Företag i fokus:

Telge Fastigheter firar 15 år med teckningstävling

TF

Edilane Karlberg, lärare på Södertälje Friskola. Foto: Johan Persson.

Årets upplaga av den årliga teckningstävlingen för Södertäljes fjärdeklassare har inletts. Tävlingen, som anordnas av det Södertäljebaserade fastighetsbolaget Telge Fastigheter, firar sitt 15-årsjubileum.

I år har fjärdeklassarna fått i uppdrag att gestalta sin egen framtid. Temat för tävlingen är ”framtid” och eleverna ombeds att teckna hur de tror att deras liv kommer se ut år 2038, alltså 15 år framåt i tiden.

För att uppmärksamma tävlingens 15-årsjubileum har Telge Fastigheter höjt prispotten till 15 000 kronor, varav 5000 kronor går till klasskassan och 10 000 kronor till välgörande ändamål som klassen själv får välja.

Enligt Telge Fastigheters VD Krister Mellström vill man med hjälp av barnens fantasifulla teckningar ta sig från nuet till framtiden och landa i år 2038.

– Det är en spännande och fantasifylld resa som jag tror många barn och även vuxna vill vara med om, säger Mellström i ett pressmeddelande från Telge Fastigheter.

Filippa Andersson vann tävlingen för 15 år sedan. Foto: Erik Elowsson

Tävlingen har genom åren engagerat tusentals fjärdeklassare i Södertälje. Förra årets vinnare blev klass 4b på Södertäljes Friskola. Deras bildlärare Edilane Karlberg har nu chansen att för tredje gången se en av sina klasser vinna tävlingen.

– I år är det ett nytt starkt tema som jag ser fram emot att jobba med tillsammans med fjärdeklassarna, säger Karlberg till Telge Fastigheter.

Vinnaren av den allra första tävlingen 2008, Filippa Andersson från Blombackaskolan, har fortfarande fina minnen från sin seger för 15 år sedan.

– Det är fantastiskt att ytterligare 13 vinnare har utsetts sedan jag vann. Hoppas de håller igång den många år till, säger hon till Telge Fastigheter.

Tävlingen pågår under hösten, med prisutdelning i december.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 27 oktober 2023 17:56

Storslagen tillställning när kungen firar 50 år på tronen

Kung-1

Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Peter Knutson/Kungliga Hovstaterna

Snart är det fem decennier sedan Kungen, Carl XVI Gustaf, besteg tronen. Detta uppmärksammas med en kortege genom Stockholms city och kulminerar i en enastående jubileumskonsert med svenska stjärnartister.

Den 15 september är det exakt 50 år sedan Carl XVI Gustaf, född den 30 april, blev Sveriges konung och statschef. Han tog över tronen den 15 september 1973 då han efterträdde sin farfar Gustaf VI Adolf.

Dagen inleds, klockan 14:30, med en kortege genom Stockholms city med deltagande av Kungen och Drottningen, och avslutas med en båtfärd från Skeppsholmen till Logårdstrappan. Efter detta väntar en jubileumskonsert vid Slottet på Norrbro, där folkkära artister som Tomas Ledin, Loreen, Magnus Uggla, Molly Sandén och andra kommer att uppträda.

Efter den konserten kommer festligheterna att kulminera i en dansfest på Gustav Adolfs torg som väntas pågå fram till klockan 22:00.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2023 21:14

SENASTE NYTT: Slussbron stänger i tre år

Sluss bro, foto: Trafikverket

Foto: Trafikverket

Över 2000 fordon passerar Slussbron varje dag. Men snart kommer den viktiga passagen att vara avstängd för biltrafik i flera år.

Över 2000 fordon korsar Slussbron dagligen, men inom kort kommer biltrafiken att vara stoppad tills Trafikverket har avslutat den pågående verksamheten på båda sidor om vägen vid Slussbron.

Blåljus, bussar och oskyddade trafikanter kan passera.
Beslutet att stänga av biltrafiken har fattats med avsikt att skydda både Trafikverkets och Peabs medarbetare. Denna åtgärd påverkar dock inte polis, ambulans, räddningstjänst, kollektivtrafik, gångtrafikanter, cyklister samt för transporter till och från fastigheterna på Slussholmen.

– Vi ber alla trafikanter att följa orange vägvisning för att komma rätt, skriver Trafiverket på sin hemsida.

Samtidigt kommer andra byggprojekt att vara igång, inklusive konstruktionen av ett nytt hotell vid Maren samt ombyggnaden av Marenplan. Inom några år beräknas även ombyggnationen av Slussholmen att påbörjas. Detta öppnar upp möjligheten att förlänga avstängningen av biltrafik i takt med de kommande byggnationerna.

Bron kommer att vara stängd i tre år.
Avstängningen kommer att träda i kraft den 4 september och förväntas att öppna återigen under 2026.

Läs: – Så kommer nya området vid Maren och slussen se ut

Bild/Illustration: Sweco

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 03:00
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 15:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors