Företag i fokus:

Telge Fastigheter firar 15 år med teckningstävling

TF

Edilane Karlberg, lärare på Södertälje Friskola. Foto: Johan Persson.

Årets upplaga av den årliga teckningstävlingen för Södertäljes fjärdeklassare har inletts. Tävlingen, som anordnas av det Södertäljebaserade fastighetsbolaget Telge Fastigheter, firar sitt 15-årsjubileum.

I år har fjärdeklassarna fått i uppdrag att gestalta sin egen framtid. Temat för tävlingen är ”framtid” och eleverna ombeds att teckna hur de tror att deras liv kommer se ut år 2038, alltså 15 år framåt i tiden.

För att uppmärksamma tävlingens 15-årsjubileum har Telge Fastigheter höjt prispotten till 15 000 kronor, varav 5000 kronor går till klasskassan och 10 000 kronor till välgörande ändamål som klassen själv får välja.

Enligt Telge Fastigheters VD Krister Mellström vill man med hjälp av barnens fantasifulla teckningar ta sig från nuet till framtiden och landa i år 2038.

– Det är en spännande och fantasifylld resa som jag tror många barn och även vuxna vill vara med om, säger Mellström i ett pressmeddelande från Telge Fastigheter.

Filippa Andersson vann tävlingen för 15 år sedan. Foto: Erik Elowsson

Tävlingen har genom åren engagerat tusentals fjärdeklassare i Södertälje. Förra årets vinnare blev klass 4b på Södertäljes Friskola. Deras bildlärare Edilane Karlberg har nu chansen att för tredje gången se en av sina klasser vinna tävlingen.

– I år är det ett nytt starkt tema som jag ser fram emot att jobba med tillsammans med fjärdeklassarna, säger Karlberg till Telge Fastigheter.

Vinnaren av den allra första tävlingen 2008, Filippa Andersson från Blombackaskolan, har fortfarande fina minnen från sin seger för 15 år sedan.

– Det är fantastiskt att ytterligare 13 vinnare har utsetts sedan jag vann. Hoppas de håller igång den många år till, säger hon till Telge Fastigheter.

Tävlingen pågår under hösten, med prisutdelning i december.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 27 oktober 2023 17:56

Hon kan bli SBBK:s första kvinnliga ordförande på 55 år

Ordforande-SBBK

Helena Lindström. Foto: LinkedIn / Alexander Isa

Helena Lindström föreslås som klubbens ordförande och kan därmed bli SBBKs första kvinnliga ledare på över 50 år. Detta rapporterar Lt.

I ett exceptionellt skifte efter mer än ett halvt sekel av kontinuerliga manliga ordföranden inom SBBK, står Helena Lindström på tröskeln att rista in sin plats i historien. SBBK har i 55 år formats av manliga ordföranden, men nu, när höstens årsmöte nalkas, förslås Helena Lindström, 50 år, som den första kvinnliga ordföranden.

Lindström har omfattande ledande erfarenhet inom ekonomi och IT, och som ägare av ett konsultföretag inom samma områden, gör detta Helena Lindström till en stark kandidat för att axla ordföranderollen.

– Jag har inte föreslagit mig själv utan det är medlemmar som har tyckt att jag skulle passa till den här posten och nu är jag i en plats i livet där ett sådant här uppdrag passar in. I mitt arbete i valberedningen har jag fått en god insyn i klubben och vilka frågor som är viktiga och det ser jag bara som en fördel när den nya styrelsen börjar arbeta, säger Helena Lindström, som klev av valberedning i juni efter fem år, till Lt.

Om hon blir vald till SBBK:s ordförande skulle det innebära att hon tar över efter Thomas Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 19:16

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors