Företag i fokus:

DEBATT: Kommunen ska inte bygga lyxkrog i Farstanäs

620F3BFF-BA54-463D-AC7A-1151186250D4

Joakim Granberg Realistpartiet. Foto: Privat.

Jag har tagit del av upphandlingen kring restaurang och servicehuset tilltänkt Farstanäs camping för ca 45 miljoner kronor, Alexander Rosenberg panikstoppade nyligen byggstarten genom att se till att bygglovet inte behandlades, det finns nämligen endast 15 miljoner kronor i budget för Farstanäs upprustning under 2024.  

Men entreprenören som vunnit upphandlingen har redan köpt in en hel del material som ligger på området, satt upp staket, hyrt in grävmaskin med mera av andra entreprenörer som nu står och tickar kostnader varje dag, helt klart är att entreprenören kommer att vilja ha ersättning för sina kostnader och förlorad intäkt. 

Det stora haveriet och skandalen är att projektet överhuvudtaget tilläts att gå så här långt, varför stoppades det inte tidigare? – Vet hjärnan inte vad handen gör?

”Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs”

Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs och beslutade att kommunen skulle bygga den? Satsningen är ren ekonomisk galenskap!

Kommunen har lagt ut miljoner på undersökningar kring hur krogen ska byggas på bästa sätt. Jag ser undersökningsunderlag ifrån Peab, KamTech, ADDAC arkitektur & möbler, Karla Arkitekter, Sweco, AFRY, Fire and risk Engeneering Nordic AB, Kåver & Melling byggkonstruktion och sedan Telge AB, Telge Fastigheter och samhällsbyggnadskontoret  – Allt detta för att bygga en restaurang med servicehus på en camping!

Servicehuset på 330 kvm med omklädningsrum, duschar och toaletter skulle kosta 15 miljoner. Restaurangen för ca 30 miljoner kr planerades ha 160 platser inomhus och 107 platser på uteserveringen, med en total yta på ca 500 kvm, det innebär en restaurang för ca 60 000 kr per kvm, det får man en rejäl lyxkrog för centralt i Stockholm.

”Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen” – Joakim Granberg, RP.

Frågan man måste ställa sig är – Skulle DU investera 30 miljoner kronor i att bygga en krog ute i Farstanäs? Svaret är givetvis nej! – Så varför ska kommunen/skattebetalarna det?

Jag undrar hur beställaren tänkt kring verksamhetens bärighet? Om nu någon gjort det?
Planen är ju en Åretrunt verksamhet trots brist på bra kollektivtrafik, det är 1,6 km till närmaste busshållplats.

Tror någon på allvar att folk en blåsig novemberkväll säger: Älskling, skall vi boka bord ute på Farstanäs ikväll? – Eller att företag lägger konferensmiddagar där under höst/vintern?
Svaret är givetvis NEJ och att detta endast är en väderberoende sommarrestaurang, inget annat!

Alexander Rosenberg nämner att han drivit restaurang, det har jag med och jag har till och med byggt om gamla Roxybiografen till nattklubb (Etage) runt millenniumskiftet, så vi båda förstår att en för hög hyra skrämmer bort entreprenörer. Alexander säger vidare att för att kommunen/bolagen ska få ihop affären så förväntas hyran landa på en dryg miljon/år, sanningen är nog närmare 1,5 miljoner och det är nog ungefär vad restaurangen kan förvänta sig att få ihop i vinst per år, man skulle inte hitta någon som vill driva restaurangen och därmed är det sannolikt att den samt även campingen stannat kvar i kommunens regi under överskådlig framtid, trots att alla vet att kommunen varken kan eller bör driva restauranger och campingplatser!

Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen och förverkligat sin dröm om att tillsammans med kommunen skapa Sveriges bästa camping!

Men nu får farsen fortsätta och vi får se vart det slutar, men en sak är säker – det är ni som får betala!

Joakim Granberg,
Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2023 18:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Södertälje kommun inleder nytt initiativ inom socialtjänsten

Dokument-skriva-avatal

Foto: Pexels

Södertälje kommun planerar att anställa peer supporters inom socialtjänsten och erbjuder i samband med detta en 5 veckors utbildning för intresserade.

I ett nytt initiativ för 2024 kommer Södertälje kommun att för första gången anställa peer supporters – personer som använder sina egna erfarenheter av återhämtning från psykisk ohälsa eller beroende för att stötta andra. Dessa individuella egenerfarna resurser kommer att spela en viktig roll i kommunens socialtjänstverksamheter, där de kan erbjuda unikt stöd och vägledning baserat på sina personliga erfarenheter.

För att kvalificera sig för dessa positioner krävs en specifik utbildning. Därför söker kommunen nu personer som är intresserade av att genomgå en 5 veckors utbildning, som startar redan vecka 10. Utbildningen, som kommer att äga rum delvis i Västerås och innehålla både teori och praktiska övningar, är helt kostnadsfri. Dock utgår ingen lön eller studiemedel under utbildningsperioden. Deltagarna kommer att få studiematerial och fika, samt bidrag för eventuella resekostnader.

För att bli godkänd i utbildningen krävs aktivt deltagande i alla pass. Efter avslutad och godkänd utbildning erhåller deltagarna ett certifikat som peer supporter. Detta certifikat är nödvändigt för att kunna söka de planerade anställningarna i Södertälje, även om det inte garanterar en anställning.

Utbildningen genomförs i samarbete mellan NSPH (Nationell samverkan för psykisk hälsa), Region Västmanland och Södertälje kommun. Detta initiativ markerar ett viktigt steg i att integrera personer med egen erfarenhet i stödarbetet inom psykisk hälsa och beroende, vilket är en värdefull resurs för både individer och samhället.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 20:44

SBBK förnyar truppen: Durham lämnar, Lawson ansluter

Antohony-Insta

Foto: Anthony Durham/SBBK

SBBK meddelade tidigare i januari att Anthony Durham lämnade för spel i Ungern, samtidigt som klubben nu välkomnar Adrien ”AJ” Lawson som nytt tillskott till laget.

SBBK har haft en händelserik start på året, med signifikanta förändringar i herrlagets uppställning. Anthony Durham, som anslöt till SBBK från Philadelphia i oktober 2023 och senast kom från spel i Rumänien, har nu lämnat klubben för att fortsätta sin karriär i den ungerska ligan. Durham, som är 190 cm lång, lämnade laget mitt i säsongen, precis före matchen mot BC Luleå.

Trots Durhams avfärd, har SBBK haft framgång på planen. Laget besegrade nyligen Umeå BSKT med imponerande siffrorna 113-80. Och goda nyheter fortsätter för SBBK, då klubben nu har presenterat sitt senaste nyförvärv: Adrien ”AJ” Lawson som Durhams ersättare.

Coach Sergi Brugué Garcia. Foto: Roland Osbeck

– Vi är glada att kunna meddela att Adrien Lawson kommer att spela för oss. Jag hade några bra samtal med honom innan vi fattade beslutet, säger coach Sergi Brugué Garcia om signeringen.

– Han är en atletisk spelare som kommer att passa riktigt bra i laget. Vi kommer att använda honom på många positioner och jag är säker på att han kommer att hjälpa oss att ge laget en extra dimension både i försvar och anfall. Jag ser fram emot att ha honom här hos oss, säger Garcia.

Lawson, en 26-årig guard från USA, kommer senast från spel i Finland med klubben Honka. Under sin tid i Honka gjorde Lawson ett starkt intryck genom att snitta 14,6 poäng, 3,7 assists och 5,7 returer per match. Hans ankomst till SBBK förväntas ge en ny dynamik till laget, både i försvar och anfall.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 januari 2024 14:21
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 14:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors