Företag i fokus:

Börsnoterat Södertäljeföretag tappar 25 % i omsättning

Nano

VD Nanologica, Andreas Bhagwani. Pressbild

Fjolåret inleddes starkt för Södertäljeföretaget Nanologica, men under det tredje kvartalet 2023 tappade bolaget 25 % i omsättning.

Nanologica grundades 2004 och är idag ett världsledande företag som tillhandahåller nya behandlingsmöjligheter för bland annat patienter med lungsjukdomar.

2022 blev bolaget godkänt för notering på Nasdaq Stockholms huvudmarknad. I september samma år erhöll de en första stororder från ett kinesiskt företag, vilket de hade ingått avtal med 2021.

– Vi har nu levererat silika mot den order vi under förra året tog från en av världens största insulintillverkare i Asien. Det gör att vi tar ett stort steg framåt mot att etablera oss som en erkänd leverantör av högkvalitativ silika för rening av peptider. Leveransen har dröjt eftersom vi har velat vara helt säkra på att den silika vi levererar håller samma höga standard som det vi tidigare producerat i Södertälje, säger vd Andreas Bhagwani, till Placera.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonsklänk)

Dock redovisar företaget under tredje kvartalet 2023 en minskad omsättning jämfört med motsvarande period året innan. Bolaget förväntar sig dock en förbättring av sitt kassaflöde framöver.

– Försäljningen under tredje kvartalet utgjordes helt av analytiska kolonner. Under fjärde kvartalet räknar vi med att försäljningen av preparativ silika kommer igång där en avsevärd del av produktionskostnaderna har förbetalats. Detta tillsammans med minskade kostnader från det nedprioriterade affärsområdet drug development gör att vi bedömer att kassaflödet från och med september kommer att förbättras, säger han

– I takt med att vi har börjat leverera ändras också fokuset för vårt säljteam som vi hittills har fått hålla tillbaka. Snart kommer vi att kunna låta dem gå på full fart på tre av våra fyra huvudmarknader; USA, Indien och Kina, säger Nanologicas vd Andreas Bhagwani.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2023 14:35
Senast uppdaterad: 28 oktober 2023 14:35

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors