Företag i fokus:

Telge Fastigheter firar 15 år med teckningstävling

TF

Edilane Karlberg, lärare på Södertälje Friskola. Foto: Johan Persson.

Årets upplaga av den årliga teckningstävlingen för Södertäljes fjärdeklassare har inletts. Tävlingen, som anordnas av det Södertäljebaserade fastighetsbolaget Telge Fastigheter, firar sitt 15-årsjubileum.

I år har fjärdeklassarna fått i uppdrag att gestalta sin egen framtid. Temat för tävlingen är ”framtid” och eleverna ombeds att teckna hur de tror att deras liv kommer se ut år 2038, alltså 15 år framåt i tiden.

För att uppmärksamma tävlingens 15-årsjubileum har Telge Fastigheter höjt prispotten till 15 000 kronor, varav 5000 kronor går till klasskassan och 10 000 kronor till välgörande ändamål som klassen själv får välja.

Enligt Telge Fastigheters VD Krister Mellström vill man med hjälp av barnens fantasifulla teckningar ta sig från nuet till framtiden och landa i år 2038.

– Det är en spännande och fantasifylld resa som jag tror många barn och även vuxna vill vara med om, säger Mellström i ett pressmeddelande från Telge Fastigheter.

Filippa Andersson vann tävlingen för 15 år sedan. Foto: Erik Elowsson

Tävlingen har genom åren engagerat tusentals fjärdeklassare i Södertälje. Förra årets vinnare blev klass 4b på Södertäljes Friskola. Deras bildlärare Edilane Karlberg har nu chansen att för tredje gången se en av sina klasser vinna tävlingen.

– I år är det ett nytt starkt tema som jag ser fram emot att jobba med tillsammans med fjärdeklassarna, säger Karlberg till Telge Fastigheter.

Vinnaren av den allra första tävlingen 2008, Filippa Andersson från Blombackaskolan, har fortfarande fina minnen från sin seger för 15 år sedan.

– Det är fantastiskt att ytterligare 13 vinnare har utsetts sedan jag vann. Hoppas de håller igång den många år till, säger hon till Telge Fastigheter.

Tävlingen pågår under hösten, med prisutdelning i december.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 27 oktober 2023 17:56

TikTok stänger av pengaflödet för koranbrännaren

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Plattformen Tiktok har stängt av gåvofunktionen på kontot för den uppmärksammade koranbrännaren Salwan Momika, det rapporterar Sveriges Radio.

Salwan Momika och Salwan Najem har gjort sig kända genom att bränna koraner samtidigt som de har tjänat pengar genom livesändningar på TikTok, främst genom gåvor från tittarna på plattformen. Detta är något som TikTok på senare tid har kritiserats för.

Momika har också lagt ut flera videor där han kritiserar islam och flera muslimska ledare. Tidigare under augusti månad har han legat högt på Tiktoks veckovisa ranking som listar de som har fått flest diamanter.

TikTok bekräftar nu för Sveriges Radio att de stänger av möjligheten att tjäna pengar för koranbrännaren.

Läs även: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 16:30
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 16:43

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors