Företag i fokus:

UPPGIFTER: Ung man släpades ut från gym av maskerade personer

Polis-1

Arkivbild

En ung man blev nedslagen och därefter släpad ut ur ett gym av flera maskerade personer vid en gymanläggning i Södertälje, enligt vad ett ögonvittne har uppgett till Telgenytt.

Det var vid 20-tiden som flera maskerade personer befann sig utanför Nordic Wellness gymanläggning i Moraberg. Enligt uppgifter till Telgenytt spanade de genom fönsterrutorna efter en person som befann sig inne i anläggningen.

Ögonvittnet berättar om att flera maskerade personer stod utanför och tittade in, sedan rusade de in mot en man som beskrivs vara i 20-årsåldern och var på väg ut.

Tumult ska ha uppstått vid entrén
Enligt ögonvittnet blev den unge mannen överfallen inför flera andra personer som befann sig på platsen, därefter dragen in i en bil av de maskerade personerna, uppgifter som inte har bekräftats av polisen. Minst en av de maskerade personerna ska ha varit beväpnad med ett pistolliknande föremål enligt en uppgiftslämnaren.

Strax efter händelsen kallades polisen till platsen. Där förhörde de personer som befann sig i närheten av gymanläggningen vid tidpunkten för incidenten och undersökte även övervakningsmaterial, eftersom verksamheten är utrustad med kameror, innan de snabbt lämnade platsen.

Uppdatering:
Polisen bekräftar att de under den aktuella kvällen kallades till platsen med anledning av ett pågående människorov. Efter en grundlig utredning framhåller polisen att den angivna personen inte fördes bort och att det för närvarande inte finns några misstänkta personer i ärendet. Detaljerna kring händelsen, där maskerade personer sågs dra ut personen från gymanläggningen, är fortfarande oklara.

Enligt uppgifter har ögonvittnen som befann sig på plats inte velat medverka i polisens utredningsarbete.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 22:32
Senast uppdaterad: 4 november 2023 15:07

En död på anstalten Hall i Södertälje

Polis-4-1

Arkivbild: Shamash Oyal

En intagen vid Anstalten Hall i Södertälje har hittats död i sin cell under dagen. Trots omedelbara livräddningsförsök av personalen kunde den intagnes liv inte räddas.

(Annonslänk)

Under onsdagen upptäcktes en intagen avliden i sin cell på Anstalten Hall i Södertälje. Räddningstjänsten, polisen samt ambulanspersonal larmades till platsen där en intensiv räddningsinsats påbörjades. Anstaltspersonalen inledde omedelbart hjärt-lungräddning (HLR), men trots deras ansträngningar kunde den intagnes liv inte räddas.

– Han hittades död i sin cell under dagen. Polisen och Kriminalvården har inlett en utredning, men mer information har jag för närvarande inte möjlighet att lämna ut, säger Olaf Zobel på Kriminalvården till Telgenytt.

Detaljerna kring dödsfallet är fortfarande begränsade, och det är i nuläget oklart exakt när under dagen dödsfallet inträffade. Även den avlidnes ålder är för tillfället okänd, och anhöriga har enligt Kriminalvården ännu inte hunnit bli kontaktade.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 15:13
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 17:52

Från grus till gemenskap – lanserar nya mötesplatser

FD99F51F-8372-4D6C-A400-FB127DB5B78F

Foto: Södertälje kommun/ Unisport

I ett nyskapande initiativ tar Södertälje kommun steg för att förvandla två stora grusplaner till dynamiska mötesplatser, rika på aktiviteter för invånarna.

I centrum av Södertäljes samhällsutveckling står nu två tidigare grusplaner, belägna vid Innovitaskolan längs Prästgårdsvägen i Geneta och i Brunnsäng vid Nydalavägen. Dessa platser, som en gång var enkla, inhägnade ytor, är på väg att omformas till fleraktivitetsytor, designade för att främja både fysisk aktivitet och social interaktion.

Den första planen, placerad mitt emot Innovitaskolan i Geneta, kommer att utrustas för en rad olika sporter inklusive fotboll, basket och fotbollstennis. För att göra området ännu mer inbjudande, planeras även installation av nya sittmöbler, vilket underlättar för både vila och socialt umgänge.

Exempel på hur platserna kan se ut när de står klara.
Foto: Södertälje kommun/Unisport

Den andra omvandlingen sker vid Nydalavägen i Brunnsäng, där liknande uppdateringar förutspås. Här kommer invånare att kunna ta del av faciliteter för fotboll och basket, kompletterat med sittmöbler som möjliggör avkoppling och samvaro.

Dessa nya fleraktivitetsytor representerar Södertälje kommuns engagemang för att skapa levande och inkluderande gemenskapsytor. Med projektets fullbordan i augusti 2024, ser Södertälje fram emot att välkomna invånare av alla åldrar till dessa nyutvecklade platser för motion, lek och gemenskap.

Grusplanen vid Nydala i Brunnsäng. 
Foto: Södertälje kommun

Grusplanen vid Prästgårdsvägen i Geneta. 
Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors