Företag i fokus:

Den politiska majoriteten kastar utsatta kvinnor under bussen

Kvinna Woman Pexels

Foto: Pexels

Kvinnors utsatthet i samhället är värre än någonsin i många avseenden, det gäller både upplevd otrygghet såväl som fakta som tyder på att misshandelsbrott mot kvinnor ökar. Regeringen vill nu ge kommunen de verktyg som krävs för att stoppa tvångsäktenskap; däribland att kriminalisera underlåtenhet i att avslöja äktenskapsbrott. Kommunstyrelsen väljer dock i vanlig ordning att ignorera regeringens förslag. Vi förklarar varför deras argument inte håller. 

Ungdomsstyrelsen (2009) beräknade att cirka 70 000 personer i åldern 16–25 år i Sverige inte helt fritt kan välja vem de vill gifta sig med. Det motsvarade 6,6 procent av unga kvinnor och 3,8 procent av unga män. Oftast sker dessa uppgjorde tvångsäktenskap i muslimska familjer där kvinnan inte sällan används för att främja familjens sociala ställning.

Tvångs- och barnäktenskap sker många gånger inom ramen för en hederskontext. Hedersbrottslighet präglas, som riksdagen anfört, inte sällan av en tystnadskultur i förhållande till polisen och andra myndigheter. Kriminalisering av underlåtenhet att avslöja brotten skulle kunna bidra till att motverka tystnadskulturen och på sikt bidra till att fler som har kännedom om ett förestående tvångsäktenskap eller barnäktenskap känner sig förpliktade att ingripa eller informera myndigheter om vad som pågår.

”Att kriminalisera underlåtenhet att avslöja äktenskapstvång komma att innebära ett etiskt dilemma”

Givet att den politiska majoriteten inte är helt moraliskt bankrutt, så borde det välkomna förslaget och inse vidden av allvaret. I kommunstyrelsens tjänsteskrivelse beskrivs det hur “(…) personalgrupper som kommer i kontakt med personer i utsatthet kan en bestämmelse om att kriminalisera underlåtenhet att avslöja äktenskapstvång komma att innebära ett etiskt dilemma”.

Vi håller med, men det enda etiska dilemmat som kan uppstå är kommunens brist på ansvarstagande. Trots att kommunen nu får påtryckningar från regeringen, ställer den politiska majoriteten sig apatisk i frågan om ansvar i ett anmäla förekomst av tvångsäktenskap.

Detta kommer inte minst sagt olägligt då LT rapporterat att kommunen för någon vecka sen meddelande att de inte kommer förnya kontraktet med  Annfrid-boendet, vilket idag är Södertäljes enda kvinnojour som erbjuder skyddat boende. Vilka signaler skickar detta till kvinnor som lever i ett limbo där familjen och maken utövar ett vidrigt förtryck, och kommunen svarar i bästa fall med en “låt-gå” attityd?

”Den politiska majoritetens agerande är vedervärdigt och ovärdigt.”

Frågan blir då, vad gör egentligen kommunen för att hjälpa de kvinnor och barn som far illa åt? Trenden pekar på att allt fler i Södertälje anmäler misshandelsbrott mot kvinnor.

Det finns idag ett stort mörkertal i hur många kvinnor varje år som blir offer för tvångsäktenskap, och det är inte så otroligt med tanke på vilka alternativ som finns kvar för dem. Är du redan i en socialt utsatt situation så kan staten och framförallt kommunen och socialarbetare vara din enda väg till frihet, och det vill nu den politiska majoriteten med Boel Godner(S) i spetsen försvåra. Med brist på annat så anser vi att den politiska majoritetens agerande är vedervärdigt och ovärdigt.

Om vi har medel att hjälpa kvinnor som utsätts för tvångsäktenskap, så är det vår moraliska plikt att med varje medel faktiskt göra det. Den politiska majoriteten i Södertälje gör sig skyldig till grovt etiskt och moralisk lättja när det inte vill kriminalisera underlåtenhet i anmälning av tvångsäktenskap och barnäktenskap.

I vanlig ordning väljer den politiska majoriteten apati istället för att sätta ner foten, de väljer den bekväma vägen istället för att agera resolut och kommunen kastar därför Södertäljes utsatta kvinnor under bussen. Det är ett återkommande problem, och det börjar ärligt talat bli tröttsamt.

Andreas Birgersson (SD),
oppositionsråd 

Susanne Jakobsson,
partimedlem

Stefan Jakobsson,
ledamot socialnämnden

Pia Höglander,
partimedlem

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2023 15:08
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:28

Nytt år, nya regler och avgifter för felsortering av sopor

Sopor-Avfall-Sortera-Telge-Atervinningg

Foto: Alexander Isa

Den 1 januari tog Telge Återvinning över ansvaret för insamling av förpackningsavfall i hushållen, samtidigt som Södertälje kommun inför högre avgifter för felsortering av sopor.

Med början av det nya året 2024, kommer invånarna i Södertälje att se en förändring i hanteringen av deras förpackningsavfall. Telge Återvinning övertar det fulla ansvaret för insamlingen från hushållen, en del av kommunens nya avfallshanteringssystem.

Parallellt med denna övergång, har politikerna i kommunfullmäktige beslutat att höja felsorteringsavgiften från 400 till 450 kronor.

Denna ändring grundar sig i att kommunen, med det nya året, har blivit ansvarig för insamlingen av förpackningar. För att ytterligare motverka felsortering har en fördubblad straffavgift införts för upprepade överträdelser, vilket nu innebär 900 kronor för mindre kärl och hela 4 000 kronor för containrar.

Kommunen ger invånarna en anpassningsperiod.

Villaägare kommer att få minst två chanser att korrigera sina misstag innan böter utfärdas. Även flerfamiljshus, där hyresvärden eller bostadsrättsföreningen är abonnenter hos Telge, kommer att få några månaders respit för att förbättra sin sortering innan de riskerar att påföras en felsorteringsavgift. Denna period av varningar innan böter införs är tänkt att hjälpa invånarna att anpassa sig till den nya ordningen och uppmuntra rätt sortering.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 02:38

Brister upptäckta hos bolag för förvaring av frysvaror

Dokument checkhäfte kontroll

Foto: Pexels

Livsmedelsverket har vid ett nyligt kontrollbesök upptäckt att Iskuben Coldstore AB inte uppfyller lagens krav på rengöring och spårbarhet av livsmedel, vilket kan leda till allvarliga hygien- och säkerhetsrisker.

Under ett inspektionsbesök den 29 september 2023, noterade Livsmedelsverket signifikanta brister hos Iskuben Coldstore AB som bland annat tillhandahåller förvaring av frysvaror.

Trots tidigare påståenden om regelbundna storstädningar, påträffades plast och skräp i fryshallen, vilket hindrar effektiv rengöring och utgör en potentiell risk för kontaminering, enligt Livsmedelsverket. Denna återkommande brist på renlighet har lett till att Livsmedelsverket föreslagit ett vite för att säkerställa åtgärder.

Dessutom har problem med spårbarheten av livsmedel identifierats. Felaktigheter i dokumentationen kring avsändningsdatum av produkter till grossistföretag gör det svårt att spåra varornas väg, vilket är kritiskt vid eventuella tillbakadraganden. Livsmedelsverket har krävt åtgärder för att korrigera dessa problem och förhindra framtida avvikelser.

Beslutet att ingripa är baserat på avvikelsernas allvar och den tid som bedöms nödvändig för att rätta till bristerna. Senaste den 15 januari 2024 ska avvikelserna åtgärdas.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 03:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors