Företag i fokus:

Scanias ellastbilar – ”Många av oss är fast i dieseltänket”

80273e558bd32639_org

Pressbild: Scania

Scania i Södertälje har startat produktionen av kraftfulla lastbilar med R- eller S-seriehytter som har 400 eller 450 kW motorer, vilket är idealiskt för olika regionala transportuppdrag. Vid eComExpo i september introducerade Scania sin första serietillverkade regionala ellastbil för 64 ton.

− Med den här introduktionen öppnar vi för att man i än större utsträckning kan skräddarsy och optimera sin ellastbil baserat på den aktuella driften, säger Fredrik Allard, senior Vice President och chef för e-mobilitet inom Scania.

Samtidigt har Scania uppdaterat sina batteridrivna lastbilar för stadstransporter med miljövänliga batteripaket, elfordonsanpassade chassin och Scania Charging Access-tjänsten. Dessa förbättringar har gjort Scanias utbud av ellastbilar attraktivt och moget för en bred kundbas, oavsett deras specifika transportbehov.

Scanias uppgraderade batteridrivna lastbilar för regionala transporter imponerar med sina höga kapaciteter, inklusive en maxvikt på 64 ton och en räckvidd på upp till 370 km med 40 ton last. Laddningshastigheten är imponerande med upp till 375 kW, och den kraftfulla motorn på 450 kW motsvarar 610 hk, vilket är betydligt högre än de flesta befintliga lastbilar på vägarna.

− Många av oss är fast i dieseltänket, det att man alltid går från 10% till 100% när man tankar. Med batterifordon behöver man ställa om och i stället ladda för den sträcka man faktiskt behöver. Har du 12 mil till laddaren hemma på åkeriet är det så mycket plus lite marginal man laddar. Det är onödigt att ladda fullt varje gång, säger Fredrik Allard.

(Annonslänk)

Scanias senaste ellastbilar finns tillgängliga både som dragbilar och lastbilar, och hela hyttutbudet är nu kompatibelt med elfordon.
Räckvidden varierar beroende på flera faktorer, men en lastväxlare på 27 ton kan förvänta sig en räckvidd på cirka 350 km med ett batteri på 624 kWh. Snabbladdning i 45 minuter ger ytterligare 200 km. Det är också värt att notera att snabbladdning kan utföras med en 150 kW-laddare och fortfarande ge snabba laddtider.

Scania arbetar aktivt med att erbjuda hållbara transportlösningar och tror på en nära förestående förändring mot fossilfria transporter, särskilt i Europa och USA. De erbjuder även Scania Charging Access-tjänsten, som ger sömlös tillgång till ett europeiskt nätverk av laddningsstationer bedömda för lastbilar.

Kunden faktureras enbart för den el de använder vid laddning, och det krävs ägande av minst en Scania för att ansluta sig till tjänsten. Denna satsning på elektrifiering och laddningsinfrastruktur är en del av Scanias engagemang för en grönare framtid inom transportsektorn.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 11:51

Larm om stökig person – Polisen grep en med kniv

Polis

Arkivbild

Polisen grep en man i Södertälje, misstänkt för grovt brott mot knivlagen och narkotikabrott efter att ha uppträtt stökigt och burit kniv.

Polisen ingrep tidigt fredagsmorgon vid 07:40 efter larm om en man som uppträdde störande i Södertälje. Mannen, som uppges ha varit påverkad, skrek och hade en kniv i bakfickan när polisen anlände till platsen.

En polispatrull grep snabbt mannen, som nu misstänks för grovt brott mot knivlagen samt innehav av narkotika.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2024 13:05
Senast uppdaterad: 9 april 2024 13:05

Gymnasiet i Järna satsar på ny hantverksbyggnad

Jarna

Pressbild

Novalisgymnasiet i Järna tar ett steg mot hållbarhet genom att uppföra en ny hantverksbyggnad utrustad med ett innovativt solcellstak, framhävande deras åtagande mot en grönare framtid.

Under 2024 fortsätter Novalisgymnasiet i Järna sin expansion och hållbarhetsresa med tillägget av en ny hantverksbyggnad. Detta projekt, understött av Stiftelsen Skridskofabriken och designat av Pietsch Arkitekter, visar skolans engagemang för miljövänliga byggmetoder och energilösningar. Byggnaden, som använder KL-trä från svenska skogar för sin konstruktion, är ett exempel på hur skolor kan leda vägen mot en mer hållbar byggpraxis.

– Det är roligt att testa denna typ av tak därmed ligga i framkant när det gäller nya innovationer. Vi bygger i massivt KL-trä som är ett hållbart alternativt som ökar i popularitet och väljer även att ha ett helt integrerat solcellstak. På så vis satsar vi på ett hållbart byggande redan från scratch, säger Marcus Laurén från Stiftelsen Skridskofabriken.

(Annonslänk)

Särskilt anmärkningsvärt är projektets fokus på solenergi. Efter att ha övervägt flera alternativ, valde skolan SunRoof för deras integrerade solcellstak, vilket erbjuder både estetiska och ekonomiska fördelar. Detta val speglar inte bara skolans önskan om att minska sitt ekologiska fotavtryck utan också att harmonisera med den omgivande kulturmiljön i Järna.

– Vi har ett tight samarbete med kommunen, där miljön och kulturen är en viktig aspekt. Det är en viktig kulturmiljö i Järna och det har alltid varit viktigt att ta hänsyn till miljön och göra så fint avtryck som möjligt rent visuellt, där det släta integrerade taket passade bra, säger Marcus Laurén.

Med en taktäckning på 194 kvadratmeter, varav 156 kvadratmeter är aktiv solcellsarea, förväntas den nya byggnaden producera omkring 25,290 kWh el årligen. Slutbesiktningen är planerad till november 2024, med installationen av solcellstaket startande under sommaren. Detta projekt markerar ett viktigt steg för Novalisgymnasiet mot att bli en föregångare inom hållbar utbildning och byggande, visande att miljöansvar och pedagogisk innovation kan gå hand i hand.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 9 april 2024 02:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors