Företag i fokus:

JO dömer Södertälje kommun för olagliga kontroller

Boel G

Myndigheten dömer Södertälje kommun för olagliga kontroller. Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S). Foto: Shamash Oyal.

Södertälje kommun får skarp kritik från Justitieombudsmannen, JO, för kontroller av anställda och skriver i ett pressmeddelande att kommunen bryter mot lagen. – Upplägget ger intrycket att kommunen vill begränsa insynen i förfarandet, säger Per Lennerbrant, vid JO, tidigare domare och lagman.

JO Per Lennerbrant riktar i dag allvarlig kritik mot Kommunstyrelsen i Södertälje kommun för att utan stöd i lag kontrollera om kommunanställda gjort sig skyldiga till brott. Enligt JO står kontrollerna i strid mot regeringsformens skydd för den personliga integriteten och Europakonventionens skydd för privatlivet. 

– Kommunens kontroller är inte lagliga. Kommunens agerande är mycket anmärkningsvärt. Upplägget ger intrycket att kommunen vill begränsa insynen i förfarandet, säger JO Per Lennerbrant.

Boel Godner och Elof Hansjons (S) initiativ till bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda bröt mot lagen. Det avslöjade SVT Nyheter Södertälje.

JO:s granskning inleddes efter att det kommit in klagomål till JO mot Södertälje kommun. Det kom fram att kommunen löpande kontrollerar om de ca 7 000 anställda gjort sig skyldiga till sexualbrott, narkotikabrott, våldsbrott eller ekonomisk brottslighet. Ett externt företag genomför kontrollerna på uppdrag av kommunen genom sökningar i en databas med handlingar från domstolar och myndigheter. Kommunen lämnar ut personnummer för de personer som ska kontrolleras till företaget.

Enligt JO utgör kontrollerna, som görs utan samtycke, ett betydande ingrepp i den personliga integriteten. Något stöd i lag för kontrollerna finns inte. Kontrollerna strider mot skyddet för den personliga integriteten och privatlivet i regeringsformen respektive Europakonventionen.

Södertälje kommun motiverar kontrollerna med en önskan om att motverka grov organiserad brottslighet i kommunkoncernen.

– Jag ifrågasätter inte kommunens ambition att komma till rätta med organiserad brottslighet i kommunkoncernen. Åtgärderna måste dock ha stöd i rättsordningen och stämma överens med grundläggande bestämmelser till skydd för personlig integritet och privatliv, säger Per Lennerbrant.

”Kommunens kontroller är inte lagliga” – Justitieombudsmannen, Per Lennerbrant.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2023 17:15
Senast uppdaterad: 7 november 2023 17:15

Lion Bar sprider julglädje med gratis mat på julafton

Yasar-Bisse-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Julkassen med Telgenytt fortsätter att sätta avtryck i Södertälje. Julkänslan börja sakta men säkert infinna sig, men för en del är det en ensam högtid som väntar. Därför bjuder Lion Bar in till gratis lunch på julafton.

Under midsommar bjöd vi alla behövande på mat och planerade redan då att göra något liknande under julen. Så när Telgenytt presenterade ”Julkassen” kände vi att vi mer än gärna ville bidra i form av julmat till behövande under julafton, säger Yasar Bisse, ägare av Lion Bar i Södertälje.

I ett hjärtligt försök att sprida glädje och gemenskap under denna högtid, öppnar Lion Bar i Södertälje sina dörrar för de som behöver det mest. Med en generös gest välkomnar restaurangen alla till en högtid fylld med gemenskap och erbjuder gratis mat på julafton, den 24 december, mellan 15 till 16:00.

Denna tradition av generositet är inte ny för Lion Bar. Redan i somras, under midsommar, bjöd de in de som saknade sällskap och resurser för en festlig måltid. Denna jul upprepar de sin värdefulla insats. Restaurangägaren betonar vikten av att ge tillbaka till samhället, särskilt under högtider som julen som ofta präglas av samvaro och glädje.

– Det är en väldigt svår tid vi befinner oss i just nu. Räntorna är skyhöga, matpriserna har skjutit i höjden, ja, allt har blivit dyrare. Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon, säger ägaren av Lion Bar.

Vad kommer ni bjuda på för mat?

– Det blir en mättande jultallrik som vi kommer att bjuda på. Ingen ska behöva gå hungrig eller känna sig ensam under julafton. Alla som är behövande och ensamma är välkomna till oss på Lion Bar, säger Yasar Bisse.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 19:25
Senast uppdaterad: 22 december 2023 16:12

Ryckte ut efter larm om brand på Scania

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand utbröt på Scania på Hertig Carls väg på måndagskvällen. Flera räddningsenheter skyndade till platsen för att hantera situationen.

Larmet om branden inkom till SOS Alarm strax efter klockan 18 och ska ha inträffat vid Gjuteriporten. Vid ankomsten till platsen visade det sig att en brand hade inträffat i ett elskåp.

– När räddningstjänsten kom till platsen hade branden redan släckts av personer på plats, säger räddningstjänstens vakhavande befält, till Telgenytt.

Den snabba insatsen begränsade brandens omfattning och förhindrade ytterligare skador, men räddningstjänsten stannade kvar på platsen under en kort period för att säkerställa att området var säkert. Efter att ha bekräftat att inga ytterligare faror fanns, kunde de lämna platsen och återvända till stationen.

Ingen person skadades i händelsen, men orsaken till branden i elskåpet är för närvarande oklar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 19:19
Senast uppdaterad: 18 december 2023 19:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors