Företag i fokus:

Eva Bida prisas med lärarprisets Guldäpple

Eva

Årets pristagare till lärarpriset Guldäpplet.

Det stod mellan tre finalister när årets Guldäpple skulle delas ut. Nu står det klart att Södertäljeläraren, Eva Bida, kammade hem priset.

Guldäpplet är ett pris som sedan 2002 tilldelas lärare som använder digitala verktyg i undervisningen och inspirerar andra på olika nivåer. Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje för deras arbete med digitala verktyg inom förskoleundervisningen.

När Guldäpplets lärarpris återigen skulle delas ut stod Södertälje i fokus. Denna gång var det läraren Eva Bida från Torekällgymnasiet som knep första platsen när hon ställdes mot två andra finalister.

– Det vi ser i år hos pristagarna är, digitalt kompetenta lärare som tänker helhet i elevernas utveckling. Kompetens kopplat till knopp och kropp, hälsa och trygghet, säger Robert Fahlgren, vice ordförande Sveriges Lärare och vice ordförande Guldäpplets jury.

Södertäljeläraren på Torekällgymnasiet, Eva Bida, tilldelas Guldäpplet för sina insatser.

I helgen stod det klart att vinnaren av lärarpriset Guldäpplet tilldelades Eva Bida, förstelärare i Idrott och hälsa och lärare inom flera program på Torekällgymnasiet i Södertälje. Dessutom arbetar hon deltid som IKT-pedagog för alla gymnasieskolor i Södertälje kommun.

”För ett nytänkande som alltid är i tiden. Eva omvärldsbevakar och tar in sådan teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål. Allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg. Eva sprider de positiva effekterna av sitt arbete både nationellt och internationellt.”, löd motiveringen.

(ANNONSLÄNK)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 13:07
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 13:27

KLART: KTH flyttar från Södertälje

KTH - Science park

Foto: Alexander Isa

Kungliga Tekniska Högskolans styrelse har nyligen fattat beslut om att flytta sin verksamhet i Södertälje till KTH Campus i Stockholm. Orsaken är bland annat att stärka KTH:s framtida utveckling och ekonomi genom att sänka kostnaderna.

KTH Södertälje kommer att flyttas till KTH Campus i Stockholm och till campus i Flemingsberg, medan verksamheten i Kista flyttas till KTH Campus med undantag för Electrumlaboratoriet. Flytten beräknas ta flera år, och målet är att den ska vara genomförd senast 2027.

– Det är en absolut förutsättning och nödvändigt för en fortsatt stark utveckling för KTH, säger Anders Söderholm, rektor på KTH.

Beslutet, som togs under gårdagen den 22 november, har föregåtts av flera utredningar och analyser. Bland annat har Södertälje kommun, Scania och Astra velat stoppa flytten från Södertälje, men styrelsen landade i slutsatsen att koncentrationen är nödvändig för KTH:s långsiktiga utveckling.

– Vi förstår naturligtvis att det här kan vara utmanande, men förändringen kommer att genomföras med stor omsorg om och i dialog med medarbetare och studenter, säger Söderholm.

Bakgrunden till beslutet är KTH:s ansträngda ekonomi till följd av pandemin, den höga inflationen och kraftigt ökade lokalkostnader. Enligt KTH:s styrelseledamöter handlar det om besparingar på över 150 miljoner kronor enbart för lokaler.

Beslutet motiveras även med att campus i Södertälje redan tidigare upplevts som svårmotiverat på grund av för få studenter och examina.

Beslutet i korthet:

  • Campus Södertälje flyttar till KTH Campus och Campus Flemingsberg
  • Campus Kista flyttar till KTH Campus vid Valhallavägen förutom Electrumlaboratoriet, var långsiktiga utveckling utreds
  • Projekt och tidplaner för flyttarna samt ekonomisk analys ska presenteras för styrelsen i februari och THS synpunkter som är centrala för flyttarna ska särskilt beaktas
  • KTH utvecklar samverkan genom riktade satsningar med KTH:s partner i Södertälje och Kista

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 15:14
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 16:29

Boende och krögare besvikna – ”Det händer ingenting”

Yasar-Bisse

Foto: Alexander Isa

Boende på Järnagatan och Yasar Bisse, ägaren av Lion Bar i Södertälje, uttrycker missnöje över kommunens brist på åtgärder för att förbättra belysningen på gatan, trots upprepade påpekanden.

Yasar Bisse, som har drivit Lion Bar i flera år på Järnagatan i centrala Södertälje, har upprepade gånger framfört behovet av bättre belysning på gatan.

Redan under sommaren påtalade han detta för kommunen och fick medhåll från flera företag på adressen samt boende, men flera månader senare har inga åtgärder vidtagits. Bisse understryker att välbelysta gator inte bara skapar en mer inbjudande miljö för lokala verksamheter utan också ökar tryggheten, något som stöds av olika studier.

Dock möts hans försök till dialog med kommunen av vad han uppfattar som ignorans.

– Det finns ingen belysning alls på delar av Järnagatan sedan i somras. Jag har hört av mig vid flera tillfällen för att få gatan upplyst, men det händer ingenting. Det uppfattas otryggt att gå på Järnagatan och det är oerhört tråkigt att det ska behöva vara så. En upplyst gata är trevligare för alla, säger Yasar Bisse och tittar ut mot den mörka gågatan utanför hans verksamhet.

En del av sträcka på Järnagatan är mörk och uppfattas, enligt lokala företagare, som otrygg.

Vid det senaste samtalet med kommunen blev Bisse denna gång hänvisad till Telge Nät istället, och utan några vidare framsteg i frågan. Denna upplevda brist på engagemang och respons från kommunens sida har lett till frustration för företagaren.

När Telgenytt kontaktade Södertälje kommuns kontaktcenter för vägledning till rätt avdelning som hanterar felanmälningar gällande gator och belysning, hänvisade det till en länk för felanmälan. Där framgår det att ett ärendet på Järnagatan registrerades först i mitten på föregående månad, men att det sedan skickades vidare till en annan aktör.

– Jag kontaktade kommunen flera månader i förväg, både i juli och i augusti, innan Södertäljefestivalen. Att ärendet registrerades för knappt en månad sedan är nonchalerande, säger Yasar Bisse.

– Det är elfel som Telge Nät jobbar med, skriver Jan Haraldsson, trafikingenjör på kommunen, i ett mail till Telgenytt under onsdagen.

En annan del av Järnagatan. Här lyser gågatan upp med både gatubelysning och julbelysning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 13:06
Senast uppdaterad: 23 november 2023 13:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors