Företag i fokus:

Larm om två personer påkörda – på två olika platser

Ambulans

Arkivbild

En person påkörd på Grödingevägen/Glasbergavägen under tisdagseftermiddagen. Fotgängaren ska enligt uppgifter förts till sjukhus med ambulans.

Under tisdagseftermiddagen, vid 16:30-tiden, inträffade en trafikolycka i korsningen Grödingevägen/Glasbergavägen, vid Östertälje tågstation. En person blev påkörd och fördes till sjukhus med ambulans. Olyckan ledde till att flera räddningsenheter skickades till platsen.

– En person ska ha blivit påkörd av en personbil. Vi åkte dit tillsammans med polis och ambulans men kunde vända då arbetet togs över av polis och ambulans. En person fördes till sjukhus med ambulans efter lindriga skador. Personen ska ha fått ont i foten, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Trafikflödet påverkades under en kort tid, men situationen stabiliserades snabbt. Polisen kommer att utreda händelsen ytterligare om brott har skett i samband med olyckan.

Larm om ännu en olycka
Lite mer än 30 minuter senare, klockan 17:10, fick SOS Alarm ytterligare uppgifter om att en person blivit påkörd av en personbil i Södertälje. Denna gång vid korsningen Erik Dahlbergs väg och Björkbyvägen. Personen, som blev påkörd, klarade sig med lindriga skador men klagade på smärtor i fot och axel.

Enligt polisen rör det sig om en kvinna i 50-årsåldern som belv påkörd vid ett övergångsställe.

”Den som kör på henne är en man i 80-årsåldern. Kvinnan är vaken och talbar efter olyckan men ambulans kör henne till sjukhus. Mannen bötfälls för att ej ha iakttagit väjningsplikt och blir misstänkt för vållande till kroppsskada.”, skriver polisen på sin hemsida

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 oktober 2023 18:17
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 20:56

Ljuspunkten, verksam sedan 1972, stänger för gott

ljusp.-

Grundaren Anders Jonsson, dottern Nina Tiedemann och Ninas 22-åriga dotter Tilde Lindström.
Foton: Privata/Alexander Isa

Efter mer än 50 år som en av Södertäljes mest anrika butiker, stänger Ljuspunkten sina dörrar för alltid. Den familjeägda butiken, en central punkt i stadsbilden sedan ett halvt sekel tillbaka, tar farväl av sina trogna kunder.

Ljuspunkten, en trotjänare i Södertäljes detaljhandel, har sedan etableringen varit en viktig del av stadscentrumets kommersiella liv. Butiken, som drivs av den tredje generationen i familjen Jonsson-Tiedemann, kommer att stänga i slutet av april, vilket markerar slutet på en era.

För närvarande styrs butikens dagliga verksamhet av 22-åriga Tilde Lindström, som tog över rodret från sin mamma Nina Tiedemann. Nina, i sin tur, hade tidigare tagit över verksamheten i början på 00-talet från sin far, Anders Jonsson, som grundade butiken 1972. Sedan dess har Ljuspunkten varit en familjeangelägenhet, med en stark tradition av personlig service och ett engagemang i det lokala samhället.

Kollegorna Linda Gustavsson och Tilde Lindström.
Foto: Alexander Isa

Men trots sin långa historia och djupa rötter i samhället, har Ljuspunkten inte varit immun mot de utmaningar som detaljhandeln står inför idag. Från början av januari signalerade en skylt på dörren att slutet var nära. Från och med den 30 april står den 400 kvadratmeter stora butiken, fördelad på två plan och med utsikt över inre Maren, tom.

Tilde Lindström pekar på flera orsaker till butikens nedgång, inklusive brist på parkeringsmöjligheter, en ökad trend mot näthandel och påverkan av inflationen. Dessa faktorer har tillsammans bidragit till ett minskat kundflöde och en osäker ekonomisk framtid för butiken.

Med den sista april som slutdatum, är utförsäljningen redan i full gång med stora rabatter. Hela butiken och lagret ska tömmas, vilket erbjuder en sista chans för kunderna att säkra en del av Ljuspunktens historia. Tilde och hennes familj bär med sig minnen av bättre tider, när butiken var en livlig mötesplats för samhället. Avslutningen av Ljuspunkten är inte bara slutet på en affärsverksamhet, utan också slutet på en epok i Södertäljes handelshistoria.

– Vi är glada och tacksamma för de fina och roliga år vi har fått ha i Södertälje. Nu är det dags för oss att hitta på något annat, säger Tilde Lindström till Telgenytt.

Tilde Lindström. 
Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 22:17

Regeringen förnyar förtroendet för Boel Godner

Boel Godner

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Shamash Oyal

Boel Godner kvarstår i styrelsen för Arbetsförmedlingen efter att regeringen åter bekräftat sitt förtroende för henne.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, utsågs ursprungligen till ledamot i Arbetsförmedlingens styrelse med start den 1 april 2021. Hennes förordnande, som löpte ut den 24 mars 2024, har nu fått en förlängning av regeringen. Redan den 21 mars meddelade regeringen att Godner fortsätter att inneha förtroendet som styrelseledamot.

I beslutet fastställer regeringen att kommunstyrelsens ordförande Boel Godner förordnas att verka som styrelseledamot i Arbetsförmedlingen för ytterligare en mandatperiod, från och med den 1 april 2024 till och med den 31 mars 2027.

– Jag är hedrad över att ha ett så viktigt och intressant uppdrag. Jag har suttit med i Arbetsförmedlingens styrelse i tre år nu och är glad över att ha fått förnyat förtroende, säger Boel Godner(S), till Telgenytt

Detta beslut markerar en fortsättning på Godners arbete och engagemang inom myndigheten, vilket understryker regeringens tillit till hennes bidrag till styrelsens arbete och Arbetsförmedlingens utveckling.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors