Företag i fokus:

Scanias ellastbilar – ”Många av oss är fast i dieseltänket”

80273e558bd32639_org

Pressbild: Scania

Scania i Södertälje har startat produktionen av kraftfulla lastbilar med R- eller S-seriehytter som har 400 eller 450 kW motorer, vilket är idealiskt för olika regionala transportuppdrag. Vid eComExpo i september introducerade Scania sin första serietillverkade regionala ellastbil för 64 ton.

− Med den här introduktionen öppnar vi för att man i än större utsträckning kan skräddarsy och optimera sin ellastbil baserat på den aktuella driften, säger Fredrik Allard, senior Vice President och chef för e-mobilitet inom Scania.

Samtidigt har Scania uppdaterat sina batteridrivna lastbilar för stadstransporter med miljövänliga batteripaket, elfordonsanpassade chassin och Scania Charging Access-tjänsten. Dessa förbättringar har gjort Scanias utbud av ellastbilar attraktivt och moget för en bred kundbas, oavsett deras specifika transportbehov.

Scanias uppgraderade batteridrivna lastbilar för regionala transporter imponerar med sina höga kapaciteter, inklusive en maxvikt på 64 ton och en räckvidd på upp till 370 km med 40 ton last. Laddningshastigheten är imponerande med upp till 375 kW, och den kraftfulla motorn på 450 kW motsvarar 610 hk, vilket är betydligt högre än de flesta befintliga lastbilar på vägarna.

− Många av oss är fast i dieseltänket, det att man alltid går från 10% till 100% när man tankar. Med batterifordon behöver man ställa om och i stället ladda för den sträcka man faktiskt behöver. Har du 12 mil till laddaren hemma på åkeriet är det så mycket plus lite marginal man laddar. Det är onödigt att ladda fullt varje gång, säger Fredrik Allard.

(Annonslänk)

Scanias senaste ellastbilar finns tillgängliga både som dragbilar och lastbilar, och hela hyttutbudet är nu kompatibelt med elfordon.
Räckvidden varierar beroende på flera faktorer, men en lastväxlare på 27 ton kan förvänta sig en räckvidd på cirka 350 km med ett batteri på 624 kWh. Snabbladdning i 45 minuter ger ytterligare 200 km. Det är också värt att notera att snabbladdning kan utföras med en 150 kW-laddare och fortfarande ge snabba laddtider.

Scania arbetar aktivt med att erbjuda hållbara transportlösningar och tror på en nära förestående förändring mot fossilfria transporter, särskilt i Europa och USA. De erbjuder även Scania Charging Access-tjänsten, som ger sömlös tillgång till ett europeiskt nätverk av laddningsstationer bedömda för lastbilar.

Kunden faktureras enbart för den el de använder vid laddning, och det krävs ägande av minst en Scania för att ansluta sig till tjänsten. Denna satsning på elektrifiering och laddningsinfrastruktur är en del av Scanias engagemang för en grönare framtid inom transportsektorn.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 11:51

Genomför förbättring och underhåll vid Halldeponin

Kartor

Bild: Kartor

Trafikverket och Södertälje kommun påbörjar samarbetsprojekt vid den tidigare Halldeponin för miljöförstärkning och järnvägsunderhåll.

(Annonslänk)

Södertälje kommun och Trafikverket har påbörjat ett viktigt samarbetsprojekt vid Halldeponin i Östertälje, belägen intill järnvägsspåret. Kommunen kommer att genomföra miljöförstärkande åtgärder på området, som tidigare användes som avfallsanläggning från 1950-talet till 1975, för att försäkra områdets säkerhet och hälsa för människor och djur. Sedan deponins nedläggning har inget nytt avfall tillförts och området har blivit överbyggt.

Parallellt med kommunens insatser kommer Trafikverket att utföra nödvändiga underhållsarbeten på järnvägsspåret som korsar den gamla deponin. Dessa arbeten är planerade att ske samtidigt för att maximera effektiviteten och minska störningar.

Arbetena är planerade att starta efter sommaren och under byggperioden kommer området att vara avstängt och säkrat. Detta är en del av en större satsning för att säkerställa att området fortsätter att vara säkert och inte utgör någon miljörisk i framtiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 14 april 2024 00:24

DEBATT: Södertälje har stora utmaningar med utanförskap

Pexel Bok

Foto: Pexels

”Södertälje har stora utmaningar med utanförskap och segregation, särskilt när det kommer till kunskaper i det svenska språket.”, det skriver Liberalernas gruppledare Metin Hawsho

”Svenska för invandrare (SFI) har länge varit en grundpelare i Sveriges integrationspolitik, men det är tydligt att verksamheten brottas med utmaningar. Statistik visar att endast hälften av deltagarna slutför sina kurser med godkända resultat, medan en betydande andel lämnar utan att ha uppnått målen. Ännu mer bekymrande är det att en del deltagare befinner sig i systemet i upp till fem år utan märkbara framsteg i sina språkkunskaper. Denna situation är ohållbar och kräver omedelbara åtgärder.

Södertälje har stora utmaningar med utanförskap och segregation, särskilt när det kommer till kunskaper i det svenska språket. 55% av alla elever i tredje klass i grundskolan i Södertälje klarar av nationella provet i Svenska. Det har att mycket att göra med att många växer upp med föräldrar som inte kan svenska på en bra nivå.

(Annonslänk)

Det är dags för en genomgripande reform av SFI. Integrationen i det svenska samhället börjar med språket, och ett effektivt SFI är avgörande för denna process. Regeringens förslag om tidsbegränsade studier är ett steg i rätt riktning. En tidsram på tre år med möjlighet till förlängning under särskilda omständigheter kan bidra till att öka motivationen bland studerande. 

För att ytterligare förbättra SFI:s effektivitet ser vi till att man inför en initial kunskapsbedömning för alla nya elever. Detta kommer att säkerställa att studerande placeras på rätt nivå från början och kan påbörja sin inlärning på det mest lämpliga sättet för att maximera kvaliteten i utbildningen. Vi genomför också en ökad satsning på lärarresurser och individanpassad undervisning för att möta elevernas olika behov.

”Svenska språket är en nyckel till anställning”

Det är också viktigt att stärka kopplingen mellan SFI och arbetsmarknaden. Svenska språket är en nyckel till anställning, och vi måste se till att eleverna inte bara lär sig språket utan även får kunskap om den svenska arbetsmarknaden och samhället.

Genom att sätta tydliga tidsramar, säkerställa en nivåanpassad undervisning och förbättra kopplingen till arbetslivet kan vi skapa ett mer effektivt SFI. Detta är inte bara till nytta för de nyanlända utan stärker också Sveriges samhälle som helhet. Vi står inför en möjlighet att reformera SFI till en mer framgångsrik verksamhet – låt oss ta den chansen.

Denna reform gör stor skillnad i kampen mot utanförskapet i Södertälje och för att få fler att bli inkluderade i det svenska samhället.

Metin Hawsho,
gruppledare Liberalerna, Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2024 20:51
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors