Företag i fokus:

Telge bostäder chockhöjer hyror för Södertäljebor

2022_06_Telge-Sodertalje

Foto: Alexander Isa

Hyresgäster i Södertälje står inför en kraftig hyreshöjning i samband med att Telge Bostäder, stadens största hyresvärd, har yrkat på en höjning med 11,7 procent från och med 2024.

Telge Bostäder, som äger ungefär hälften av hyreslägenheterna i Södertälje, har i en nyligen inledd förhandling lagt fram ett yrkande på 11,7 procents hyreshöjning, vilket är mer än en fördubbling jämfört med de senaste årens höjningar på 3-5 procent i kommunen. Det berättar Hassan Jama, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen för Länstidningen.

Julkassen: Telgenytt i samarbete med St Afrems ortodoxa kyrka.

Hyresgästföreningen hade tidigare tecknat ett tvåårsavtal med Telge Bostäder, tillsammans med Nykvarnsbostäder, Rikshem, Ivarbo och Rygran inför 2022 och på vis förskonat hyresgästerna från de senaste årens stora hyreshöjningar, men det avtalet löper nu ut.

Maria Brunnström, hyresgäst hos Telge Bostäder i Södertälje, är kritisk till höjningen.

– Jag klarar mig ekonomiskt även fast jag får den här hyreshöjningen, men jag vet att det finns andra som får det jobbigt, säger hon till Telgenytt.

Maria berättar att hyreshöjningen bara är en i mängden av den senaste tidens prisökningar inom Telge Bostäder. Nyligen höjdes hyrorna i bolaget i mån till upprustningen av vinds- och källarförråd, nya sopkärl och renovering av tvättstugor.

– Någon tvättstuga har vi inte fått renoverad, men en hyreshöjning har vi ändå fått. De höjer hyrorna för oss hyresgäster utan att vi får vara med att tycka till, säger Maria Brunnström.

Förhandlingarna inför 2024 förväntas bli klara i mitten till slutet av november.

Telgenytt har sökt Telge Bostäder för kommentarer.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 december 2023 12:39

Läkare åtalad för sexövergrepp på femårig flicka

Lakare

Bilden har ingenting med artiklen att göra. Foto: Pixnio

En läkare i Södertälje har beslutat att dra tillbaka sin egen läkarlegitimation efter att ha åtalats för grovt sexuellt utnyttjande av en femårig flicka. Ett beslut som IVO hade begärt om mannen inte hade fattat detta beslut själv.

Läkaren från Södertälje hade tidigare hamnat i rampljuset när Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ansåg att han brustit i sin yrkesutövning.

Som en följd hade han blivit tilldelad en treårig prövotid där hans yrkesutövning skulle övervakas på grund av brister såsom bristfällig dokumentation i patientjournaler, felaktiga slutsatser och bristande uppföljning av patienter. Dessa brister hade identifierats vid en vårdcentral i Eskilstuna, där han tidigare arbetade.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

På grund av detta åtal beslutade HSAN, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, i oktober att införa en treårig prövotid för läkaren, med hänvisning till hans ”anmärkningsvärda okunskap” och ”oskicklighet i yrkesutövningen”.

Åtalas för sexövergrepp på femårig flicka.
Enligt åtalet som väcktes den 15 september ska läkaren ha stoppat sitt finger i sin dåvarande styvdotters analöppning. Åtalet var dock inte en del av HSAN:s beslut vid den tiden.

Det aktuella beslutet från sjukvårdens ansvarsnämnd avslöjar nu att om läkaren inte själv hade ansökt om att återkalla sin läkarlegitimation, så skulle Inspektionen för vård och omsorg ha begärt en interimistisk återkallelse av hans legitimation med hänvisning till åtalet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 november 2023 17:46
Senast uppdaterad: 29 november 2023 17:47

AstraZeneca får klartecken för leveranser till Ryssland

IMG_6483

Foto: Shamash Oyal.

Läkemedelsföretaget AstraZeneca har beviljats undantag från exportsanktionerna mot Ryssland av Kommerskollegium. Beslutet, som motiveras av humanitära skäl, gör det möjligt för företaget att leverera mediciner och kemikalier till Ryssland, trots tidigare avslag på ansökningar.

I somras ansökte AstraZeneca om undantag från exportsanktionerna för att kunna skicka produkter till Ryssland, men ansökan avslogs då av Kommerskollegium. I en ny ansökan i oktober har företaget nu fått grönt ljus för handel med Ryssland.

Beslutet innebär att en rad leveranser av mediciner och kemikalier, av humanitära skäl, undantas från de pågående sanktionerna.

I sin ansökan till Kommerskollegium betonade AstraZeneca att de ser det som sin moraliska och humanitära skyldighet att säkerställa tillgången på sina viktiga läkemedel till patienter i alla länder med medicinska behov, inklusive Ryssland.

Kommerskollegium har meddelat att beslutet är giltigt tills vidare, med en initial giltighetsperiod på 6 månader. Samtidigt understryker de att beslutet kan omprövas och upphävas när som helst.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 november 2023 16:54
Senast uppdaterad: 29 november 2023 17:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors