Företag i fokus:

DEBATT: Kommunen ska inte bygga lyxkrog i Farstanäs

620F3BFF-BA54-463D-AC7A-1151186250D4

Joakim Granberg Realistpartiet. Foto: Privat.

Jag har tagit del av upphandlingen kring restaurang och servicehuset tilltänkt Farstanäs camping för ca 45 miljoner kronor, Alexander Rosenberg panikstoppade nyligen byggstarten genom att se till att bygglovet inte behandlades, det finns nämligen endast 15 miljoner kronor i budget för Farstanäs upprustning under 2024.  

Men entreprenören som vunnit upphandlingen har redan köpt in en hel del material som ligger på området, satt upp staket, hyrt in grävmaskin med mera av andra entreprenörer som nu står och tickar kostnader varje dag, helt klart är att entreprenören kommer att vilja ha ersättning för sina kostnader och förlorad intäkt. 

Det stora haveriet och skandalen är att projektet överhuvudtaget tilläts att gå så här långt, varför stoppades det inte tidigare? – Vet hjärnan inte vad handen gör?

”Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs”

Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs och beslutade att kommunen skulle bygga den? Satsningen är ren ekonomisk galenskap!

Kommunen har lagt ut miljoner på undersökningar kring hur krogen ska byggas på bästa sätt. Jag ser undersökningsunderlag ifrån Peab, KamTech, ADDAC arkitektur & möbler, Karla Arkitekter, Sweco, AFRY, Fire and risk Engeneering Nordic AB, Kåver & Melling byggkonstruktion och sedan Telge AB, Telge Fastigheter och samhällsbyggnadskontoret  – Allt detta för att bygga en restaurang med servicehus på en camping!

Servicehuset på 330 kvm med omklädningsrum, duschar och toaletter skulle kosta 15 miljoner. Restaurangen för ca 30 miljoner kr planerades ha 160 platser inomhus och 107 platser på uteserveringen, med en total yta på ca 500 kvm, det innebär en restaurang för ca 60 000 kr per kvm, det får man en rejäl lyxkrog för centralt i Stockholm.

”Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen” – Joakim Granberg, RP.

Frågan man måste ställa sig är – Skulle DU investera 30 miljoner kronor i att bygga en krog ute i Farstanäs? Svaret är givetvis nej! – Så varför ska kommunen/skattebetalarna det?

Jag undrar hur beställaren tänkt kring verksamhetens bärighet? Om nu någon gjort det?
Planen är ju en Åretrunt verksamhet trots brist på bra kollektivtrafik, det är 1,6 km till närmaste busshållplats.

Tror någon på allvar att folk en blåsig novemberkväll säger: Älskling, skall vi boka bord ute på Farstanäs ikväll? – Eller att företag lägger konferensmiddagar där under höst/vintern?
Svaret är givetvis NEJ och att detta endast är en väderberoende sommarrestaurang, inget annat!

Alexander Rosenberg nämner att han drivit restaurang, det har jag med och jag har till och med byggt om gamla Roxybiografen till nattklubb (Etage) runt millenniumskiftet, så vi båda förstår att en för hög hyra skrämmer bort entreprenörer. Alexander säger vidare att för att kommunen/bolagen ska få ihop affären så förväntas hyran landa på en dryg miljon/år, sanningen är nog närmare 1,5 miljoner och det är nog ungefär vad restaurangen kan förvänta sig att få ihop i vinst per år, man skulle inte hitta någon som vill driva restaurangen och därmed är det sannolikt att den samt även campingen stannat kvar i kommunens regi under överskådlig framtid, trots att alla vet att kommunen varken kan eller bör driva restauranger och campingplatser!

Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen och förverkligat sin dröm om att tillsammans med kommunen skapa Sveriges bästa camping!

Men nu får farsen fortsätta och vi får se vart det slutar, men en sak är säker – det är ni som får betala!

Joakim Granberg,
Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2023 18:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

SENASTE NYTT: Mordet i Flemingsberg – 20-åring begärd häktad

polis

Arkivbild

Fyra personer mördades i södra Stockholm på fem dagar i fjol, en av dem en tidigare Södertäljebo som sköts till döds i Flemingsberg. Nu har en 20-årig man, skriven i Södertälje, begärts häktad för inblandning.

En serien av dödsskjutningar i södra Stockholm nådde sin kulmen den 7 mars förra året, strax efter midnatt, då en man sköts till döds i en bostad i Flemingsberg. Polis och ambulans anlände till platsen efter larm om skottlossning. De fann en allvarligt skadad man som trots omedelbara sjukvårdsinsatser avled på sjukhus vid 01:30-tiden.

Offeret, en man i 30-årsåldern som var tidigare bosatt i Södertälje, träffades av flera skott, inklusive ett i huvudet. Han hittades livlös i bostadens hall. Denna händelse, som beskrivs som en ren avrättning, ägde rum medan ett barn befann sig i bostaden.

Efter en omfattande teknisk undersökning på brottsplatsen kunde polisen säkra viktiga spår. Den 17 mars greps en ung man, född 2002, misstänkt för inblandning i mordet. Åklagaren begärde häktning dagen efter. Ytterligare en misstänkt, en 17-årig pojke född 2005 och statslös, greps den 4 april misstänkt för mord eller medhjälp till mord.

Den senaste utvecklingen i utredningen innefattar en ytterligare misstänkt.
En 20-åring anhölls i sin frånvaro den 12 januari och greps fem dagar senare, onsdagen den 17 januari föregående vecka. Han har nu begärts häktad, misstänkt för medhjälp till mordet på den 30-årige mannen i Flemingsberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 17:50
Senast uppdaterad: 4 april 2024 10:48

Strömwall lämnar som SBBK:s klubbdirektör efter fyra år

IMG_8231

Strömwall i mitten, här i samband med kommunens prisutdelning av 5i12-priset. Foto: Alexander Isa

Efter fyra år vid rodret som klubbdirektör för SBBK, lämnar Johan Strömwall sin position. Strömwall ledde klubben genom både sportsliga och ekonomiska utmaningar.

Johan Strömwall, med en imponerande bakgrund som SSK-tränare, landslagsspelare i hockey, avslutar sin tid som klubbdirektör för SBBK. Under sina 86 A-landskamper deltog han i två hockey-VM och bidrog till ett VM-silver 1990. Hans karriär innefattar även framstående spel i Piteå HC och österrikiska Klagenfurter AC.

Strömwall anslöt sig till SBBK i januari 2020 och har lett klubben genom en period markerad av pandemins utmaningar. Trots ekonomiska svårigheter, med ett underskott på 800 000 kronor förra året, har han lyckats att bidra till klubbens utveckling och stärka dess varumärke. Under Strömwalls ledning har SBBK sett en ökning av antalet aktiva barn och ungdomar med över 60%, från cirka 600 till över 1000 medlemmar.

Strömwall har även arbetat för att förbättra klubbens lokala närvaro i Södertälje genom olika initiativ som Mötesplats Södertälje, Tjejmanifestationen och Stå upp för Södertälje. Hans bidrag till att sammanföra elitlagen under en enhetlig flagg och logga har ytterligare cementerat SBBK:s position i samhället. Medan han nu lämnar sin post, lämnar han ett varaktigt arv och en stark grund för klubbens fortsatta framgångar.

”Det är en ömsesidig uppfattning mellan Johan och SBBK att klubben befinner sig i ett läge där det är dags för någon annan att ta vid.”, skriver SBBK på sin hemsida.

– Sammanfattningsvis så behöver SBBK en annan profil på klubbdirektören nu i och med att vi har vuxit och har en elitsportchef och en marknadschef, då passar det nog bättre med en annan profil. Vi har kommit överens om det, säger Johan Strömwall till LT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 16:35
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 16:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors