Företag i fokus:

Vad blir konsekvenserna när sjuklöneersättningen stryps?

Olle

Olle Karstorp, Regionchef Svenskt Näringsliv

I samband med att regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna för en månad sedan presenterade höstbudgeten framkom det att regeringsunderlaget avser att ta bort företagens högkostnadsskydd för sjuklönekostnader. Detta kommer slå mycket hårt mot företagen och försvaga Sveriges tillväxt och konkurrenskraft.

När en anställd är sjuk är det arbetsgivaren som betalar sjuklönen de första två veckorna. Efter dessa veckor träder Försäkringskassans ersättning in. För att enskilda företag inte ska drabbas orimligt hårt när en eller flera anställda har omfattande och upprepade sjukskrivningar finns ett högkostnadsskydd som regleras i Sjuklönelagen, något som är viktigt och avlastar framför allt små och medelstora företag. Ett normalt år omfattas 47 000 företag av systemet, varav 33 000 är små företag.

Företagens direkta kostnader för kortare sjukskrivningar uppgår under normalår (pandemin exkluderat) till ca 25 miljarder kronor. Utöver det tillkommer även indirekta kostnader, såsom utebliven produktion. Enligt regeringens egna beräkningar kommer slopandet av högkostnadsskyddet innebära en kostnadsökning för företagen på totalt 2,6 miljarder kronor.

”Läget är dystert, valutan svag och vi riskerar stå inför ännu en period med höga elkostnader.”

Regeringen och Sverigedemokraternas beslut att avskaffa högkostnadsskyddet kommer med andra ord att slå som allra hårdast mot de små företagen. De som redan nu är mest känsliga för ekonomiska utgifter kan enligt våra beräkningar komma att få dubbelt så höga sjuklönekostnader. Dessutom i en tid då det ekonomiska läget är dystert, valutan svag och vi riskerar stå inför ännu en period med höga elkostnader.

Detta vägval får mycket negativa konsekvenser för företagsklimatet i Sverige och riskerar att minska Sveriges tillväxtkraft. Redan nu, med dagens sjuklöneregler, uppger företag att just sjuklöneansvaret utgör ett av deras absolut största hinder för att växa. Men det är inte bara företagen som drabbas. Personer med en längre sjukdomshistorik kan dessutom få det ännu svårare att ta sig tillbaka in på arbetsmarknaden.

Arbetsgivare kommer med tanke på de ökade kostnaderna för sjuklöner vara mer försiktiga i sin rekrytering och det blir en större ekonomisk risk att anställa.

Menar politiken allvar med att vilja stärka svensk konkurrenskraft är det dags att inse att det är företagen som skapar jobben och utgör grunden för vår gemensamma välfärd. Sveriges företagare är redan hårt pressade och behöver inte ytterligare börda på sina axlar. Tvärtom. Regeringens fokus borde i stället ligga på åtgärder som förbättrar vårt företags- och investeringsklimat och som gör det mer lönsamt att driva företag.

Olle Karstorp,
Regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Nykvarnsbo misstänkt för sexuellt övergrepp mot barn

polis

Arkivbild

En 39-årig man från Nykvarn har gripits, misstänkt för grovt sexuellt övergrepp mot barn. Nu har mannen häktats enligt en framställan till Södertälje tingsrätt.

En åklagare har begärt häktning av en 39-årig man från Nykvarn, misstänkt för grovt sexuellt övergrepp mot barn.

Mannen, som greps onsdagen den 20 december, står inför anklagelserna efter att häktningsframställan inkom till Södertälje tingsrätt den 22 december. Åklagaren anser att det finns sannolika skäl för misstankarna, vilket lett till att mannen nu sitter frihetsberövad i väntan på vidare rättsliga åtgärder.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 12:54
Senast uppdaterad: 28 december 2023 12:54

Somaliska föreningen utsattes för skadegörelse

IMG_7558

Föreningen i Rosenlund. Bild: Google Maps

Somaliska föreningen i Södertälje har utsatts för vandalisering vid flertalet tillfällen inom loppet av en vecka, det rapporterar SVT.

Under julperioden blev den somaliska föreningen i Rosenlund utsatt för vandalisering, med angripare som kastade sten genom fönstren. Föreningens ordförande uppger till SVT att lokalen utsatts för vandalisering två gånger inom loppet av en vecka.

– Första händelsen hände det 20 december. Det hände igen den 24 december, men den senaste gången var det annorlunda, säger föreningens ordförande till SVT.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

Vid första tillfället kastade någon en sten mot fönsterrutan, men vid det senaste angreppet kastades även skivat bacon och griskött in i lokalen, något som ses som en förolämpning av ordföranden som menar att lokalen används både som föreningslokal och moské.

Händelsen är dock inget nytt för föreningen, som menar att regelbundna angrepp återkommer varje år mellan november och december. Ärendet anmäldes som skadegörelse men lades sedan ned.

– Man blir orolig och man känner sig inte trygg, det är polisen i Sverige som ska se till att vi är trygga men vi är inte trygga, säger ordförande till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 28 december 2023 00:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors