
200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium. Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån

Pressbild: Svenska Basketbollförbundet

Basketstjärnan Amanda Zahui från Södertälje, 30, meddelade under måndagskvällen att hon lämnar det svenska basketlandslaget med omedelbar verkan. Zahui motiverar sitt beslut med att hon inte längre känner att landslagsmiljön är trygg och anklagar basketförbundet för att inte ta tag i problem med rasism.

Kritiken mot förbundet handlar bland annat om bristande stöd när Israel-Palestina konflikten blossade upp igen tidigare i höstas. Zahui, som sedan i somras spelar för den israeliska klubben Maccabi Bnot Ashdod, upplevde att ingen från förbundet hörde av sig för att kontrollera om hon och landslagskollegan Paulina Hersler var oskadda.

– Det var min sista droppe. Basketförbundet bryr sig inte om mig som person, säger Zahui till SVT Nyheter.

Basketförbundets sportchef Lars Johansson bekräftar att kommunikationen brustit och att man borde hört av sig till de båda spelarna. Samtidigt avfärdar han kritiken om bristande arbete mot rasism som Zahui och flera andra landslagsspelare riktat.

– Jag delar inte hennes uppfattning att vi inte gör något åt saken eller att vi inte lyssnar. Jag tycker att vi jobbar hårt med den här typen av frågor i svensk basket, säger Johansson till SVT Nyheter.

Amanda Zahui var innan beskedet enligt uppgift aktuell för landslagsspel i EM-kvalet i november.

Byline: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2023 16:39
Senast uppdaterad: 25 oktober 2023 16:44

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

”Beklagligt att kommunen väljer att kapa banden”

Pressbild

Nina Beckmann, museichef Grafikens Hus. Pressbild: Anna Henriksson 

Under torsdagen meddelade kommunen att de stoppar etableringen av Grafikens Hus i Södertälje. Ett beslut som nu skapar oro över den långsiktiga visionen för Grafikens Hus, som snart kommer att stå utan lokaler att verka i.

– Nu när beslutet är taget kraftsamlar vi oss för vad som blir nästa steg. Vi behöver ha ett nytt hus snart, säger Anna Jönsson, biträdande museichef på Grafikens Hus.

I december 2021 nådde kommunen och Gjuteriet en överenskommelse om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal, som skulle undertecknas före den 31 december 2023. I förhoppning om en säker framtid investerade Grafikens Hus i en ny maskinpark för konstgrafik och även hunnit etablerat samarbeten med bland annat Kungl. Konsthögskolan.

Gjuteriet stötte dock på hinder för sina framtida planer på grund av ekonomiska svårigheter. En fortsatt samverkan, enligt Södertälje kommun, skulle nämligen resultera i nedskärningar för andra lokala kulturverksamheter.

Under torsdagen meddelade kommunen det slutgiltiga beslutet – samarbetet med Grafikens Hus förlängs inte.

– Det är beklagligt att Södertälje kommun efter snart åtta år väljer att kapa banden med Grafikens Hus, som inte bara blivit en viktig del av Södertäljes lokala konstscen, utan också är en nationell och internationell aktör, säger Martin Sundin, styrelseledamot i Grafikens Hus.

Läs även: – Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:28
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors