Företag i fokus:

DEBATT: Kommunen ska inte bygga lyxkrog i Farstanäs

620F3BFF-BA54-463D-AC7A-1151186250D4

Joakim Granberg Realistpartiet. Foto: Privat.

Jag har tagit del av upphandlingen kring restaurang och servicehuset tilltänkt Farstanäs camping för ca 45 miljoner kronor, Alexander Rosenberg panikstoppade nyligen byggstarten genom att se till att bygglovet inte behandlades, det finns nämligen endast 15 miljoner kronor i budget för Farstanäs upprustning under 2024.  

Men entreprenören som vunnit upphandlingen har redan köpt in en hel del material som ligger på området, satt upp staket, hyrt in grävmaskin med mera av andra entreprenörer som nu står och tickar kostnader varje dag, helt klart är att entreprenören kommer att vilja ha ersättning för sina kostnader och förlorad intäkt. 

Det stora haveriet och skandalen är att projektet överhuvudtaget tilläts att gå så här långt, varför stoppades det inte tidigare? – Vet hjärnan inte vad handen gör?

”Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs”

Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs och beslutade att kommunen skulle bygga den? Satsningen är ren ekonomisk galenskap!

Kommunen har lagt ut miljoner på undersökningar kring hur krogen ska byggas på bästa sätt. Jag ser undersökningsunderlag ifrån Peab, KamTech, ADDAC arkitektur & möbler, Karla Arkitekter, Sweco, AFRY, Fire and risk Engeneering Nordic AB, Kåver & Melling byggkonstruktion och sedan Telge AB, Telge Fastigheter och samhällsbyggnadskontoret  – Allt detta för att bygga en restaurang med servicehus på en camping!

Servicehuset på 330 kvm med omklädningsrum, duschar och toaletter skulle kosta 15 miljoner. Restaurangen för ca 30 miljoner kr planerades ha 160 platser inomhus och 107 platser på uteserveringen, med en total yta på ca 500 kvm, det innebär en restaurang för ca 60 000 kr per kvm, det får man en rejäl lyxkrog för centralt i Stockholm.

”Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen” – Joakim Granberg, RP.

Frågan man måste ställa sig är – Skulle DU investera 30 miljoner kronor i att bygga en krog ute i Farstanäs? Svaret är givetvis nej! – Så varför ska kommunen/skattebetalarna det?

Jag undrar hur beställaren tänkt kring verksamhetens bärighet? Om nu någon gjort det?
Planen är ju en Åretrunt verksamhet trots brist på bra kollektivtrafik, det är 1,6 km till närmaste busshållplats.

Tror någon på allvar att folk en blåsig novemberkväll säger: Älskling, skall vi boka bord ute på Farstanäs ikväll? – Eller att företag lägger konferensmiddagar där under höst/vintern?
Svaret är givetvis NEJ och att detta endast är en väderberoende sommarrestaurang, inget annat!

Alexander Rosenberg nämner att han drivit restaurang, det har jag med och jag har till och med byggt om gamla Roxybiografen till nattklubb (Etage) runt millenniumskiftet, så vi båda förstår att en för hög hyra skrämmer bort entreprenörer. Alexander säger vidare att för att kommunen/bolagen ska få ihop affären så förväntas hyran landa på en dryg miljon/år, sanningen är nog närmare 1,5 miljoner och det är nog ungefär vad restaurangen kan förvänta sig att få ihop i vinst per år, man skulle inte hitta någon som vill driva restaurangen och därmed är det sannolikt att den samt även campingen stannat kvar i kommunens regi under överskådlig framtid, trots att alla vet att kommunen varken kan eller bör driva restauranger och campingplatser!

Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen och förverkligat sin dröm om att tillsammans med kommunen skapa Sveriges bästa camping!

Men nu får farsen fortsätta och vi får se vart det slutar, men en sak är säker – det är ni som får betala!

Joakim Granberg,
Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2023 18:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Kvinna fick för mycket i bidrag – Krävs på återbetalning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild Försäkringskassan

En kvinna i Södertälje har blivit skyldig att återbetala en större summa pengar till Försäkringskassan efter att ha mottagit för mycket i bidrag.

Försäkringskassan har utfärdat en återbetalningskrav till en kvinna född 1973 från Södertälje för att återkräva en överutbetalning. Detta efter en kontrollutredning som avslöjade arbetsinkomster under perioden personen mottog full sjukpenning.

Trots sjukskrivning från juni 2020, visade uppgifter från Skatteverket och arbetsgivaren att den försäkrade arbetat i en omfattning som inte stämde överens med heltids sjukpenning. Försäkringskassan bedömer att personen borde ha insett att ersättningen var felaktig, eftersom det fanns information om arbete och inkomster under den period sjukpenning betalades ut.

Som ett resultat av detta krävs nu återbetalning på totalt 163 443 kronor för tiden 24 januari till 10 december 2023.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 17:30
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 16:48

Scania stärker banden med MDU – finansierar ny professur

Scania

Foto: Alexander Isa

Scania intensifierar sitt samarbete med Mälardalens Universitet (MDU) genom att finansiera en professur i produktionsutveckling. – Vi ser detta som ett viktigt steg, säger Lars-Henrik Jörnving.

Som en ledande global leverantör av transportlösningar med ett omfattande närvaro i nästan 100 länder, förnyar Scania sitt engagemang för innovation och hållbarhet genom ett fördjupat samarbete med MDU. Genom att finansiera Monica Bellgrans professur i produktionsutveckling, stärker Scania forskning och utbildning inom hållbar produktion vid universitetet, och bidrar till utvecklingen av industrin i Mälardalen.

Lars-Henrik Jörnving, representant för Scania, betonar vikten av detta samarbete för både företaget och regionen. Initiativet är ett led i Scanias långsiktiga mål att främja hållbar produktion och innovation inom transportsektorn.

(Annonslänk)

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU, har en gedigen bakgrund inom området. Med erfarenhet från både KTH och Volvo CE, där hon inledde sin bana i Eskilstuna och blev adjungerad professor i produktionsutveckling, är Bellgran väl positionerad för att driva framåt universitetets satsningar på innovation.

– Den största delen av Scanias industriella verksamhet återfinns i Sverige, främst i Södertälje. Tillgång till duktiga ingenjörer och den senaste kunskapen inom hållbar produktion är avgörande. Professor Monica Bellgran har under lång tid spelat en avgörande roll för utvecklingen inom området och vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med henne nu som professor på MDU, säger Lars-Henrik Jörnving, vice president, Scania.

MDU ser det fördjupade samarbetet med Scania som en gyllene möjlighet att förstärka sitt bidrag till forskning och utbildning inom områden som är avgörande för en hållbar industriell utveckling. Genom Bellgrans ledarskap och Scanias stöd, är universitetet väl rustat för att bidra till den fortsatta utvecklingen av hållbar produktion, inte bara i Mälardalen utan även på en global nivå.

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU.
Foto: Mälardalens Universitet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 15:37
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 15:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors