Företag i fokus:

Nedsläpp: Björklöven – SSK

C2D2DC6B-9856-4271-A699-6E8151EF032D

Magnus Bogren snackar upp matchen mot Björklöven Foto: Shamash Oyal

SSK kommer från ytterligare en tung förlust när man i onsdags förlorade mot Brynäs med 1-4 i Scaniarinken. Det var första gången laget gick från en match på hemmaplan utan att ta poäng.

Den här veckan består av tre matcher för SSK, vilket man inte haft sedan början av oktober. Med tanke på hur tungt laget har det just nu kunde matcherna inte bli svårare, i alla fall om man ser var Brynäs och fredagens motståndare Björklöven huserar i tabellen.

Stundtals bra spel är en klen tröst när man bara mäktar med ett mål framåt som mot Brynäs senast.

-I fyrtio minuter tycker jag nästan vi är bättre än Brynäs även om de är farliga. I sista perioden tycker jag vi blir passiva, vi går ner oss och de kommer ut på ett sätt att vi inte fick tag på dem som vi fick i de två första perioderna, säger Magnus Bogren om matchen då vi får en pratstund med honom när han och laget sitter i bussen på väg upp till Umeå.

-Det handlar om att göra fler mål än motståndarna, vi släpper in för mycket mål och gör alldeles för lite. Det är inte det att vi inte skapar chanser men det är inte tillräckligt. Vi har lite oflyt också, har någon puck som studsar på mållinjen och lite utanför. Men vi kan inget annat än pusha killarna, få dem att slappna av och att jobba hårt.

Man får ingenting gratis i den här ligan, ännu mer påtagligt blir det när gruppen saknar det där lilla extra självförtroendet och inte får det att stämma i spelet fullt ut över 60 minuter. Det är lätt att spelarna börjar tänka för mycket istället för att på ett naturligt sätt göra det de är bra på.

-Vi behöver bli lite mer distinkta och gå mer på instinkt i offensiven, sedan måste vi givetvis täppa till spelet i egen zon, vilket såklart kommer bli viktigt i morgon också.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

-Det är ett skickligt lag vi möter, Björklöven är alltid bra på hemmaplan. De förlorade ju dessutom igår så de kommer säkert ut än mer taggade. Det är en tuff bortamatch men väldigt inspirerande att åka upp där och fördärva deras fredagskväll.

Jag tänkte på igår att Brynäs målvakt Anders Lindbäck släppte en hel del returer och känner att ni inte var tillräckligt heta att samla upp dem och på så sätt få något enkelt mål att få energi av.

-Det är en bra analys och det är också så vi ser det. Och även om de blockar en del skott tycke jag också att vi får igenom en del men där måste vi tävla mycket hårdare i det området. Det är inte så att de är mer fysiskt starka än vi är, man måste sticka in näsan, det gör ont att vara där. Där har vi definitivt något som vi behöver bli bättre.

Förutom skadefrånvaron på Veeti Vainio, hur är läget i truppen i övrigt?

-Alla är tillgängliga, får se imorgon hur vi formerar laget, det är inte riktigt bestämt ännu. Jag tycker att ”Ludde” (Ludvig Hedström) på backen gör det bra. Även Stelio Mattheos gör det piggt och bra. Det ska bli intressant att se men vi får se imorgon hur vi sätter ihop det.

-Vi har mycket folk och behöver alla men vi får se hur vi sätter upp det.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2023 19:30
Senast uppdaterad: 3 november 2023 07:30

”GÅ MOT ALS: En hyllning till Marianne Eldebrink

Eldebrink

Sofia Eldebrink, Marianne Eldebrink och Bitte Andersson. Foto: Privat.

Marianne Eldebrink, mamma till basketstjärnorna Frida och Elin Eldebrink, gick bort till följd av ALS. Nu hyllas hon av vännerna Bitte Andersson, Anne Johansson hennes samt hennes döttrar på hennes minnesdag genom att anordna en promenad till förmån för kampen mot sjukdomen ALS.

Bitte Andersson och Anne Johansson kommer att arrangera evenemanget ”GÅ MOT ALS” på Södertälje IP den 18/6. Detta initiativ är tillägnat deras vän Marianne Eldebrink, mamma till Elin och Frida i SBBK, som tragiskt avled i ALS för tre år sedan. Det är också en tid att reflektera över alla andra som påverkats av denna fruktansvärda sjukdom.

Marianne Eldebrink, även känd som ”Majsan”var en del av en framgångsrik idrottsfamilj i Södertälje. Hon var gift med spjutkastaren Kenth Eldebrink och tillsammans hade de barnen Elin och Frida, båda framstående spelare i basketlandslaget, samt dottern Sofia. Dessutom var Marianne själv en före detta svensk juniormästare i kulstötning.

Majsan samlad med sina döttrar en sista gång, den 13 juli 2018. Foto: Privat.

Hon följde med sina döttrar Elin och Frida på olika landslagsturneringar under de sista åren av sitt liv. Men den 13 juli 2018 valde hon att avsluta sin egen kamp genom att söka hjälp på en dödshjälpsklinik i Schweiz efter att hon hade levt med förlamningssjukdomen sedan 2001. En av hennes stora önskningar var att starta ”GÅ MOT ALS” i Södertälje, vilket vännen Bitte Andersson tillsammans med döttrarna tog tag i.

Innan Marianne gick bort, genomförde hon själv två promenader i Södertälje och lyckades samla in cirka 350.000 kr till forskningen om ALS.

De första åren arrangerades promenaden runt Scaniasjön, men på grund av coronapandemin har människor kunnat delta var de än befinner sig genom att bidra med en startavgift på 100 kr. I år kommer evenemanget att äga rum på Södertälje IP, som var Mariannes hemmabana när hon var aktiv kulstötare i Södertälje IF på 70-80-talet.

Stöd har även kommit från SBBK och SSK, som hjälper till med att marknadsföra evenemanget. Under promenaden kommer deltagarna att kunna njuta av en fikapaus utanför Täljehallen, där fikat säljs till självkostnadspris och intäkterna går till forskningen. ICA Maxi Vasa och In Cup har generöst bidragit med att ordna fikat till evenemanget.

Promenaden inleds klockan 11:30, söndagen den 18 juni, på Södertälje IP.

Sofia, Majsan och Bitte Andersson. Bilden tagen från första promenaden som arrangerades. Foto: Privat

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 13:11

Larm om lägenhetsbrand i Glasberga

Brandbild räddningstjänst

Arkivbild.

Räddningstjänsten fick in larm om en brand i ett flerbostadshus i Glasberga tidigt på fredagsmorgonen. Väl på plats möttes de av en balkongbrand.

Vid klockan 07:45 fick räddningstjänsten flera samtal om en brand i Glasberga. Enligt initiala uppgifter från SOS Alarm rörde det sig om en lägenhetsbrand på Carin Bååths väg/Glasbygatan. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen och konstaterade att det brann på en balkong i ett flerbostadshus.

– Elden var begränsad till balkongen och vi har varit där och släckt. Vi är inte längre kvar på platsen, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Tack vare snabbt ingripande kunde branden snabbt släckas och ingen större skada uppstod. Enligt Lt ska flera vittnen ha ingripit, och en man i en vit skåpbil stannade och började spruta vatten mot balkongen nedifrån.

Ytterligare information om brandorsaken är i nuläget oklart. Enligt räddningstjänstens ska ingen person ha kommit till skada i samband med fredagsmorgonens incident i Glasberga.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 07:59
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 08:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors