Företag i fokus:

Ny vecka med två matcher för SSK – började med seger

Marcus Eriksson

Marcus Eriksson segerorganisatör för SSK mot BIK Karlskoga. Foto: Shamash Oyal

SSK jagar fortfarande kontinuitet och behöver börja plocka poäng mer frekvent så de inte halkar för långt efter lagen som just nu ligger topp 6 i den Hockeyallsvenska tabellen. Förra veckan innehöll två matcher för A-laget och samma mönster fortsatte som hittills varit, att seger följdes upp av förlust.

Två segrar i rad har SSK inte mäktat med så här långt in på säsongen. 9 matcher har laget spelat och som det tjatas om så har prestationerna pendlat mellan högt och lågt, inte bara till varje match utan även i matcherna.

Fyra matcher mot lag man ännu inte mött återstår innan det har spelats en fjärdedel av serien, 3 av de lagen (AIK, Brynäs och Björklöven) ligger före SSK i tabellen och det börjar bli dags att börja bekänna färg och visa att laget är att räkna med. Snart början serien sätta sig och kommer bli en vattendelare om vilka som kommer vara topplag och vilka som kommer att befinna sig på den nedre halvan av tabellen.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Först ut är BIK Karlskoga på bortaplan ikväll och sedan möter man i ovan nämnd ordning de tre återstående lagen man ännu inte mött. Därefter kan de första 13 matcherna av serien summeras. Fyra väldigt tuffa uppgifter för SSK men om laget hittar sin högsta nivå så har man chans att ta poäng i alla fyra. Men då måste man också hitta en högre lägstanivå och överleva svackor i matcherna bättre än man gjort hittills. Annars kan det mycket väl sluta med att man kammar noll i de här matcherna istället.

BIK Karlskoga i deras hemmaborg Nobelhallen är alltid en svår bortamatch oavsett vad man heter som motståndare. En tuff match skulle vänta för SSK således.

Det var dock SSK som inledde starkast med några längre byten i anfallszon. Dock var det ändå bortalaget som släppte in första målet och fick börja jobba i uppförsbacke – igen. Men man skulle komma tillbaka och både kvittera och ta ledningen, 1-2 stod det på resultattavlan inför andra perioden. Tycker det får betecknas som rättvist då SSK hade mer puck och längre anfall. En som helhet stabil första tredjedel av matchen för Södertälje.

SSK utökade sin ledning tidigt i andra perioden till 1-3, vilket också blev slutresultatet. SSK klarade för kvällen av att försvara sin ledning och bärga tre poäng. Man behöver inte be om ursäkt för segern idag, anser att SSK var det tyngre och mer spelande laget.

-Överlag stabilt, helt rättvist resultat och jag tycker alla verkligen stämplar in idag, säger SSK:s huvudtränare Magnus Bogren om matchen.

Och var även nöjd med lagets boxplay för kvällen:

-Boxen gör det grymt bra, det är knappt någon chans vi släpper till idag.

Dock föll man in i gamla synder i början av tredje perioden med stress och lite panik-hockey när hemmalaget klev upp och gick för reducering. SSK lyckades dämpa Karlskogas momentum och kunde till slut spela av matchen hyfsat kontrollerat.

-Det är ju klart, BIK måste gå för det i 3:e, de har många skickliga spelare. Tycker ändå vi kontrollerar det bra, fortsätter Bogren.

En moralhöjare inför fredag där AIK väntar i Scaniarinken. I skrivande stund har matchen sålt omkring 4000 biljetter, borde kunna bli bra tryck i Templet på fredagskväll då matchen startar redan 18.00.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2023 23:35
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 20:17

Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

54E1AA01-ADD0-4FAE-B2ED-A24109F2AEA3

Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd / Pexels

Salwan Momika från Järna har återigen bränt en koran under en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad. Denna gång stormades sammankomsten av en kvinna med en brandsläckare.

Salwan Momika brände återigen en koran vid en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad på Lidingö. Då stormade en kvinna och använde en brandsläckare för att släcka den brinnande koranen.

Kvinnan stoppades och omhändertogs snabbt av polis, och evenemanget fortsatte som planerat.

Koranbränningarna har lett till diplomatisk kris, hot från terrorgruppen al-Qaida och en försämrad säkerhetssituation för Sverige. Under torsdagen höjde Sverige terrorhotnivån från nivå 3 till 4. Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, sade Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under gårdagens pressträff.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 11:54
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 11:54

Lärare i Södertälje prisades för framstående prestationer

B0A52AF5-1305-4395-9612-5C09053DAD36

Foto: Södertälje kommun

Under gårdagen, den 17 augusti, hedrade Utbildningsnämnden lärare i Södertälje genom att tilldela dem utmärkelser för deras betydande bidrag till undervisningen och skolans uppdrag.

Utmärkelsen tilldelas de som har uppnått en tydlig förbättring av undervisningens kvalitet och som har haft en positiv inverkan på elevernas resultat. Utöver detta delar Utbildningsnämnden ut olika utmärkelser under 2023. Dock var torsdagen särskilt minnesvärd då utmärkelserna för årets lärare, årets arbetslag, årets elevhälsoteam och årets elevhälsomedarbetare tilldelades.

Händelsen ägde rum under KUL-dagen (kompetensutvecklingsdag) för grundskolans lärare och KU-dagen (kompetensutvecklingsdag) för gymnasieskolan lärare.

Paulus Lasso och Anna Holmberg, årets lärare. Foto: Södertälje kommun.

”Paulus har på ett utomordentligt sätt utvecklat undervisningen. Hans goda ledarskap och pedagogiska förmåga lyser igenom. Paulus har en god förankring i pedagogisk och didaktisk teori, och omsätter detta i praktik. Han har höga förväntningar på sina elever och erbjuder eleverna fantastisk och relevant stöttning för att alla ska lyckas och lära sig. I Paulus klassrum möter man en tydlig och varierad undervisning med en lärmiljö som är lustfylld och samtidigt meningsfull. Man möter en lärare som med kärlek och respekt arbetar för alla elevers rätt till kunskap och utveckling.”

”Anna har visat goda kunskaper i att anpassa undervisningen utifrån alla elevers förutsättningar. Genom god struktur i undervisningen når eleverna goda resultat. Hennes undervisning utmanar eleverna till att prestera sitt absolut bästa och varje elev får möjlighet att utvecklas. Anna är mycket mån om att skapa goda relationer med elever och vårdnadshavare.”, skriver kommunen i motiveringen.

Ronna grundskola arbetslag åk 1. Årets arbetslag inom grundskola Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

Arbetslaget för årskurs 1 har under året arbetat fokuserat på att se och följa varje enskild elevs utveckling och måluppfyllelse. De har arbetat med att öka kvalitén i undervisningen för att på så sätt höja resultaten. De har ett stort engagemang och en stor nyfikenhet på nya spår och idéer för att uppnå det. Deras positiva anda smittar av sig på alla.
Arbetslagets insats har inte bara lett till högre måluppfyllelse för eleverna utan en fin gemenskap med en Vi-känsla hos eleverna.

Igelsta grundskola arbetslag 9. Årets arbetslag inom grundskola. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Arbetslaget i årskurs 9 har under det här läsåret haft modet att vända blicken inåt och ställa sig de obekväma frågorna kring sitt ledarskap och sin undervisning. Genom forskning, kollegialt lärande och prestigelösa diskussioner kring planering, undervisning och bedömning har våra lärare lyckats höja kvalitén i undervisning på Igelsta grundskolas högstadium på ett föredömligt sätt. Det har lett till att niornas meritvärde och behörighet till gymnasiet har ökat avsevärt. Genom engagemang, motivation och en stark vilja till förändring och utveckling har våra lärare visat och bevisat att man kan skapa de bästa förutsättningarna för att våra elever ska lyckas.”

Utmärkelsen årets elevhälsoteam på gymnasieskolan. Täljegymnasiet arbetslag IA. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Tack vare mentorernas arbete har Tälje IA förbättrat relationerna med elever och deras vårdnadshavare samt utvecklat en trygg och ordnad miljö för varje enskild elev. Behov av stöd uppmärksammas snabbt och eleverna kopplas till rätt elevhälsopersonal utifrån behov. På så vis får eleverna det dagliga stöd de behöver för att gå vidare i sin utveckling mot sina individuella mål.”

Utmärkelsen delades även ut till Helena Rosén på Torekällgymnasiet för att hedra henne som årets elevhälsomedarbetare på gymnasieskolan. Hon var hon dock inte närvarande för att ta emot priset.

”Helenas arbete har bland annat resulterat i att skolans nya café nu har en hälsofrämjande profil samt att eleverna har möjlighet att delta i hälsofrämjande rastaktiviteter som fotboll och pingis. Helena har tillsammans med andra arbetat intensivt med främjande och åtgärdande arbete kring diskriminering och kränkningar och hon är en mycket god förebild för eleverna som alltid bemöts av värme och respekt. Hon är en starkt bidragande orsak till att så många av våra elever uttrycker att de är trygga på skolan.”, skriver kommunen i motivering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 10:44
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 10:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors