Företag i fokus:

Scania visar styrka trots utmaningar i tredje kvartalet

82673c583d7b99cd_org

Pressbild: Scania

Scania rapporterar en robust tillväxt i nettoomsättningen under tredje kvartalet 2023, trots hinder som påverkat leveranskedjan. En ökande efterfrågan på företagets produkter och tjänster speglas i de imponerande siffrorna.

Under det tredje kvartalet 2023 presenterar Scania en stark finansiell prestation med en nettoomsättning som ökade med 19 procent, nåendes en siffra på 47,4 miljarder kronor, upp från föregående års 39,8 miljarder. Trots en minskning på 1 procent i fordonens leveranser till totalt 21 293 fordon, markerar företagets justerade rörelsemarginal en betydande förbättring till 11,5 procent från föregående års 7,7 procent.

Denna framgång kommer trots pågående störningar i leveranskedjan och den generella kostnadsinflationen. Den justerade rörelsemarginalens ökning till 11,5 procent tillskrivs Scanias starka kommersiella fokus.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Samtidigt noterade företaget en minskning av 24 procent i leveranser av nollutsläppsfordon (ZEV), med en siffra på 44 fordon, ned från 58 under samma period förra året. I en positiv vändning ökade serviceverksamheten med 9 procent justerat för valuta, och orderingången såg en kraftig ökning på 19 procent, vilket resulterade i 23 083 fordon.

– Den totala efterfrågan på Scanias fordon och tjänster ligger kvar på en hög nivå. I Europa ser vi en något lägre transportaktivitet på vissa marknader och att efter-frågan mattas av något på grund av höga räntor och inflation. I Latinamerika har efterfrågan stärkts, främst drivet av Brasilien och Mexiko, kommenterar VD Christian Levin.

Denna positiva trend understryker att trots de nuvarande utmaningarna i affärsklimatet fortsätter Scania att vara en dominerande aktör inom sin bransch, drivet av en konsekvent efterfrågan på deras produkter och tjänster.

Läs även: – Scanias nya miljardfabrik har invigts i Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 oktober 2023 11:00
Senast uppdaterad: 26 oktober 2023 11:39

Vårdjätten Capio misstänks för systematiskt fusk

Capio-kopia

Pressbild: Capio

SVT Nyheter avslöjar att vårdjätten Capio misstänks ha tjänat miljontals kronor genom att medvetet fuska med registreringen av vårdbesök på äldreboenden i Stockholms län.

En visselblåsare larmar om att Capio, som har flera verksamheter i Södertälje, ska ha satt i system att registrera vanliga planerade vårdbesök som akuta. Varje akutbesök ger 750 kronor extra i ersättning från Region Stockholm. Dessutom ska enskilda läkare ha fått del av de ökade intäkterna, vilket gjort det lönsamt att registrera fler akutbesök.

– Det är ett lurendrejeri och ett bedrägeri i stor omfattning, säger källan till SVT.

Genom dokument, mejl och jämförelse med konkurrenten Familjeläkarna kan SVT styrka uppgifterna. Mellan 2016 och 2022 registrerade Capio nästan var fjärde besök på äldreboendena som akut, medan Familjeläkarna bara gjorde det för var tionde besök.

– Det säger sig självt att det inte är möjligt att vart fjärde besök är akut. Det borde ligga på högst några procent, enligt SVT:s källa.

I ett mail till SVT skriver Capio att de ser allvarligt på anklagelserna och att de nu inlett en intern utredning. Samtidigt menar de att regionen inte kritiserat antalet akutbesök tidigare. Sedan 2017 har antalet minskat med nästan 50 procent enligt Capio.

Efter avslöjandet meddelar Region Stockholm att de nu själva ska granska Capio och deras registrering av akutbesök. Om stora fel uppdagas kan avtalet sägas upp.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 18:42
Senast uppdaterad: 14 december 2023 18:42

Nytt system sparar flera miljoner åt kommunen

Södertälje kommun stadsscen

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har skapat en egen metod för att samla in data från andra myndigheter, vilket ersätter behovet av att anlita externa företag för samma syfte. Detta nya system förväntas generera en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor för kommunen, en nyhet som först rapporterades av LT.

Tidigare anlitade Södertälje kommun privata företag för insamling och sammanställning av data från olika myndigheter, vilket var nödvändigt för beslutsfattande inom kommunen. Nu har kommunen utvecklat sitt eget system, Multifråga XL, för att direkt hämta myndighetsdata, vilket eliminerar behovet av externa leverantörer.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Enligt Göran Hellström, chef för digitalisering i Södertälje kommun som LT talat med, påpekar att detta leder till stora besparingar, eftersom datan nu hämtas direkt från myndigheterna.

Tidigare har kommunen betalat ut runt 10 miljoner kronor per år till privata aktörer för den här typen av offentlig information.

– Redan första året kan Multifråga XL spara fem till tio miljoner per år som kommunen kan lägga på saker som gynnar Södertälje, säger Hellström till LT.

Flera av kommunens förvaltningar, såsom socialkontoret och utbildningskontoret, har redan börjat använda Multifråga XL. Målet är att implementera systemet i större omfattning inom kommunen.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 december 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors