Företag i fokus:

Larm om två personer påkörda – på två olika platser

Ambulans

Arkivbild

En person påkörd på Grödingevägen/Glasbergavägen under tisdagseftermiddagen. Fotgängaren ska enligt uppgifter förts till sjukhus med ambulans.

Under tisdagseftermiddagen, vid 16:30-tiden, inträffade en trafikolycka i korsningen Grödingevägen/Glasbergavägen, vid Östertälje tågstation. En person blev påkörd och fördes till sjukhus med ambulans. Olyckan ledde till att flera räddningsenheter skickades till platsen.

– En person ska ha blivit påkörd av en personbil. Vi åkte dit tillsammans med polis och ambulans men kunde vända då arbetet togs över av polis och ambulans. En person fördes till sjukhus med ambulans efter lindriga skador. Personen ska ha fått ont i foten, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Trafikflödet påverkades under en kort tid, men situationen stabiliserades snabbt. Polisen kommer att utreda händelsen ytterligare om brott har skett i samband med olyckan.

Larm om ännu en olycka
Lite mer än 30 minuter senare, klockan 17:10, fick SOS Alarm ytterligare uppgifter om att en person blivit påkörd av en personbil i Södertälje. Denna gång vid korsningen Erik Dahlbergs väg och Björkbyvägen. Personen, som blev påkörd, klarade sig med lindriga skador men klagade på smärtor i fot och axel.

Enligt polisen rör det sig om en kvinna i 50-årsåldern som belv påkörd vid ett övergångsställe.

”Den som kör på henne är en man i 80-årsåldern. Kvinnan är vaken och talbar efter olyckan men ambulans kör henne till sjukhus. Mannen bötfälls för att ej ha iakttagit väjningsplikt och blir misstänkt för vållande till kroppsskada.”, skriver polisen på sin hemsida

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 oktober 2023 18:17
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 20:56

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors