Företag i fokus:

Amanda Zahui lämnar basketlandslaget i protest – anklagar förbundet för rasism

200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium.
Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån
200209 Amanda Zahui of Sweden and Kyara Linskens of Belgium during the FIBA womens Olympic qualifying basketball match between Sweden and Belgium on February 9, 2020 in Oostende, Belgium. Photo: Gregory Van Gansen / Bildbyrån

Pressbild: Svenska Basketbollförbundet

Basketstjärnan Amanda Zahui från Södertälje, 30, meddelade under måndagskvällen att hon lämnar det svenska basketlandslaget med omedelbar verkan. Zahui motiverar sitt beslut med att hon inte längre känner att landslagsmiljön är trygg och anklagar basketförbundet för att inte ta tag i problem med rasism.

Kritiken mot förbundet handlar bland annat om bristande stöd när Israel-Palestina konflikten blossade upp igen tidigare i höstas. Zahui, som sedan i somras spelar för den israeliska klubben Maccabi Bnot Ashdod, upplevde att ingen från förbundet hörde av sig för att kontrollera om hon och landslagskollegan Paulina Hersler var oskadda.

– Det var min sista droppe. Basketförbundet bryr sig inte om mig som person, säger Zahui till SVT Nyheter.

Basketförbundets sportchef Lars Johansson bekräftar att kommunikationen brustit och att man borde hört av sig till de båda spelarna. Samtidigt avfärdar han kritiken om bristande arbete mot rasism som Zahui och flera andra landslagsspelare riktat.

– Jag delar inte hennes uppfattning att vi inte gör något åt saken eller att vi inte lyssnar. Jag tycker att vi jobbar hårt med den här typen av frågor i svensk basket, säger Johansson till SVT Nyheter.

Amanda Zahui var innan beskedet enligt uppgift aktuell för landslagsspel i EM-kvalet i november.

Byline: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2023 16:39
Senast uppdaterad: 25 oktober 2023 16:44

Ansöker om ”Sverigeturné” – Vill bränna koran i Södertälje

Momika Skärmdump TikTok

Salwan Momika. Skärmdump TikTok.

Den kände koranbrännaren Salwan Momika vill bränna flera koraner på offentliga platser i Sverige. Vid ett tillfälle vill han genomföra en aktion i Södertälje enligt en ansökan som har mottagits av polisen.

Södertäljebon Salwan Momika har lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen. Ansökningarna har omfattat platser som Stockholm, Malmö, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg och Trollhättan.

Första gången Momika brände en koran var utanför en moské den 28 juni på Södermalm i Stockholm. Därefter har han fått godkännande för liknande aktioner vid flera tillfällen. Senast skedde detta den 18 augusti då Salwan Momika befann sig utanför Irans ambassad på Lidingö för att bränna en koran. Den gången avbröts sammankomsten när en kvinna attackerade med en brandsläckare.

Nyligen stängde Tiktok av gåvofunktionen som möjliggjorde för Momika att tjäna pengar på plattformen, efter kritiken mot flera av de videor han hade laddat upp. På sociala medier påstår Momika bland annat att polisen pressar honom för att inte synas i sociala medier, TV-kanaler eller i pressen.

– Polisen säger till mig att om du uttrycker din åsikt skriftligen eller genom mun till mun lämnar vi dig utan skydd, säger Salwan Momika i ett klipp på TikTok som visats över fyra miljoner gånger.

Nu har han alltså lämnat in flera nya ansökningar om att bränna koranen på olika platser i Sverige. I Södertälje har Momika ansökt om tillstånd att bränna en koran framför tingshuset den 7 september mellan kl. 13:00 och 14:00.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 06:36

Hagelin flyttar hem till Sverige – ”Spännande att se”

51635092972_79c12b87a6_o

Foto: Creative Commons

På onsdagen meddelade Södertäljesonen Carl Hagelin att han avslutar sin hockeykarriär. Han berättar nu för Expressen att han lämnar NHL och USA bakom sig efter 16 år, för att tillsammans med sin familj flytta tillbaka till Sverige.

Under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året drabbades Hagelin av en allvarlig ögonskada. Lagkamraten Daniel Sprong träffade hans vänstra öga med en klubba, vilket resulterade i en sprucken åderhinna och en längre tids rehabilitering.

Den största oron var att förlora ögat och bli tvungen att operera bort det, men den 35-årige Hagelin genomgick flera operationer där läkarna kunde rädda det och gav honom hopp om att återvända till isen. Under hösten 2022 gjorde han även ett försök där han bar ett speciellt visir för att skydda sitt skadade öga.

Tyvärr visade det sig att ögonskadan var alltför allvarlig för att han skulle kunna fortsätta sin karriär inom sporten.

– Min pupill hade gått sönder, den hade spruckit och man tvingades sy ihop den. Sedan fick man sy in en ny lins. Nu kan jag se med ögat igen, men jag har en mörk fläck i mitten. Så jag ser runtom den och är medveten om att jag måste ändra lite kring hur jag rör mig på isen för att kunna ha koll på spelare som kommer från sidan, berättar Hagelin till Expressen.

Nu berättar han för tidningen att han redan förra sommaren sålde huset i USA för en planerad flytt hem till Sverige och Stockholm.

– Jag gjorde allt jag kunde för att komma tillbaka. Nu blir det spännande att se hur vi klarar de svenska vintrarna, säger Södertäljesoenen Carl Hagelin till Expressen.

Läs även: – Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 1 september 2023 15:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors