Företag i fokus:

Nedsläpp: Björklöven – SSK

C2D2DC6B-9856-4271-A699-6E8151EF032D

Magnus Bogren snackar upp matchen mot Björklöven Foto: Shamash Oyal

SSK kommer från ytterligare en tung förlust när man i onsdags förlorade mot Brynäs med 1-4 i Scaniarinken. Det var första gången laget gick från en match på hemmaplan utan att ta poäng.

Den här veckan består av tre matcher för SSK, vilket man inte haft sedan början av oktober. Med tanke på hur tungt laget har det just nu kunde matcherna inte bli svårare, i alla fall om man ser var Brynäs och fredagens motståndare Björklöven huserar i tabellen.

Stundtals bra spel är en klen tröst när man bara mäktar med ett mål framåt som mot Brynäs senast.

-I fyrtio minuter tycker jag nästan vi är bättre än Brynäs även om de är farliga. I sista perioden tycker jag vi blir passiva, vi går ner oss och de kommer ut på ett sätt att vi inte fick tag på dem som vi fick i de två första perioderna, säger Magnus Bogren om matchen då vi får en pratstund med honom när han och laget sitter i bussen på väg upp till Umeå.

-Det handlar om att göra fler mål än motståndarna, vi släpper in för mycket mål och gör alldeles för lite. Det är inte det att vi inte skapar chanser men det är inte tillräckligt. Vi har lite oflyt också, har någon puck som studsar på mållinjen och lite utanför. Men vi kan inget annat än pusha killarna, få dem att slappna av och att jobba hårt.

Man får ingenting gratis i den här ligan, ännu mer påtagligt blir det när gruppen saknar det där lilla extra självförtroendet och inte får det att stämma i spelet fullt ut över 60 minuter. Det är lätt att spelarna börjar tänka för mycket istället för att på ett naturligt sätt göra det de är bra på.

-Vi behöver bli lite mer distinkta och gå mer på instinkt i offensiven, sedan måste vi givetvis täppa till spelet i egen zon, vilket såklart kommer bli viktigt i morgon också.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

-Det är ett skickligt lag vi möter, Björklöven är alltid bra på hemmaplan. De förlorade ju dessutom igår så de kommer säkert ut än mer taggade. Det är en tuff bortamatch men väldigt inspirerande att åka upp där och fördärva deras fredagskväll.

Jag tänkte på igår att Brynäs målvakt Anders Lindbäck släppte en hel del returer och känner att ni inte var tillräckligt heta att samla upp dem och på så sätt få något enkelt mål att få energi av.

-Det är en bra analys och det är också så vi ser det. Och även om de blockar en del skott tycke jag också att vi får igenom en del men där måste vi tävla mycket hårdare i det området. Det är inte så att de är mer fysiskt starka än vi är, man måste sticka in näsan, det gör ont att vara där. Där har vi definitivt något som vi behöver bli bättre.

Förutom skadefrånvaron på Veeti Vainio, hur är läget i truppen i övrigt?

-Alla är tillgängliga, får se imorgon hur vi formerar laget, det är inte riktigt bestämt ännu. Jag tycker att ”Ludde” (Ludvig Hedström) på backen gör det bra. Även Stelio Mattheos gör det piggt och bra. Det ska bli intressant att se men vi får se imorgon hur vi sätter ihop det.

-Vi har mycket folk och behöver alla men vi får se hur vi sätter upp det.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2023 19:30
Senast uppdaterad: 3 november 2023 07:30

Trafikverket miljardsatsar – Södertälje kommun beviljas miljonbidrag

Pressbild: Trafikverket / Werner Nystrand

Pressbild: Trafikverket / Werner Nystrand

Trafikverket miljardsatsar för att fler ska få möjlighet att resa kollektivt och cykla i städer. Nu har Södertälje, samt fler andra kommuner, beviljas nytt stadsmiljöavtal med satsningar på cykel- och kollektivtrafikåtgärder.

I en förstudie från 2019 presenterades en plan för att utvidga stadskärnan från Södertälje C till Hertig Carls väg vid Polishuset. Genom att ombygga och förflytta Nyköpingsvägen något västerut kan området utvecklas med nya bostadskvarter och verksamheter. Visionen är att expandera stadskärnan och koppla samman centralstationen med staden.

Kommunen har även genomfört en fördjupad trafikutredning för att säkra framkomligheten för fordon, kollektivtrafik och gång- och cykeltrafikanter i området. Idag kom beskedet att Södertälje kommun beviljats 63 miljoner kronor för investeringar i cykel- och kollektivtrafikåtgärder på Nyköpingsvägen.

En gång per år kan kommuner och regioner ansöka om stöd från Trafikverket där de måste finansiera minst hälften av investeringen och genomföra egna åtgärder för att maximera effekten av satsningen.

(Annonslänk )

För att Södertälje skulle kunna beviljas bidraget krävde Trafikverket att kommunen genomför vissa motprestationer, såsom informationskampanjer under byggskedet, en vintercyklistkampanj, informationskampanjer om nya cykelbanor, en parkeringsstrategi för Södertälje, en mobilitetsstrategi och en trygghetsanalys för Södertälje station inom trafikförvaltningen.

– Det är positivt att fler och fler upptäcker stadsmiljöavtalen, eftersom åtgärderna bland annat har potential att bidra till minskade utsläpp och bättre luftkvalitet. Att skapa bättre möjligheter för cykel och kollektivtrafik i städerna skapar ett mer rättvist transportsystem, med tillgänglighet för fler, säger Linda Göransson, chef nationell samhällsplanering, Trafikverket.

Den totala summan för Trafikverkets medfinansiering via stadsmiljöavtal i denna omgång är 994,5 miljoner kronor.

Nu har Trafikverket beviljat Södertälje ett stöd för kollektivtrafik- och cykelåtgärder på Nyköpingsvägen. Kostnaden för dessa åtgärder beräknas uppgå till 125 miljoner kronor, och kommunen har fått beviljat stöd på 63 miljoner kronor fram till år 2027.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 02:50
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:51

BILDEXTRA: Här firar Bergvik 60 år

DSC_0011

Foto: Alexander Isa

Under lördagen firade Bergvik sitt imponerande 60-årsjubileum med en välbesökt tillställning som pågick från klockan 11 till 15:00. Det bjöds på en rad spännande aktiviteter och möjlighet att träffa lokala företrädare.

Bergvik fyllde hela 60 år och det skulle självklart firas ordentligt. Under den soliga lördagen bjöd området in till en festlig tillställning som lockade besökare i alla åldrar.

Bland annat var Bokbussen på plats för att erbjuda möjligheten att låna och läsa något spännande under sommaren. Barnen hade fullt upp med roliga aktiviteter som fiskdamm, hoppborg och en spännande tipspromenad med chans att vinna fina priser. Dessutom hade man chansen att träffa representanter från Telge Bostäder och Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn för att diskutera viktiga ärenden och få information.

För de som blev hungriga fanns det möjlighet att avnjuta färska och smakrika hamburgare från den omtyckta Berdman Burgers och Aleksandar Leskinens vid stekplattan, som serverade sina läckra kreationer under hela evenemanget. Och för att stilla sötsuget bjöds det självklart på fika till alla besökare.

Läs även: – Atze förverkligade sin dröm – Nu rullar familjen fram succén

Bokbussen på plats. Anna Palm Kåberg och Martin Ahlman från Södertäljes stadsbiblotek. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 18:12
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors