Företag i fokus:

Telge bostäder chockhöjer hyror för Södertäljebor

2022_06_Telge-Sodertalje

Foto: Alexander Isa

Hyresgäster i Södertälje står inför en kraftig hyreshöjning i samband med att Telge Bostäder, stadens största hyresvärd, har yrkat på en höjning med 11,7 procent från och med 2024.

Telge Bostäder, som äger ungefär hälften av hyreslägenheterna i Södertälje, har i en nyligen inledd förhandling lagt fram ett yrkande på 11,7 procents hyreshöjning, vilket är mer än en fördubbling jämfört med de senaste årens höjningar på 3-5 procent i kommunen. Det berättar Hassan Jama, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen för Länstidningen.

Julkassen: Telgenytt i samarbete med St Afrems ortodoxa kyrka.

Hyresgästföreningen hade tidigare tecknat ett tvåårsavtal med Telge Bostäder, tillsammans med Nykvarnsbostäder, Rikshem, Ivarbo och Rygran inför 2022 och på vis förskonat hyresgästerna från de senaste årens stora hyreshöjningar, men det avtalet löper nu ut.

Maria Brunnström, hyresgäst hos Telge Bostäder i Södertälje, är kritisk till höjningen.

– Jag klarar mig ekonomiskt även fast jag får den här hyreshöjningen, men jag vet att det finns andra som får det jobbigt, säger hon till Telgenytt.

Maria berättar att hyreshöjningen bara är en i mängden av den senaste tidens prisökningar inom Telge Bostäder. Nyligen höjdes hyrorna i bolaget i mån till upprustningen av vinds- och källarförråd, nya sopkärl och renovering av tvättstugor.

– Någon tvättstuga har vi inte fått renoverad, men en hyreshöjning har vi ändå fått. De höjer hyrorna för oss hyresgäster utan att vi får vara med att tycka till, säger Maria Brunnström.

Förhandlingarna inför 2024 förväntas bli klara i mitten till slutet av november.

Telgenytt har sökt Telge Bostäder för kommentarer.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 december 2023 12:39

Tom Tit och WWF i nytt samarbete för barn och unga

9061cbdddf3d72d2_org

Pressbild: Tom tis

Ett av Sveriges största science centers, Tom Tits Experiment, inleder ett nytt samarbete med Världsnaturfonden WWF och deras satsning Pandaklubben. Genom samarbetet får Pandaklubbens medlemmar upp till 17 år gratis inträde till Tom Tit.

Enligt Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF, hoppas organisationen att samarbetet ska inspirera barn och unga att lära sig mer om naturvetenskap och innovation samtidigt som de bidrar till att skydda naturen.

– Vi är väldigt glada över vårt nya och spännande samarbete med Tom Tits Experiment. Genom Pandaklubben inspirerar vi barn och unga att lära sig om natur och miljö samtidigt som vi jobbar för en hållbar framtid, uppger hon i ett pressmeddelande.

Pandaklubben är WWFs satsning för barn och unga där medlemmarna får rabatterat inträde på olika natur- och djurbesöksmål. Varje ny medlem bidrar också till att ett nytt träd planteras på Borneo.

På Tom Tits Experiment kan besökare uppleva över 400 interaktiva experiment inom naturvetenskap och teknik.

– Det känns värdefullt att vara förmånspartner till Pandaklubben. Vi hoppas på ett långsiktigt samarbete och vi ser fram emot att välkomna alla pandaklubbmedlemmar till Tom Tits Experiment, säger Åsa Ribbing, marknadschef på Tom Tit.

Samarbetet börjar gälla från 2024.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 26 november 2023 22:18

MINGELBILDER v.47 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0029-4

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.46

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 27 november 2023 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors