Företag i fokus:

Jonsson klev fram och säkrade bonuspoängen för NIF

397879424_2635742813251894_1914354845598455575_n

Foto: RG Foto-media

Nykvarn såg ut att få med sig 3 poäng men tappade ledningen i den sista perioden.

Inledningen av matchen förväntades vara en jämn tillställning, och hemmapubliken fick äntligen se Kevin Rigogiannis och Niklas Ohlström på planen efter deras skadefrånvaro. Det var dock bortalaget som först bröt nollan i matchen genom Melker Hemmingberg, som sköt ett skott som överraskade Lucas Orrmo i hemmakassen. Hemmingberg, som var den främste poänggöraren för Jönköping under den föregående säsongen, visade återigen sin förmåga att påverka matchens utgång.

Perioden präglades av ett växlande spel med hög press från båda lagen. När Jönköping fick möjlighet, satsade de på aggressivt försvarsspel mot Nykvarns backlinje. Detta gynnade dock Nykvarn, eftersom de verkade trivas med att spela sig ur sådana situationer. Spelet öppnades upp när Nykvarn tog sig förbi pressen, och hemmalaget fick flera chanser att hota.

Några minuter efter att Jönköping tagit ledningen, kunde Liam Arvidsson enkelt sätta in bollen bakom Jönköpings Emil Ödman när Karljohan Ahlroth snappade upp bollen och serverade Arvidsson som stod helt fri på bortre stolpen.
1–1 var ett faktum och Nykvarn började se mer bekväma ut i spelet.

Några minuter senare var det återigen publikfavoriten Kevin Rigogiannis som trädde fram och pricksköt in 2–1 bakom Ödmans vänstra kryss.

Kevin Rigogiannis var tillbaka och slog till direkt i den första perioden för att ge Nykvarn ledningen. Foto: Roland Osbeck.

NIF agerade tryggt och säkert både med och utan bollen. Deras stabila försvarsspel, särskilt efter 0–1-målet, gjorde det svårt för Jönköping att få utdelning. Tillsammans med en formstark Lucas Orrmo, som hade marginalerna på sin sida med två ramträffar under den första perioden, kunde de hålla ställningen.

Ställningen stod sig perioden ut.

I den andra perioden var det ett ställningskrig, där Jönköping fortsatte att sätta hög press och försökte gå rakare på mål. Det visade sig dock vara en utmaning för gästerna, då deras aggressiva press i stort sett gick Nykvarns väg.

Hemmalagets backar, Daniel Johansson och Gustaf Sandberg, var synnerligen effektiva på planen och utförde flera imponerande prestationer. Särskilt Daniel Johansson var en nyckelspelare, som i en kontring lyckades få bollen av en slump och sedan skickade en perfekt passning till Karljohan Ahlroth, som utökade ledningen till 3–1 mitt i den andra perioden.

Jönköping försökte vid några tillfällen under matchen skapa längre anfall mot Nykvarn och visade viss potential att reducera gapet i målprotokollet. Backen Hannes Nyström försökte med ett par skott från sin defensiva position, men dessa försök gav ingen utdelning.

I den tredje perioden fortsatte spelet i samma stil som den andra, och Jönköping kämpade desperat för att återfå greppet om matchen. Laget visade på intensitet och skapade flera målchanser, men Nykvarn lyckades hålla emot. Det uppstod några nervkittlande minuter där hemmalaget riskerade att hamna i underläge, men de höll emot och behöll sin ledning.

Gustaf Sanberg har växer i sitt spel och roll. Med sitt aggressiva spel gjorde han det svårt för Jönköping att komma till avslut. Foto: Roland Osbeck.

Först ut var det Melker Hemmingberg som reducerade till 3–2 på ett smått nonchalant sätt, när han elegant lirkade bollen förbi Orrmo via första stolpen, trots att Orrmo verkade vara förberedd på ett avslut mot den bortre stolpen. Lite mindre än två minuter senare skulle Hemmingberg slå till igen, då Nykvarn hamnade någon sekund efter i markeringen, och Hemmingberg dök upp i slottet för att avlossa ett otagbart hårt skott. Plötsligt var ställningen 3–3. Det går snabbt i innebandy för bara en minut senare drog hemmalagets Niklas Ohlström på sig en tvåminutersutvisning för slag, vilket gav gästerna en utmärkt möjlighet att återta ledningen.

Nykvarn, som tidigare haft problem med sitt special teams under SSL-omgångarna, visade nu upp en imponerande styrka och stängde effektivt igen sitt försvar. Lucas Orrmo gjorde viktiga räddningar under utvisningen.

Hemmalaget klarade av att hantera utvisningen, men det dröjde inte länge innan Jönköpings Joel Nyström fick en plats på utvisningsbänken. Det gav Nykvarn ännu en chans att återta ledningen, men även denna gång visade gästerna upp en stark boxplay-försvarsspel.

I matchens slutminuter ville inget av lagen göra några misstag, och båda var försiktiga. Nykvarn var dock det laget som försökte gå för segern på slutet, men resultatet förblev oförändrat efter 60 minuters spel, och förlängning väntade.

Hampus Ahren briljerade med sitt spel matchen igenom och ser ut att älska att spela 4 mot 4. Foto: Roland Osbeck.

Det dröjer inte ens en minut innan Hampus Ahren tar saken i egna händer i 4 mot 4-spelet. Han tar sig förbi två Jönköpingsspelare och försöker gå på eget avslut, en händelse som kommer att diskuteras flitigt efter matchen. Domaren dömer straff till förmån för hemmalaget, och gästerna protesterar. Det är ingen helt självklar straff, åtminstone inte enligt vad publiken och TV-tittarna kan se, men domaren har den bästa vyn och Markus Jonsson kliver fram till mittplanen, redo att ta straffen

Markus Jonsson, som nyligen satte en straff mot AIK i Furuborghallen, får nu en ny chans. Han kliver fram och skjuter säkert bollen upp i det högra krysset bakom Ödman.

Det ger hemmalaget bonuspoängen och möjlighet till en välbehövlig vila. För Hampus Ahren väntar Euro Floorball Tour med det svenska landslaget.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 november 2023 15:51
Senast uppdaterad: 3 november 2023 15:51

Scania bygger stor testbana för elfordon i Södertälje

77594E63-346B-4D06-A2A3-D40B18E0ABC1

Illustration/Bild: Scania Industrial Maintenance AB / Ioannis Strantzalis, PEAB

Scania ska bygga en ny testbana för autonoma och elektrifierade fordon. Ett uppdrag som tilldeltas PEAB och omfattar en yta på 850.000 kvadratmeter.

På en omfattande yta om 85 hektar kommer Peab att bygga vägar och infrastruktur som möjliggör utveckling och provkörning av elektrifierade och autonoma fordon. Kontraktssumman för uppdraget uppgår till 730 miljoner kronor.

– Det är hedrande att få vara med och bygga Scanias nya testbana som ju är en viktig utveckling för hållbara transportlösningar. Jag tror att vi kommer att ha stor nytta av vår tidigare erfarenhet från liknande projekt och vi ser fram emot att starta arbetena på platsen, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. 

Projektet inkluderar anläggandet av en tre kilometer lång rundbana med kurvor i olika svårighetsgrader, samt en plattramsbro för enkel tillgång till området. Dessutom kommer cirka tio kilometer testbanor att anläggas, tillsammans med en omfattande broms- och manöverbana.

Byggstart för detta totalentreprenadprojekt är planerad att äga rum hösten 2023, med förväntad färdigställande år 2026. Ordern för detta projekt kommer att registreras under det andra kvartalet 2023.

Illustration: Scania Industrial Maintenance AB

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2023 08:30
Senast uppdaterad: 10 augusti 2023 00:02

AstraZeneca ingår avtal med Europas största leverantör

Astra

Per Alfredsson, vd AstraZeneca. Foto: Cc / AstraZeneca

AstraZeneca och Statkraft, Europas största leverantör inom förnybar energi, har undertecknat ett avtal om vindkraftsleveranser för att öka den förnybara elen i Sverige.

– Ska vi lyckas bromsa klimatförändringarna måste vi samarbeta mellan olika sektorer och tänka utanför vår egen verksamhet. Här ser vi en möjlighet att bidra till att andelen förnybar energi ökar i samhället, säger Per Alfredsson, vd för AstraZeneca, i ett pressmeddelande.

AstraZeneca kommer köpa 200 gigawattimmar per år i tio år, motsvarande 80 procent av elbehovet för företagets forskningsanläggning i Göteborg och tillverkningsanläggning i Södertälje.

Bolaget har sedan flera år tillbaka använt 100 procent certifierad förnybar el. Genom Statkraftsavtalet kommer AstraZeneca öka tillgången på förnybar energi i sina samhällen. Vindkraftsparkerna i Strömstad och Årjäng, i samma område som anläggningarna, ägs av Rabbalshede Kraft och kommer drivas av dem.

– Detta avtal bekräftar Statkrafts roll som en ledande leverantör av förnybar energi till industri i Norden och vår ambition att vara en ledande marknadsintegrator i energisystemet, säger Hallvard Granheim, Executive Vice President Markets på Statkraft.

Globalt strävar AstraZeneca efter att halvera värdekedjans klimatpåverkan fram till 2030 och minska med 90 procent fram till 2045.

Läs även: – Södertäljesonen blir ny VD för AstraZeneca i Sverige

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2023 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors