Företag i fokus:

Telge bostäder chockhöjer hyror för Södertäljebor

2022_06_Telge-Sodertalje

Foto: Alexander Isa

Hyresgäster i Södertälje står inför en kraftig hyreshöjning i samband med att Telge Bostäder, stadens största hyresvärd, har yrkat på en höjning med 11,7 procent från och med 2024.

Telge Bostäder, som äger ungefär hälften av hyreslägenheterna i Södertälje, har i en nyligen inledd förhandling lagt fram ett yrkande på 11,7 procents hyreshöjning, vilket är mer än en fördubbling jämfört med de senaste årens höjningar på 3-5 procent i kommunen. Det berättar Hassan Jama, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen för Länstidningen.

Julkassen: Telgenytt i samarbete med St Afrems ortodoxa kyrka.

Hyresgästföreningen hade tidigare tecknat ett tvåårsavtal med Telge Bostäder, tillsammans med Nykvarnsbostäder, Rikshem, Ivarbo och Rygran inför 2022 och på vis förskonat hyresgästerna från de senaste årens stora hyreshöjningar, men det avtalet löper nu ut.

Maria Brunnström, hyresgäst hos Telge Bostäder i Södertälje, är kritisk till höjningen.

– Jag klarar mig ekonomiskt även fast jag får den här hyreshöjningen, men jag vet att det finns andra som får det jobbigt, säger hon till Telgenytt.

Maria berättar att hyreshöjningen bara är en i mängden av den senaste tidens prisökningar inom Telge Bostäder. Nyligen höjdes hyrorna i bolaget i mån till upprustningen av vinds- och källarförråd, nya sopkärl och renovering av tvättstugor.

– Någon tvättstuga har vi inte fått renoverad, men en hyreshöjning har vi ändå fått. De höjer hyrorna för oss hyresgäster utan att vi får vara med att tycka till, säger Maria Brunnström.

Förhandlingarna inför 2024 förväntas bli klara i mitten till slutet av november.

Telgenytt har sökt Telge Bostäder för kommentarer.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 december 2023 12:39

Ökad brandrisk i december – Här är räddningstjänstens tips

pexels ljus stearinljus

Foto: Pexels

På söndag är det första advent och i december ökar risken för bränder i hemmet. Med råd från Räddningstjänsten och samordnaren Josefin Åkerström, delas livsviktiga tips för en trygg och brandsäker jul.

Josefin Åkerström, samordnare för särskilt riskutsatta på Räddningstjänsten, understryker vikten av fungerande brandvarnare i flerbostadshus. Även om fastighetsägaren ansvarar för installationen, ligger ansvaret för dess funktion hos varje individ.

– Därför uppmanar vi att alla ska testa sin brandvarnare regelbundet, gärna en extra gång nu i december, genom att trycka på knappen. Om brandvarnaren piper, fungerar den korrekt. Annars behöver du genast byta batteriet, säger Josefin Åkerström.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Vanliga brandorsaker i hemmet inkluderar matlagning, där glömd mat på spisen kan antändas. Vid spisbrand, kväv elden med ett lock eller en brandfilt och stäng av spisen; använd inte vatten.

Försiktighet med ljus.
Levande ljus bör aldrig lämnas utan tillsyn och inte placeras nära brännbart material, och batteridrivna ljus rekommenderas för säkerhet.

Kontrollera elektrisk belysning noga för att undvika fel på sladdar och kontakter. Torra granar inomhus kan lätt fatta eld, så undvik att ha levande ljus eller tomtebloss i eller nära granen. Håll trapphus rena och fria från föremål som kan hindra utrymning eller orsaka brand. Vid brand i din lägenhet, försök lämna och stäng dörren efter dig. Vid rök i trapphuset, stanna i din lägenhet, stäng dörrar, fönster och ventilation.

– En brandvarnare hjälper dig att upptäcka en brand i ett tidigt skede. Då har du en möjlighet att släcka branden själv eller säkert ta dig ut, säger Åkerström.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 30 november 2023 15:59

Glada beskedet: Nya regler för uteserveringar

Ritz-1

Restaurang Ritz vid Marenplan en solig sommardag. Foto: Alexander Isa

Restaurangägare i Södertälje stadskärna kan nu glädjas åt nya, förenklade riktlinjer som tillåter uteserveringar året om, enligt ett nytt beslut från tekniska nämnden.

I ett välkommet beslut har tekniska nämnden i Södertälje kommun antagit nya riktlinjer som möjliggör för restaurangägare att ha uteserveringar under både sommar- och vinterperioden. Tidigare begränsad till sommarmånaderna (1 april till 31 oktober), kan uteserveringar nu även vara öppna under vintersäsongen, från 1 november till 31 mars.

– Vi har tagit fram de nya riktlinjerna för att de ska vara enklare och tydligare att följa och förstå. Samma regler ska gälla för alla. Det är också väldigt efterfrågat då det är många som vill ha uteservering i Södertälje, säger Tinde Strand, trafikplanerare som tagit fram de nya riktlinjerna. 

En nyhet i dessa riktlinjer är också möjligheten att förankra uteserveringen i marken, vilket ger mer stabilitet och säkerhet. Det är dock viktigt att notera att inglasade uteserveringar kräver bygglov, då de anses vara en utbyggnad av fastigheten snarare än en temporär serveringsplats.

Att starta en uteservering förutsätter att man erhåller ett godkännande från polisen. Det är viktigt för restaurangägare att detaljstudera de tillämpliga reglerna och kraven för uteserveringar före ansökningsprocessen. Ansökan om tillstånd görs för varje period separat.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 30 november 2023 21:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors