Företag i fokus:

Bäst i test-Mauri: ”Man gör bort sig inför väldigt mycket folk”

Mauri

Mauri Hermundsson och David Sundin. Foto: Oliver Martin Henriquez.

I årets “Bäst i test” utmanas deltagarna med flera skruvade uppdrag. Bland de fem deltagare som presenterades i fredagens Nyhetsmorgon fanns Södertäljesonen Mauri Hermundsson med.

Underhållningsprogrammet “Bäst i test” byter kanal till TV4 efter fyra säsonger på SVT. Formatet baseras på den brittiska förlagan “Taskmaster”.

I den kommande säsongen, som spelas in i ett nytt hus med programledarna David Sundin och Babben Larsson, deltar bland andra Mauri Hermundsson från Södertälje.

Paneldeltagarna har spelat in alla tävlingsmoment utan att veta hur de andra har presterat. De kommer att få veta resultatet i november när studioprogrammen spelas in.

– Man har ju en känsla av att man inte var så bra, berättade Mauri i Nyhetsmorgon.

På frågan om varför programmet valde just honom berättade Mauri skojsamt att han inte riktigt vet.

– Det är väl bröderna Carl och David Sundin som bara vill utnyttja en och tjäna pengar på att man gör bort sig inför väldigt mycket folk, sa Mauri Hermundsson.

Den nya säsongen av ”Bäst i test” har premiär den 12 januari 2024 på TV4 Play och TV4.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 12:10
Senast uppdaterad: 9 november 2023 12:10

Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

30E67D93-BC81-4A5F-841B-C654A0F48E6E

Charlotte von Essen vid en tidigare pressträff. Foto: Skärmdump Regeringen.

Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, säger Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under en pressträffs som inleddes klockan 13 på torsdagen.

Den ökande terrorhotbilden har lett till en revidering av den svenska terrorhotnivån. Beslutet innebär att det nu bedöms finnas ett påtagligt konkret terrorhot mot landet. Detta på grund av ökade hot från olika källor, inklusive hot från al-Qaida.

IMG_3471

Svenska flaggan brändes i Turkiet i samband med koranbränningarna i Sverige. Skrämdump : X/Twitter

Säpo, säkerhetspolisen, har varnat för att Sverige blivit ett fokus för allvarliga hot på grund av händelser som koranbränningar. Hoten har rapporterats från flera olika håll. Under veckan uppmanade terroristnätverket al-Qaida sina anhängare att hämnas på både Sverige och Danmark.

Nationellt centrum för terrorhotbedömning har konstaterat att högerextremistisk och islamistiskt motiverad terrorism utgör de främsta hoten mot Sverige. Den höjda hotnivån till nivå 4 indikerar att det finns en betydande sannolikhet för avsikt och förmåga att genomföra attentat.

– Säpo kan konstatera att vi är i ett försämrat läge och att detta hot kommer bestå under en längre tid, säger Charlotte von Essen

Samtidigt uppmanas människor att leva sina liv som vanligt, men forskaren Magnus Norell är kritisk till beslutet.

– Det är konstigt att man ska leva som vanligt och sen höjer man till fyra. Det är en motstridighet här som inte går att få ihop. Det man säger åt folk är att det blir farligare men samtidigt säger man att lev som vanligt men var försiktiga, hur då? Det får man inga svar på, säger han till TV4.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 11:31
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 18:17

Stjärnan återvänder för en exklusiv spelning i Södertälje

Uno-Svenningsson-Press-1-Foto-Par-Wickholm

Pressbild

Sommaren 2021 gästade han Södertälje och sålde ut en tre dagars spelning. Nu återvänder stjärnan och legenden Uno Svenningsson till Södertälje.

I flera decennier har Uno Svenningsson, känd för låtarna ”Under ytan” och ”Vågorna”, sålt slut vart han än uppträder. I juni 2021 gästade han Glashyttan för en tre dagars spelning och sålde ut alla platser inför en förväntansfull publik.

– Det ska bli otroligt kul. Sedan har jag hört jättegott om Glashyttan och att det ska vara jättevackert där ute, så jag ser verkligen fram emot det, sa Svenningson till Telgenytt.

Nu återvänder han till Södertälje och Glashyttan imorgon, fredag den 18 augusti.

Läs även: EXKLUSIV INTERVJU: Uno Svenningsson gästar Glashyttan

Glashyttans sjökrog och värdshus. Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 10:36
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 19:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors