Företag i fokus:

Eva Bida prisas med lärarprisets Guldäpple

Eva

Årets pristagare till lärarpriset Guldäpplet.

Det stod mellan tre finalister när årets Guldäpple skulle delas ut. Nu står det klart att Södertäljeläraren, Eva Bida, kammade hem priset.

Guldäpplet är ett pris som sedan 2002 tilldelas lärare som använder digitala verktyg i undervisningen och inspirerar andra på olika nivåer. Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje för deras arbete med digitala verktyg inom förskoleundervisningen.

När Guldäpplets lärarpris återigen skulle delas ut stod Södertälje i fokus. Denna gång var det läraren Eva Bida från Torekällgymnasiet som knep första platsen när hon ställdes mot två andra finalister.

– Det vi ser i år hos pristagarna är, digitalt kompetenta lärare som tänker helhet i elevernas utveckling. Kompetens kopplat till knopp och kropp, hälsa och trygghet, säger Robert Fahlgren, vice ordförande Sveriges Lärare och vice ordförande Guldäpplets jury.

Södertäljeläraren på Torekällgymnasiet, Eva Bida, tilldelas Guldäpplet för sina insatser.

I helgen stod det klart att vinnaren av lärarpriset Guldäpplet tilldelades Eva Bida, förstelärare i Idrott och hälsa och lärare inom flera program på Torekällgymnasiet i Södertälje. Dessutom arbetar hon deltid som IKT-pedagog för alla gymnasieskolor i Södertälje kommun.

”För ett nytänkande som alltid är i tiden. Eva omvärldsbevakar och tar in sådan teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål. Allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg. Eva sprider de positiva effekterna av sitt arbete både nationellt och internationellt.”, löd motiveringen.

(ANNONSLÄNK)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 13:07
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 13:27

Scania förhandlar med nya universitet efter KTH:s avhopp

Pressbild-KTH

Pressbild: KTH

KTH:s styrelse fattade i veckan beslut om att lämna verksamheten i Södertälje. Nu rapporterar SVT att Scania förhandlar med ett nytt universitet.

KTH:s styrelse har nyligen tagit beslutet att dra sig tillbaka från Södertälje, en beslut som delvis motiveras av behovet att stärka universitetets framtida utveckling och ekonomi genom att minska kostnader. En annan anledning till beslutet är de utmaningar som KTH har stött på när det gäller att rekrytera studenter till sin Södertälje-verksamhet.

Men Lars-Henrik Jörnving på Scania och ordförande för Södertälje Science Park hade gärna sett ett större tålamod från KTH:s sida med att attrahera studenter till området.

– Det tar ganska lång tid innan ett nytt lärosäte blir känt och blir efterfrågat av eleverna och studenterna. KTH:s verksamhet i Södertälje i nuvarnade har bara funnit i sex år och det är alldels för kort tid, säger säger han till SVT Nyhter.

I ljuset av KTH:s avhopp har Scania, genom Lars-Henrik Jörnving, meddelat att de redan nu utforskar möjligheten att etablera nya samarbeten med andra universitet för att fortsätta stödja den lokala utvecklingen och utbildningssektorn i Södertälje.

– En akademisk partner är viktigt att ha här i staden för Scania och AstraZeneca, säger Lars-Henrik Jörnving till SVT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 12:28
Senast uppdaterad: 24 november 2023 12:28

OS-drömmen lever i Södertälje – ”Vi är med på ett hörn”

Scaniarinken SSK

Foto: Alexander Isa

Södertälje kan få en central roll om OS 2030 blir av i Sverige. Det finns brett politiskt stöd i kommunen för att delta i spelen, och enligt planerna ska curlingtävlingarna förläggas till Scaniarinken.

I februari i år kom beskedet att Sverige skulle inleda en förstudie för att undersöka möjligheterna att arrangera OS och Paralympics 2030. Sist Sverige sökte för att vara värdland var inför OS 2026.

Inom kort ska Stockholm ge besked om OS till Sveriges Olympiska Kommitté. Enligt SOK ska ishockeyn spelas i Stockholm medan skidsporterna förläggs till Falun och Åre. Curlingturneringen är tänkt att hållas i Scaniarinken i Södertälje.

– Om OS kommer till Sverige är det roligt om Södertälje och Scaniarinken får vara med på ett hörn. Södertälje är en idrottskommun och det finns ett brett stöd för att vi ska delta i spelen, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje till DN.

Skribent: Lucas T.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 23 november 2023 23:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors