Företag i fokus:

Eva Bida prisas med lärarprisets Guldäpple

Eva

Årets pristagare till lärarpriset Guldäpplet.

Det stod mellan tre finalister när årets Guldäpple skulle delas ut. Nu står det klart att Södertäljeläraren, Eva Bida, kammade hem priset.

Guldäpplet är ett pris som sedan 2002 tilldelas lärare som använder digitala verktyg i undervisningen och inspirerar andra på olika nivåer. Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje för deras arbete med digitala verktyg inom förskoleundervisningen.

När Guldäpplets lärarpris återigen skulle delas ut stod Södertälje i fokus. Denna gång var det läraren Eva Bida från Torekällgymnasiet som knep första platsen när hon ställdes mot två andra finalister.

– Det vi ser i år hos pristagarna är, digitalt kompetenta lärare som tänker helhet i elevernas utveckling. Kompetens kopplat till knopp och kropp, hälsa och trygghet, säger Robert Fahlgren, vice ordförande Sveriges Lärare och vice ordförande Guldäpplets jury.

Södertäljeläraren på Torekällgymnasiet, Eva Bida, tilldelas Guldäpplet för sina insatser.

I helgen stod det klart att vinnaren av lärarpriset Guldäpplet tilldelades Eva Bida, förstelärare i Idrott och hälsa och lärare inom flera program på Torekällgymnasiet i Södertälje. Dessutom arbetar hon deltid som IKT-pedagog för alla gymnasieskolor i Södertälje kommun.

”För ett nytänkande som alltid är i tiden. Eva omvärldsbevakar och tar in sådan teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål. Allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg. Eva sprider de positiva effekterna av sitt arbete både nationellt och internationellt.”, löd motiveringen.

(ANNONSLÄNK)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 13:07
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 13:27

Södertälje i fokus för nytt EU-beslut om fordonsdata

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Foto: Alexander Isa

Ett avgörande från EU-domstolen gällande tillgång till fordonsdata får konsekvenser för Scania i Södertälje. Domstolen slår fast att Scania måste ge oberoende verkstäder bättre tillgång till information för reparation och underhåll. 

Scania, som har sitt huvudkontor och flera fabriker i Södertälje, är en av världens största tillverkare av lastbilar och bussar. Verksamheten sysselsätter tusentals invånare i staden. Nu har dock EU-domstolen fattat ett beslut som kan få stora konsekvenser för Scania.

Domstolen anser att företaget inte uppfyller EU:s regler om rättvis tillgång till fordonsdata. Enligt EU-lagar måste biltillverkare göra all nödvändig information för reparationer och underhåll tillgänglig för oberoende verkstäder.

Detta har Scania inte gjort fullt ut, enligt EU-domstolen. Nu måste Scania ge oberoende verkstäder och reservdelsföretag bättre elektronisk tillgång till data om reparation och underhåll.

Domstolen menar även att Scania måste upprätta en databas över reservdelar som kan sökas via fordonets identifikationsnummer.

Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 25 november 2023 14:55

KRÖNIKA: När små fega pojkar (som kallar sig själva för män) förstör glädjen…

Mingelbilder SSK Västerås

Arkivbild. Bilden har ingenting med den här matchen att göra, belyser istället glädjen och stämningen som tyvärr får stå åt sidan för idioti och personer som tyvärr inte begåvats med vett.

Publikfest, bra hockey, häftig inramning, förutsättningarna för magisk stämning och en kul fredagskväll var goda. RÖTÄGG ville annorlunda.

Hade laddat upp för en trevlig hockeyfredag, planlagt för matchanalys och läsvärda intervjuer. Allt slutade med en bitter krönika. Människor med usla avsikter fick rubrikerna istället för det som skulle vara huvudnumret och hamna i rampljuset. Ishockeyn – idrotten som ska förena är en stor förlorare när något sådant här händer.

Tänker inte ta ställning till vad polis, ordningsvakter, volontärer och övrig personal tvingades ta för beslut under rådande omständigheter. Det är de som ska bringa ordning i det kaos som några individer bestämmer sig för att skapa (lika bra att inte skriva vad mitt huvud tänker om sådana personer). Skulle inte bli några vackra ord.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Däremot tänker jag ta ställning mot allt som dessa människor förstör för så många andra. Misshandel, våld mot tjänsteman, våldsamt upplopp , listan kan säkert komma att göras längre än så när efterspelet klarnar allt eftersom.

Skäms för att tillhöra det manliga könet när man får bevittna sådant som hände i Scaniarinken. Utan att ha någon statistik framför mig, utan att vara förankrad i ren fakta säger logiken mig att det är män, eller så kallade män som ställer till den här typen av jävelskap. Män betraktat till ålder i passet men som uppträder som små pojkar som helt saknar förnuft och empati för andra levande varelser.

Har varit runt på en del matcher live och kan konstatera att hockeymatchen vi fick bevittna ikväll inte var unik i avseendet att där finns personer som inte kan bete sig civiliserat bland folk. Individer som beter sig odrägligt mot andra människor, ska slåss och provocera, hetsa mot lag och ordning för att lyfta exempel. I slutänden också skylla ifrån sig på andra och hävda att det är ”alla” andras fel. Beteenden som försvaras och uppmuntras av andra ”likasinnade”.

Vad är det som idag hindrar klubbar och säkerhetspersonal att vid konfrontation stänga av sådant beteende från idrottsarenor under lång tid? Jag har inte svaren på vad som ska och behöver göras men kan konstatera att det finns ganska stora problem med idrottsevenmang i Sverige idag. I synnerhet fotboll och hockey. Eftersom individer som ställer till med dessa scener inte är beredda att stå för sina handlingar kanske det är dags att sätta hårt mot hårt.

Luften gick ur mig lite, ber om ursäkt för det, fick svårt att koncentrera mig på sporten

Och Djurgårdens IF, vore det inte lämpligt att med ett pressmeddelande fördöma händelserna i Scaniarinken?

Tack för ordet. Det blev en text jag helst inte hade behövt skriva !

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 01:23
Senast uppdaterad: 25 november 2023 01:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors