Företag i fokus:

Nu inleds arbetet med att rusta upp parken intill kanalen

398393083_1695987300889373_8782604468922596074_n

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Tobaksparken i Bergvik står inför en förvandling. Uppfräschningar av parkområdet, som beräknas vara färdigställda sommaren 2024, lovar en mer inbjudande och tillgänglig plats för alla åldrar.

Bergviksparken, välkänd för sitt läge vid kanalens kant, står inför en omgestaltning. I synnerhet kommer barnens lekplats att se en omfattande uppdatering med nya lekredskap som gungor, karuseller, en sandlåda samt klätterställningar med tillhörande rutschkanor och vippbrädor.

– Tobaksparken har idag en lekplats som har behov av att rustas upp och i ombyggnaden kommer vi att göra lekplatsen lite större än idag. Vi har valt att anpassa oss till den ganska klassiska miljön, så lekplatsen passar in i den gröna och lummiga parken. Det finns idag en stor trädallé där vi ska sätta fler träd, säger Sylvia Rodebäck, parkplanerare på Samhällsbyggnadskontoret.

Bild: Södertälje kommun

Men det är inte bara leken som får ett lyft. Parkens möbler kommer att förnyas med fler sittplatser och bord, och en ökad tillgänglighetsanpassning är tänkt att välkomna besökare från alla håll. Dessutom ska ny, innovativ belysning installeras, däribland ljusskulpturer som föreställer ekollon, vilket tillför ett estetiskt och funktionellt värde till parkmiljön.

I förberedelse för denna förnyelse har under de två föregående åren en öppning av parkens ytor skett genom röjning av buskage och avlägsnande av skadade träd, vilket inte enbart förbättrar estetiken utan även säkerheten och synen mot kanalens vatten.

Med start i slutet på 2023 kommer den förnyade lekplatsen ta form och om allt fortskrider enligt plan ska Tobaksparken stå redo att välkomna besökare till sin fulla potential sommaren 2024.

Läs även: – Så kan nya lekplatsen på Slussholmen se ut

Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2023 15:41
Senast uppdaterad: 7 november 2023 15:52

SENASTE NYTT: Flera anhållna efter skjutningen i Hovsjö

DSC_0048

Foto: Shamash Oyal

Tre personer sköts mitt i ett bostadsområde. Sent på kvällen kunde polisen gripa tre misstänkta gärningsmän som nu har anhållits av åklagare

Polislarmet om skottlossningen i bostadsområdet kom in klockan 18.45 på lördagskvällen. Enligt polisens talesperson meddelades först till Telgenytt att en person hade blivit skjuten, men enligt nya rapporter hade antalet skjutna personer ökat till tre.

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö. Läsarbild

Flera personer gripna.
Enligt ett vittne, som Expressen har talat med, observerades tre personer i svarta kläder, varav en med luvan uppe, som flydde från platsen. De ska, efter skjutningen, ha sprungit i olika riktningar, enligt tidningens uppgifter.

Under kvällen kunde polisen rapportera att man lyckats gripa tre unga män inom ramen för förundersökningen. Samtliga har anhållits av åklagare under natten. 

De skjutna uppges vara i 18-årsåldern samt en ung pojke i 16-årsåldern. Samtliga fördes till sjukhus för vård. Under natten kunde en av de skjutna lämna sjukhuset efter att ha fått vård.

De andra två vårdas fortfarande på sjukhus med oklara skador, rapporterar polisen.

Läs mer: – Skjutningen i Hovsjö

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 10:24
Senast uppdaterad: 10 december 2023 10:24

DEBATT: Varför ger kyrkans ledning denna specialbehandling?

Tommy

Foto: Tommy Hanna

Det var en otroligt fin ceremoni när den nya biskopen invigdes idag(lördag 9/12), och hela kyrkan lyste av Guds närvaro. Det var en vacker inramning. Men jag måste rikta viss kritik mot ledningen för S:t Jacobs.

Guds hus är öppet för alla, men varför verkar det som om ledningen ger andra specialbehandling?

”De satt oförtjänt på första parkett. De borde sitta längre bak.”

Vi har kommunstyrelsens ordförande, som gång på gång svartmålar alla assyrier/syrianer som kriminella, samt ledarskribenten i LT, som flera gånger har visat sitt rätta ansikte och sin negativa inställning mot kyrkan och dess medlemmar. De satt oförtjänt på första parkett.

Min farfar har varit en trogen besökare av kyrkan sedan han kom till Sverige för nästan 50 år sedan. Idag satt han nästan längst bak, och han förtjänade verkligen en plats längre fram. Inte de andra två, de borde sitta längre bak. Som jag nämnde tidigare, Guds hus är öppet för alla, och alla är välkomna.
Men i folkmun idag sas det: Varför placerar ledningen dessa två personer på första raden som om de vore själva kungen?

Vi som medlemmar kräver ett uppriktigt svar från ledningen.

Medlem K

BILDEXTRA: Här invigs den nya biskopen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors