Företag i fokus:

Nedsläpp: Björklöven – SSK

C2D2DC6B-9856-4271-A699-6E8151EF032D

Magnus Bogren snackar upp matchen mot Björklöven Foto: Shamash Oyal

SSK kommer från ytterligare en tung förlust när man i onsdags förlorade mot Brynäs med 1-4 i Scaniarinken. Det var första gången laget gick från en match på hemmaplan utan att ta poäng.

Den här veckan består av tre matcher för SSK, vilket man inte haft sedan början av oktober. Med tanke på hur tungt laget har det just nu kunde matcherna inte bli svårare, i alla fall om man ser var Brynäs och fredagens motståndare Björklöven huserar i tabellen.

Stundtals bra spel är en klen tröst när man bara mäktar med ett mål framåt som mot Brynäs senast.

-I fyrtio minuter tycker jag nästan vi är bättre än Brynäs även om de är farliga. I sista perioden tycker jag vi blir passiva, vi går ner oss och de kommer ut på ett sätt att vi inte fick tag på dem som vi fick i de två första perioderna, säger Magnus Bogren om matchen då vi får en pratstund med honom när han och laget sitter i bussen på väg upp till Umeå.

-Det handlar om att göra fler mål än motståndarna, vi släpper in för mycket mål och gör alldeles för lite. Det är inte det att vi inte skapar chanser men det är inte tillräckligt. Vi har lite oflyt också, har någon puck som studsar på mållinjen och lite utanför. Men vi kan inget annat än pusha killarna, få dem att slappna av och att jobba hårt.

Man får ingenting gratis i den här ligan, ännu mer påtagligt blir det när gruppen saknar det där lilla extra självförtroendet och inte får det att stämma i spelet fullt ut över 60 minuter. Det är lätt att spelarna börjar tänka för mycket istället för att på ett naturligt sätt göra det de är bra på.

-Vi behöver bli lite mer distinkta och gå mer på instinkt i offensiven, sedan måste vi givetvis täppa till spelet i egen zon, vilket såklart kommer bli viktigt i morgon också.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

-Det är ett skickligt lag vi möter, Björklöven är alltid bra på hemmaplan. De förlorade ju dessutom igår så de kommer säkert ut än mer taggade. Det är en tuff bortamatch men väldigt inspirerande att åka upp där och fördärva deras fredagskväll.

Jag tänkte på igår att Brynäs målvakt Anders Lindbäck släppte en hel del returer och känner att ni inte var tillräckligt heta att samla upp dem och på så sätt få något enkelt mål att få energi av.

-Det är en bra analys och det är också så vi ser det. Och även om de blockar en del skott tycke jag också att vi får igenom en del men där måste vi tävla mycket hårdare i det området. Det är inte så att de är mer fysiskt starka än vi är, man måste sticka in näsan, det gör ont att vara där. Där har vi definitivt något som vi behöver bli bättre.

Förutom skadefrånvaron på Veeti Vainio, hur är läget i truppen i övrigt?

-Alla är tillgängliga, får se imorgon hur vi formerar laget, det är inte riktigt bestämt ännu. Jag tycker att ”Ludde” (Ludvig Hedström) på backen gör det bra. Även Stelio Mattheos gör det piggt och bra. Det ska bli intressant att se men vi får se imorgon hur vi sätter ihop det.

-Vi har mycket folk och behöver alla men vi får se hur vi sätter upp det.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2023 19:30
Senast uppdaterad: 3 november 2023 07:30

SENASTE NYTT: Systembolaget i Weda har öppnat sina dörrar

Systembolaget

Foto: Alexander Isa

På fredagen öppnades ett nytt Systembolag i Weda, vilket har uppfyllt det länge efterfrågade behovet från Södertäljeborna.

Ett nytt Systembolag på östra sidan av staden för att betjäna områden som bland annat Brunnsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg har länge vart ett önskemål från Södertäljeborna.

Planerna på att etablera en tredje Systembolagsbutik i Södertälje har funnits i flera år. Redan år 2021 kunde Systembolagets pressavdelning bekräfta för Telgenytt att de sökte efter lämpliga lokaler för att öppna en ny butik. I augusti 2022 kunde Systembolaget även bekräfta att de hittade lokal och var på gång. Sedan dess har de arbetat intensivt med att renovera och förbereda den nya butikslokalen inför dagens öppning.

Det nya Systembolaget kommer att vara beläget i större delen av den gamla Joberlokalen och sträcker sig över en yta cirka tusen kvadratmeter.

Det nya systembolaget ger invånarna på östra sidan av Södertälje ett närmare och mer tillgängligt alternativ för sina inköp av alkoholhaltiga drycker.

Systembolaget i Weda. Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 17:43
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 17:58

Realistpartiet: När illviljan går före folkviljan! 

Granberg

Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg

När jag (Joakim Granberg) engagerade mig i politiken 2014 och tillsammans med vänner startade upp Södertäljes lokalparti – Realistpartiet så måste jag erkänna att jag var naiv, jag trodde att nära på alla som håller på med politik faktiskt ville invånarnas bästa och att det mesta handlar om att vi har olika ingångar och idéer om hur samhällsproblem ska lösas, men att vi i grunden var överens om att det är att representera och tjäna medborgarna som är vår uppgift! 

Glad i hågen kastade jag mig in i politiken och lade fram mängder med förslag som jag trodde skulle förbättra medborgarnas vardag och jag är den förste att erkänna att som nybörjare så la vi inte alltid så genomtänka förslag (motioner) även om avsikten var god.
Genom åren så lär man sig och idag försöker vi inom partiet lägga förslag som är bra för samhället som helhet och dessutom är både praktiskt och ekonomiskt genomförbara.  

Men tyvärr så har insikten sjunkit in att det spelar ingen roll hur bra och genomförbara förslag vi än lägger, den styrande majoriteten säger alltid nej till våra förslag även om de går i linje med folkviljan och deras egen politik, det viktigaste är att alltid säga NEJ till våra förslag!

”Nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är”

Någon sa till mig att i grundkursen för socialdemokrater så lär man ut att man ALLTID skall säga nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är, börjar tro på detta.

Under våra snart nio år så har man sagt nej till ALLA förslag som kommer ifrån oss och övrig opposition!
Efter valet 2022 under de ca tre veckor vi var med som stödparti till ett M, KD och L styre så pratade vi och den nya ledningen om att vi minsann skulle vara annorlunda, vi skulle släppa igenom bra förslag även om de kom ifrån oppositionen.

Men så vände det och M gick ihop med S och MP.

(Annonslänk)

För att M skulle låta S behålla makten så skrevs ett avtal dem emellan, moderaterna fick igenom några krav, men uppenbart är att Moderaterna även skrivit under på Socialdemokraternas ”Bommersvik doktrin” om att fortsatt säga nej till allt från oppositionen oavsett vad folkviljan säger. 

Ett tydligt bevis på detta är det senaste mötet i Mölnbo-Vårdinge kommundelsnämnd, Realistpartiet har lagt två förslag, dels om en offentlig wc med vattenpost intill Mölnbo C som behövs för att Sörmlands leden passerar där, folk vill gå på toaletten och fylla på sina vattendunkar, det gör man nu på Abbes Pizzeria som tvingas bli en servicestation mot sin vilja. Vi föreslog även ett vård, omsorg och äldreboende i kommundelen, vår Bo Folcker har samlat nära 800 namnunderskrifter i kommundelen, motsvarande över halva befolkningen har skrivit under på att de VILL ha boendet!  

”Som folkvald skall man tjäna folket, det skall gå före partiprestige”

När dessa två punkter togs upp på mötet så var V, KD, SD, L och C positiva till RP:s förslag, men de styrande partierna S, M och MP röstade NEJ – Så förslagen gick inte igenom!  

Som folkvald skall man tjäna folket och representera folkviljan och göra det bästa man kan för folket, det skall gå före partiprestige! 

Men för S, MP och numera även M är det viktigare att konsekvent säga NEJ till Realistpartiets alla förslag även om ett nej går helt emot folkviljan, målet är att alltid säga nej till alla förslag som inte kommer ifrån en själv.  Ett solklart svek mot väljarna och demokratin!

Realistpartiet kommer att fortsätta kämpa för folket, och försätta säga JA till bra förslag, oavsett vilket parti som lägger dem! 

Realistpartiets fullmäktigegrupp 

Joakim Granberg
Lars Göran Jonsson
Simon Isso
Marcus Haavisto
Anna Furberg

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 10:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors