Företag i fokus:

Ny vecka med två matcher för SSK – började med seger

Marcus Eriksson

Marcus Eriksson segerorganisatör för SSK mot BIK Karlskoga. Foto: Shamash Oyal

SSK jagar fortfarande kontinuitet och behöver börja plocka poäng mer frekvent så de inte halkar för långt efter lagen som just nu ligger topp 6 i den Hockeyallsvenska tabellen. Förra veckan innehöll två matcher för A-laget och samma mönster fortsatte som hittills varit, att seger följdes upp av förlust.

Två segrar i rad har SSK inte mäktat med så här långt in på säsongen. 9 matcher har laget spelat och som det tjatas om så har prestationerna pendlat mellan högt och lågt, inte bara till varje match utan även i matcherna.

Fyra matcher mot lag man ännu inte mött återstår innan det har spelats en fjärdedel av serien, 3 av de lagen (AIK, Brynäs och Björklöven) ligger före SSK i tabellen och det börjar bli dags att börja bekänna färg och visa att laget är att räkna med. Snart början serien sätta sig och kommer bli en vattendelare om vilka som kommer vara topplag och vilka som kommer att befinna sig på den nedre halvan av tabellen.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Först ut är BIK Karlskoga på bortaplan ikväll och sedan möter man i ovan nämnd ordning de tre återstående lagen man ännu inte mött. Därefter kan de första 13 matcherna av serien summeras. Fyra väldigt tuffa uppgifter för SSK men om laget hittar sin högsta nivå så har man chans att ta poäng i alla fyra. Men då måste man också hitta en högre lägstanivå och överleva svackor i matcherna bättre än man gjort hittills. Annars kan det mycket väl sluta med att man kammar noll i de här matcherna istället.

BIK Karlskoga i deras hemmaborg Nobelhallen är alltid en svår bortamatch oavsett vad man heter som motståndare. En tuff match skulle vänta för SSK således.

Det var dock SSK som inledde starkast med några längre byten i anfallszon. Dock var det ändå bortalaget som släppte in första målet och fick börja jobba i uppförsbacke – igen. Men man skulle komma tillbaka och både kvittera och ta ledningen, 1-2 stod det på resultattavlan inför andra perioden. Tycker det får betecknas som rättvist då SSK hade mer puck och längre anfall. En som helhet stabil första tredjedel av matchen för Södertälje.

SSK utökade sin ledning tidigt i andra perioden till 1-3, vilket också blev slutresultatet. SSK klarade för kvällen av att försvara sin ledning och bärga tre poäng. Man behöver inte be om ursäkt för segern idag, anser att SSK var det tyngre och mer spelande laget.

-Överlag stabilt, helt rättvist resultat och jag tycker alla verkligen stämplar in idag, säger SSK:s huvudtränare Magnus Bogren om matchen.

Och var även nöjd med lagets boxplay för kvällen:

-Boxen gör det grymt bra, det är knappt någon chans vi släpper till idag.

Dock föll man in i gamla synder i början av tredje perioden med stress och lite panik-hockey när hemmalaget klev upp och gick för reducering. SSK lyckades dämpa Karlskogas momentum och kunde till slut spela av matchen hyfsat kontrollerat.

-Det är ju klart, BIK måste gå för det i 3:e, de har många skickliga spelare. Tycker ändå vi kontrollerar det bra, fortsätter Bogren.

En moralhöjare inför fredag där AIK väntar i Scaniarinken. I skrivande stund har matchen sålt omkring 4000 biljetter, borde kunna bli bra tryck i Templet på fredagskväll då matchen startar redan 18.00.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2023 23:35
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 20:17

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Dömd för dubbelmord i Södertälje – Beviljas permission

2022_03_polis-avsparrat

Arkivbild.

Han mördade två personer brutalt i en lägenhet i Södertälje och dömdes till livstids fängelse. Nu visar ett beslut från Kriminalvården att mördaren, Reza Mohammadi, beviljats permission för att köpa en kamera.

I januari 2016 kontaktades polisen av en person som uttryckte oro över att en vän inte hade hört av sig på länge. Vid närmare undersökning av situationen hittades två personer brutalt mördade i en studentlägenhet i Västergård. Offren, en 24-årig kvinna och en 21-årig man, hade fallit offer för hänsynslöst våld och kvinnan hade dessutom fått halsen avskuren.

Kvinnans make, som vid den tiden var 27 år gammal, och hans 31-årige vän greps och dömdes för morden. Dock överklagade den 31-årige mannen domen och friades helt av hovrätten.

Enligt domslutet framkom det att den 24-åriga kvinnan hade kommit till Sverige i november 2015 tillsammans med maken Reza Mohammadi, som hon hade träffat i Turkiet. Kvinnan ville skiljas på grund av maken Reza Mohammadis misshandel och hot mot hennes liv. När maken inte kunde få sin vilja igenom beslutade han att mörda henne och en ung man som befann sig i bostaden.

Dömdes till livstidsfängelse för brutalt dubbelmord i Södertälje. Foto: Alexander Isa

När polisen hittade kvinnan och mannen hade de enligt åtalet legat mördade i nio dagar och blivit utsatta för ett hänsynslöst våld med flera skär- och stickskador. Den 24-åriga kvinnan hade fått halsen avskuren och hade blivit knivhuggen 14 gånger samt utsatt för skändning.

Reza Mohammadi dömdes år 2016 till livstids fängelse och utvisning för mord. Han har varit fängslad sedan dess.

I januari beviljades Mohammadi en lufthålspermission från anstalten Salberga. Han angav då att han ville äta på en thaibuffé, besöka ett café, träffa en fotograf och köpa diverse saker till sin familj.

Beviljades ny permission.
I juli beviljades dubbelmördaren en ny permission av anstalten. Enligt beslutet ville han under permissionen köpa en engångskamera för att kunna ta bilder och skicka till sin familj, samt förvärva ett guldhalsband till sin lillasyster.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 10:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors