Företag i fokus:

Telge Fastigheter firar 15 år med teckningstävling

TF

Edilane Karlberg, lärare på Södertälje Friskola. Foto: Johan Persson.

Årets upplaga av den årliga teckningstävlingen för Södertäljes fjärdeklassare har inletts. Tävlingen, som anordnas av det Södertäljebaserade fastighetsbolaget Telge Fastigheter, firar sitt 15-årsjubileum.

I år har fjärdeklassarna fått i uppdrag att gestalta sin egen framtid. Temat för tävlingen är ”framtid” och eleverna ombeds att teckna hur de tror att deras liv kommer se ut år 2038, alltså 15 år framåt i tiden.

För att uppmärksamma tävlingens 15-årsjubileum har Telge Fastigheter höjt prispotten till 15 000 kronor, varav 5000 kronor går till klasskassan och 10 000 kronor till välgörande ändamål som klassen själv får välja.

Enligt Telge Fastigheters VD Krister Mellström vill man med hjälp av barnens fantasifulla teckningar ta sig från nuet till framtiden och landa i år 2038.

– Det är en spännande och fantasifylld resa som jag tror många barn och även vuxna vill vara med om, säger Mellström i ett pressmeddelande från Telge Fastigheter.

Filippa Andersson vann tävlingen för 15 år sedan. Foto: Erik Elowsson

Tävlingen har genom åren engagerat tusentals fjärdeklassare i Södertälje. Förra årets vinnare blev klass 4b på Södertäljes Friskola. Deras bildlärare Edilane Karlberg har nu chansen att för tredje gången se en av sina klasser vinna tävlingen.

– I år är det ett nytt starkt tema som jag ser fram emot att jobba med tillsammans med fjärdeklassarna, säger Karlberg till Telge Fastigheter.

Vinnaren av den allra första tävlingen 2008, Filippa Andersson från Blombackaskolan, har fortfarande fina minnen från sin seger för 15 år sedan.

– Det är fantastiskt att ytterligare 13 vinnare har utsetts sedan jag vann. Hoppas de håller igång den många år till, säger hon till Telge Fastigheter.

Tävlingen pågår under hösten, med prisutdelning i december.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 27 oktober 2023 17:56

Litteraturfest på Wasaskolan – ”Viktigt att öka läslusten”

370373837_962262881703858_388018229328323443_n-1

Foto: Shamash Oyal

Tidigt på tisdagsmorgonen bjöd Wasaskolan in sina låg- och mellanstadiestudenter till en magisk litteraturfest. Lärarna förvandlades till levande sagokaraktärer med fantasifulla kostymer, medan eleverna förtrollades av en 4D-teater framförd av Läslandet.

Genom att integrera läsning med kreativitet och lekfullhet vill Wasaskolan tända gnistan för lärande och läsning hos eleverna. Genom att skapa en engagerande och interaktiv upplevelse vill skolan väcka deras nyfikenhet och öka intresset för böcker.

Att lärarna går in i sina roller som sagohjältar, i detta fall Ronja rövardotter, ger barnen en möjlighet att se sina lärare på ett nytt, lekfullt sätt.

Lärarna på Wasaskolan bjöd sina elever på en magisk litteraturfest. Foto: Shamash Oyal

Läslandets 4D-teater lärde ut historier på ett nyskapande och gripande sätt. Genom att kombinera visuell, auditiv och taktisk stimulans, fick eleverna en fördjupande och minnesvärd upplevelse. Denna innovativa metod stimulerar fantasin och gör läsning till en äventyrlig resa.

Evenemang som detta visar på skolans dedikation till att skapa en inspirerande inlärningsmiljö för sina elever.

– Det viktiga med littraturfesten är att öka lusten till att lära och läsa. Läsning ska vara vilja och inte måste, och läsningen ska vara kul och coolt för de coola eleverna, säger Joli Kasarji, lärare på lågstadiet och samordnare på Wasaskolan, till Telgenytt.

Joli Kasarji som Ronja Rövardotter Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 21:21

En person misshandlad i samband med träningsmatch

Arkivbild

En person har blivit misshandlad och har förts till sjukhus. Enligt uppgifter till Telgenytt har misshandeln inträffat i samband med träningsmatchen mellan SSK och Brynäs.

enligt uppgifter tiEn person attackerades inne i arenan, vilket resulterade i en anmälan om grov misshandel. Polisen utreder händelsen som inträffade i samband med matchen.

Strax efter klockan 20 på tisdagskvällen kallades polisen till Genetaleden med anledning av en misshandel. Enligt en uppgiftslämnare ska misshandeln ha ägt rum inne i Scaniarinken i samband med matchen mellan SSK och Brynäs, i anslutning till en av arenans restauranger. En person ska där ha blivit påhoppad av en eller flera gärningspersoner, något som polisen ännu inte har bekräftat.

– Jag har inga sådana uppgifter. Det jag vet är att polisen tillkallats till Genetaleden med anledning av en misshandel och offret förts till sjukhus, säger polisens presstalesperson Town Hägg till Telgenytt.

En anmälan om grov misshandel har upprättats, och polisen arbetar med att utreda händelseförloppet. Skadeläget för offret är för närvarande oklart.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 20:19
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 20:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors