Företag i fokus:

Trots SSK:s tuffa säsongsinledning – ordförande Onstrand manar till lugn

Peter Ontstrand

Peter Onstrand, styrelseordförande SSK. Privat bild

Det blev visserligen vinst mot Östersund igår. Men av reaktionerna att döma på exempelvis sociala medier finns det en del supportrar som inte är alls nöjda med vad A-laget presterat hittills. I tidigare intervjuer som man kunnat ta del av här på Telgenytt har man kunnat läsa om att spelare och ledare inte heller är nöjda med den poängskörden laget haft så här långt.

På Södertälje Sportklubbs årsmöte i juni omvaldes Peter Onstrand som ordförande för klubben, liksom många andra hade han högt ställda förväntningar på årets A-lagstrupp.

– Givetvis är starten på säsongen för herrarna inte efter förväntan o förhoppningar och vi alla är på olika sätt involverade i hur vi bäst ska komma till rätta med situationen, säger Onstrand i en kommentar till Telgenytt.

Hur går dialogen i styrelsen om läget just nu?

– Tillsammans med Sporten har vi en löpande dialog kring utvecklingen och olika scenarier. Givetvis kommer vi att försöka skapa dom bästa förutsättningar vi kan ge för att uppnå våra mål samtidigt så ska vi i styrelsen inte bidra till att skapa en ytterligare stress i systemet. Det riskerar då mer att göra saken ännu sämre.

Snacket har satt i gång i media och supporterled, som det alltid gör när resultaten inte infriar förväntningarna att det bör göras förändringar i både tränarstaben och spelartruppen. Att det skulle vara förändringar på gång på tränarsidan är inget som är aktuellt i dagsläget om man tolkar Onstrand rätt:

– Det gäller även för tränarna o ledarstaben. Hur kan vi ge dom bäst förutsättningar att få skutan i rätt riktning? Vi har våra idéer o tankar även där. Uppehållet kommer därför lägligt för en omstart för alla.

Telgenytt har bett Onstrand att utveckla vad det innebär mer konkret men har i nuläget inte fått någon ytterligare respons.

– Med full kraft o support ska vi ge oss förutsättningarna att vända på det här. Förhoppningsvis får vi hjälp o stöd i detta även från våra fantastiska fans o partners, avslutar SSK:s ordförande när vi kontaktar honom.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 november 2023 16:48
Senast uppdaterad: 6 november 2023 19:20

Efter sprängning i Ronna – Sis-anställd går inte att nå

Ronna

Foto: Shamash Oyal

Under början av augusti ägde rum en explosion där en lägenhetsdörr förstördes i Ronna. Personen som misstänks vara måltavlan är anställd vid Sis och arbetar på Tysslinge. Nu har Sis lämnat in en rapport till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har lyckats få kontakt med den anställda.

Den var efter midnatt, den 2 augusti, som en lägenhetsdörr spränges av en kraftig anordning och orsakade stora skador.  En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Sprängningen ska vara riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-Tysslinge och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

Efter incidenten har arbetsgivaren försökt nå den anställde utan framgång. Nu har Sis gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket baserat på uppgifter som har rapporterats i media och som inte har kunnat bekräftas av den anställde.

– Arbetsgivaren har inte kunnat få kontakt med berörd medarbetare trots flera regelbundna försök, skriver Sis i anmälan till Arbetsmiljöverken.

Läs även: – Explosion i flerfamiljshus i Geneta – Två till sjukhus

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 19:22

Pålningsarbetet vid Maren tar längre tid än planerat

EAFE39FC-C0B4-49C4-B59B-16B33A24D131

Foto: Alexander Isa

I juni påbörjades pålningsarbetet vid Marenplan för det kommande hotellet, men nu rapporterar Sveriges Radio att arbetet tar längre tid än ursprungligen planerat.

– Det har skett lite på sommaren som gjort att vi inte fått ner exakt så många pålar som vi hade tänkt, säger projektledaren, Anders Braun, till SR.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som ska inkludera ett nytt hotell och flera restauranger. Byggnaden förväntas vara färdigställd under 2025. I samband med byggprojektet hörs ett bankande ljud från betongpålar som hamras ned i marken, hela 30 meter djupt. Sammanlagt kommer 420 pålar att slås ned.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att resa sig till cirka 16 våningar höjd. Dock har pålningsarbetet, som ursprungligen planerades att pågå till ungefär den 18 augusti, nu förväntats ta längre tid.

– Vi har ett ungefärligt 50-tal kvar. Det är svårt att säga exakt dag. Vi siktade på den 18:e, men vi tror inte att vi är helt klara på fredag. Veckan därpå är vi klara, säger Braun till SR.

När denna fas är avklarad kommer grundläggningen att påbörjas, och den beräknas pågå fram till årsskiftet.

Läs även: – Här är restaurangerna som etableras vid Maren

50-tal pålar kvar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors