Företag i fokus:

DEBATT: Kommunen ska inte bygga lyxkrog i Farstanäs

620F3BFF-BA54-463D-AC7A-1151186250D4

Joakim Granberg Realistpartiet. Foto: Privat.

Jag har tagit del av upphandlingen kring restaurang och servicehuset tilltänkt Farstanäs camping för ca 45 miljoner kronor, Alexander Rosenberg panikstoppade nyligen byggstarten genom att se till att bygglovet inte behandlades, det finns nämligen endast 15 miljoner kronor i budget för Farstanäs upprustning under 2024.  

Men entreprenören som vunnit upphandlingen har redan köpt in en hel del material som ligger på området, satt upp staket, hyrt in grävmaskin med mera av andra entreprenörer som nu står och tickar kostnader varje dag, helt klart är att entreprenören kommer att vilja ha ersättning för sina kostnader och förlorad intäkt. 

Det stora haveriet och skandalen är att projektet överhuvudtaget tilläts att gå så här långt, varför stoppades det inte tidigare? – Vet hjärnan inte vad handen gör?

”Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs”

Vem trodde att en lyxkrog skulle bära sig ute i Farstanäs och beslutade att kommunen skulle bygga den? Satsningen är ren ekonomisk galenskap!

Kommunen har lagt ut miljoner på undersökningar kring hur krogen ska byggas på bästa sätt. Jag ser undersökningsunderlag ifrån Peab, KamTech, ADDAC arkitektur & möbler, Karla Arkitekter, Sweco, AFRY, Fire and risk Engeneering Nordic AB, Kåver & Melling byggkonstruktion och sedan Telge AB, Telge Fastigheter och samhällsbyggnadskontoret  – Allt detta för att bygga en restaurang med servicehus på en camping!

Servicehuset på 330 kvm med omklädningsrum, duschar och toaletter skulle kosta 15 miljoner. Restaurangen för ca 30 miljoner kr planerades ha 160 platser inomhus och 107 platser på uteserveringen, med en total yta på ca 500 kvm, det innebär en restaurang för ca 60 000 kr per kvm, det får man en rejäl lyxkrog för centralt i Stockholm.

”Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen” – Joakim Granberg, RP.

Frågan man måste ställa sig är – Skulle DU investera 30 miljoner kronor i att bygga en krog ute i Farstanäs? Svaret är givetvis nej! – Så varför ska kommunen/skattebetalarna det?

Jag undrar hur beställaren tänkt kring verksamhetens bärighet? Om nu någon gjort det?
Planen är ju en Åretrunt verksamhet trots brist på bra kollektivtrafik, det är 1,6 km till närmaste busshållplats.

Tror någon på allvar att folk en blåsig novemberkväll säger: Älskling, skall vi boka bord ute på Farstanäs ikväll? – Eller att företag lägger konferensmiddagar där under höst/vintern?
Svaret är givetvis NEJ och att detta endast är en väderberoende sommarrestaurang, inget annat!

Alexander Rosenberg nämner att han drivit restaurang, det har jag med och jag har till och med byggt om gamla Roxybiografen till nattklubb (Etage) runt millenniumskiftet, så vi båda förstår att en för hög hyra skrämmer bort entreprenörer. Alexander säger vidare att för att kommunen/bolagen ska få ihop affären så förväntas hyran landa på en dryg miljon/år, sanningen är nog närmare 1,5 miljoner och det är nog ungefär vad restaurangen kan förvänta sig att få ihop i vinst per år, man skulle inte hitta någon som vill driva restaurangen och därmed är det sannolikt att den samt även campingen stannat kvar i kommunens regi under överskådlig framtid, trots att alla vet att kommunen varken kan eller bör driva restauranger och campingplatser!

Med facit i hand så hade det nog varit bättre att låtit Pigge Werkelin fortsatt driva campingen och förverkligat sin dröm om att tillsammans med kommunen skapa Sveriges bästa camping!

Men nu får farsen fortsätta och vi får se vart det slutar, men en sak är säker – det är ni som får betala!

Joakim Granberg,
Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2023 18:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

INSÄNDARE: Vi vill börja skoldagen senare!

AFA6DB3C-0930-4D45-B5D0-82FE05FA0F83

Isabelle Sjödin, 11, och Victoria Kolli, 10. Foto: Privta

Vi är två barn på 10/11 årsåldern som vill börja skolan senare. Vi behöver mer sömn. I Finland börjar de nio och slutar klockan tre för att få mer sömn.

Sedan 2019 har barnen i Finland börjat från klockan nio till 15 alla dagar. Eftersom barn och tonåringar har ett annat sömnmönster än vuxna gör den senare skolstarten att de är mer utsövda och får lättare att koncentrera sig, är tanken enligt skolvärlden. Barn och tonåringar behöver mer sömn än vuxna, i genomsnitt 9-11 timmar per natt i åldern 6-12 år.

”Gynnar både undervisningen och familjepusslet”

I Finland har dem bättre resultat i skolan och vi tror det är för att dem börjar senare och får mer sömn på de sättet. Våra rutiner inom sömnen är att vi lägger oss 21.00-21.30 och somnar ungefär mellan 22.30 och 00.00 och vaknar klockan 07.00. Det blir inte så mycket sömn. 

Sömnforskare skriver i svenska YLE: En skoldag som alltid börjar tidigast klockan 9 skulle gynna både undervisningen och familjepusslet. Vi tycker att Skolverket borde tänka på det!

Victoria Kolli, 10 år
Isabelle Sjödin, 11 år

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 18:43
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Flydde till Libanon – döms nu till fängelse i Sverige

Pass

Foto: Alexander Isa/Pexels

En 26-årig man från Södertälje som varit gömd i Libanon i över två år har överlämnats till Sverige. Nu döms han till över 6 år i fängelse för grovt vapenbrott och narkotikabrott.

En känd gängkriminell som varit gömd i Libanon i över två år överlämnades till Sverige i början av december och åtalades efter årsskiftet. Han flydde från landet efter polisen misstänkt honom för att ha förvarat vapen, sprängmedel och narkotika i en lägenhet i under 2021.

I november 2021 sågs mannen lämna en lägenhetsport i Ronna och kort därefter hittade polisen en kastad nyckel som ledde dem till den lägenheten i samma port som mannen gick ut i från. Vid razzian i bostaden hittades bland annat över 2 kilo kokain, två pistoler, en Kalashnikov, elsprängkapslar och dynamitstavar.

Efter att polisen gjorde sin upptäckt i bostaden flydde både den 26-årige mannen och en 52-årig man som hyrde lägenheten i andra hand till Libanon och efterlystes internationellt av polisen. 52-åringen återvände några veckor senare till Sverige och greps på Arlanda, åtalades, men friades under sommaren 2022. Däremot har åklagaren överklagat den firande domen och kommer under våren att prövas av hovrätten.

Den yngre mannen förblev i Libanon i cirka två år innan han slutligen överlämnades till Sverige. 26-åringen, som sedan tidigare är känd för polisen och kopplas till det kriminella nätverket i Ronna, döms nu i tingsrätten till 6 år och fyra månaders fängelse trots sitt förnekande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 13:18
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors